Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-02-2010, 21:46   #1
kikja
Supermedlem

kikja sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Sted: Nedre Romerike
Meldinger: 568
kikja har mye å være stolt av.kikja har mye å være stolt av.kikja har mye å være stolt av.kikja har mye å være stolt av.kikja har mye å være stolt av.kikja har mye å være stolt av.kikja har mye å være stolt av.kikja har mye å være stolt av.
Tanker og spørsmål rundt permisjon/permisjonspenger

Skal prøve å holde dette så kort som mulig...

Termindatoen min har variert veldig, fra legens menstermin 13. mai, til den som er satt pr. i dag, UL-termin 8. juni. Min egen menstermin var 19. mai, og tidlig UL sa 25. mai. Av disse datoene er det de to midterste (19. og 25. mai) som stemmer best med EL/befruktning og positiv test, så vi forholder oss til den 25. mai som termindato pr. i dag.

Jeg har vært arbeidsledig siden 1.11.09, og med såpass kort igjen mnd til termin, tviler jeg på at jeg kommer til å få noen fast jobb før jeg skal ut i permisjon, og har igrunn slått meg til ro med det (men søker på det som ser interessant ut likevel da... )
Går da på dagpenger og har fått en praksisplass gjennom NAV - som jeg i utgangspunktet nå har ut denne mnd.
Såvidt jeg har skjønt, blir da permisjonspengene mine regnet ut fra ett snitt av de 6 beste av de 10 siste mnd før permisjonen. (?)

Med A-Hus termin (8. juni) er permisjonstart normalt 18. mai. Siden både vi, fastlegen min og en lege jeg har prata med på A-Hus senere mener at denne er feil, vil det jo da si at for å være "på den sikre sida" så burde jeg starte permisjonen tidligere.

Tanken min er derfor å starte permisjonen ca. 1. mai, for å få med mest mulig av min forrige faste jobb i beregningsgrunnlaget (da vil jeg få 4 mnd fra den, og 2 mnd med dagpenger såvidt jeg har skjønt). Da er jeg også helt sikkert ute i permisjon til Liten kommer (med mindre det skulle skje noe - som det selvfølgelig ikke gjør )

Har jeg skjønt det rett at antallet permisjonsuker fra den datoen jeg starter permisjonen vil bli det samme uansett, uavhengig av når Liten bestemmer seg for å komme ut?
Isåfall, hvis jeg starter permisjonen 1. mai - så skal jeg begynne å jobbe igjen ca. 20 mars, og mannen begynne å jobbe igjen ca. 1. juni 2011 uansett? (forutsatt at vi tar 56 uker/80% og at han tar sine 10 uker rett etter meg)

Vi har tenkt å ta en samtale med NAV om det her, men jeg vil gjerne høre andres tanker og meninger rundt det før jeg snakker med de, så på forhånd takk for svar - og takk for at du gadd å lese
Gammel 08-02-2010, 22:01   #2
Alexa
Supermedlem

Alexa sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,456
Alexa har et ubeskrivelig bra rykte.Alexa har et ubeskrivelig bra rykte.Alexa har et ubeskrivelig bra rykte.Alexa har et ubeskrivelig bra rykte.Alexa har et ubeskrivelig bra rykte.Alexa har et ubeskrivelig bra rykte.Alexa har et ubeskrivelig bra rykte.Alexa har et ubeskrivelig bra rykte.Alexa har et ubeskrivelig bra rykte.Alexa har et ubeskrivelig bra rykte.Alexa har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Tanker og spørsmål rundt permisjon/permisjonspenger

Sitat:
Opprinnelig postet av kikja Vis post

Har jeg skjønt det rett at antallet permisjonsuker fra den datoen jeg starter permisjonen vil bli det samme uansett, uavhengig av når Liten bestemmer seg for å komme ut?
Isåfall, hvis jeg starter permisjonen 1. mai - så skal jeg begynne å jobbe igjen ca. 20 mars, og mannen begynne å jobbe igjen ca. 1. juni 2011 uansett? (forutsatt at vi tar 56 uker/80% og at han tar sine 10 uker rett etter meg)
Antallet uker fra faktisk fødselsdato blir 53 i ditt tilfelle (MINUS evt. uker mer enn 3 som er tatt ut før fødselen). Dersom du føder etter 21. mai (dvs. at du har hatt permisjon i minst tre uker før fødselen) vil det så vidt jeg skjønner bli som du sier med datoer. Dersom du (mot formodning) føder før 21. mai starter du i jobb tilsvarende antall dager tidligere siden "ubrukt" permisjon før fødsel faller bort.

Alexa er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-02-2010, 23:09   #3
Tossi
Moderator

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 7,317
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Tanker og spørsmål rundt permisjon/permisjonspenger

Sitat:
Såvidt jeg har skjønt, blir da permisjonspengene mine regnet ut fra ett snitt av de 6 beste av de 10 siste mnd før permisjonen. (?)
I og med at du mottar dagpenger når du går ut i permisjon, ja.

Sitat:
Signerer Alexa - dersom du går ut i permisjon 1. mai og føder en eller annen gang etter den 21. mai, blir din siste permdag fredag 18. mars, mens fars siste permdag blir fredag 27. mai (altså rundt ca-datoene dine). Dersom du føder før den 22. mai har dere 53 ukers permisjon til sammen fra fødselsdatoen, så da blir sluttdatoene deres tilsvarende framskyndet.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 04:42.