Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 28-08-2005, 18:38   #181
supermamma
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Den Store Keisersnitttråden!

Da jeg skulle ha keisersnitt forrige gang fikk jeg ikke fukte munnen med noe som helst...
  Svar med sitat
Gammel 28-08-2005, 22:07   #182
Durdei
Gjest

En må kanskje be om noe å fukte munnen med, men en får ihvertfall om en spør.

Det er sikkert flere merker med munnpensler. Som jeg skrev tidligere så ba jeg om et glass vann som jeg dyppet penselen i. De smaker jo !
  Svar med sitat
Gammel 30-08-2005, 08:42   #183
Fru Blom
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Zoë
Denne tråden skal være til hjelp, støtte, oppmuntring, opplysning og glede for alle som har et planlagt k-snitt foran seg!

Jeg hadde planglagt snitt med førstemann av medisinske grunner, og det samme skal jeg denne gangen. Jeg har begynt å se meg grundig lei på at mens de som skal føde vaginalt blir møtt med et vell av informasjon med et positivt fortegn, så synes jeg at stort sett all inforasjon om k-snitt består av : " Det er en stor operasjon, det er ikke det beste for barnet, OG det kan oppstå omplikasjoner."

Skal ikke vi få lov til å glede oss til vår fødsel vi også? Jo, det skal vi!

Forrige gang jeg var gravid var jeg i grunnen ikke ordentlig forberedt, synes jeg. Jeg var jo bare opptatt av å komme helskinnet gjennom den farefulle operasjonen.... operasjonen gikk kjempefint, og lillegutt kom frisk og rask til verden. Men barselstiden som nyopperert var jeg slett ikke ordentlig forberedt på.

Så nå tenkte jeg at vi som har vært gjennom et k-snitt kunne dele gode råd om tiden før og etter et k-snitt med hverandre og med k-snitt "ferskingene"!
Og for guds skyld - spar skremselspropagndaen til en annen gang!!

Mine råd:

- Melkeproduksjonen kommer senere igang etter et snitt. Denne gangen har jeg tenkt å ta med meg en pumpe på barsel, sånn at melken kommer raskere. Pumping mellom ammingene stimulerer virkelig produksjonen.

-Jeg hadde store luftsmerter etter inngrepet. Det var faktisk vondere enn selve operasjonssåret. Jeg hadde med meg minifom, og begynte å ta dette etter operasjonen. Denne gangen skal jeg begynne et par dager før, sånn at jeg kanskje unngår de verste luftsmertene.

-Vær mentalt godt forberedt på at det tar et par-tre uker før du har kommet deg. Du kan føle deg sliten og hjelpeløs til tider - sørg for at du har hjelp med babyen.

Dette vil jeg gjerne ha råd om:

Jeg har hørt at noen "bandasjerer" magen i tiden etter inngrepet. Det synes jeg høres ut som en god idé, for en litt stor mage drar i såret. Er det noen som har erfaring med dette? Hva brukes til å holde magen inn med?

.... og ellers alle gode råd og tips dere måtte ha!
Denne tråden var nyttig - jeg har så angst for at jeg må ta keisersnitt denne gangen pga lavtliggende morkake - men vet ikke -og har stort sett hørt BARE negative ting om KS, så jeg har ikke trivdes noe nevneverdig i det siste med tanke på forestående begivenheter....men ja, dette hjalp altså!
Kanskje jeg ikke trenger å grue meg så forferdelig allikevel
  Svar med sitat
Gammel 30-08-2005, 09:51   #184
Maria73
Gjest

Jeg hadde et planlagt keisersnitt for snart ett år siden. Grunnen var seteleie og ei litt stor jente inni magen

Gynekologen var særdeles forståelsesfull og imøtekommende det var han som sa at jeg burde ta keisersnitt og som sa at dette var den beste løsningen både for meg og barnet.

På TSS var de også veldig imøtekommende, fikk Julie inn til meg på oppvåknigen og syns amminga kom greit igang, nå har jeg jo ikke noe å sammenlikne med da men det virket på meg som om det gikk uproblematisk i allefall, det var litt vanskligere å få til ammestillingen syns jeg da med et sår som det "drar" i.

Fikk streng beskjed av pleierne at jeg skulle huske på at jeg var operasjons passient så jeg skulle bruke "ringe tråden" så ofte jeg følte for når jeg lå der å var litt ubevegelig.

Det gikk ca 6-8 uker før jeg var helt som vanlig igjen med tanke på beveglighet og løfting men etter det har jeg ikke hatt en plage.

De var også veldig flinke til å suge opp blodet så renselses tiden ble kort og blodfattig

Lykke til alle som skal gjennom et keisersnitt
  Svar med sitat
Gammel 30-08-2005, 14:44   #185
Sessa
Seniormedlem

Sessa sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Råholt
Meldinger: 2,857
Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi fikk vår lille Julian tirsdag 23/8 kl 10.18 (en uke gammel i dag!) Han veide 3720 g og var 51 cm lang. Såklart den flotteste babyen i verden

Til dere som ikke har tatt planlagt keisersnitt. Det er en fantastisk opplevelse!!!! Jeg var veldig engstelig på forhånd, men dette er den beste fødselsopplevelsen jeg kunne ha fått!

Skal komme tilbake med rapport etterhvert!
Dagboken min - Magebilder

Sist endret av Sessa; 30-08-2005 kl 15:36.
Sessa er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-08-2005, 15:01   #186
Tålmodig
Gjest

Gratulerer, Sessa !! Så deilig å lese at du har hatt en god opplevelse. Har begynt å grue meg mer og mer ettersom det nærmer seg... men jeg aner at din kommende rapport vil roe nervene, så den gleder jeg meg til .

Igjen, gratulerer med Julian, kos dere masse!
  Svar med sitat
Gammel 31-08-2005, 19:49   #187
Linee
Supermedlem

Linee sin avatar

Sted: Oslo
Meldinger: 1,229
Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.

Fikk melding fra MammaRosa nå:

Sitat:
Hei. Da har endelig vår vakre sønn kommet! 3300g, 49 cm og h.o 35,5 cm. Han ligger på prematuravd. siden har har problemer med pusten. Litt vann i lungene. Håper å få han hos meg i morgen. Litt rart å ligge her i en annen etasje uten babyen min da. Men han blir tatt godt vare på. Har kun sett han i kort tid. Kjempefin er han! Kan oppdatere mer i morgen. Klem

Gratulerer sååå mye med prinsen, MammaRosa!!!!
Håper du snart har han hos deg i armene dine hvor han hører hjemme!!!!
Gammel 31-08-2005, 20:28   #188
Sessa
Seniormedlem

Sessa sin avatar

Sted: Råholt
Meldinger: 2,857
Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.

Gratulerer med prinsen MammaRosa!!!
Dagboken min - Magebilder
Sessa er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-09-2005, 11:33   #189
Elma
Gjest

Hei jenter!

Jeg har også hatt to keisersnitt. Det første ble et hastesnitt etter 5 dager i fødsel, og det andre ble et planlagt på grunn av traumer fra første fødsel.
Jeg venter nå nummer 3 og har fått ny dato 17. oktober.

Det står så mye bra i denne tråden at det er lite å tilføye, men jeg tenkte litt på dette med virkningen av spinalbedøvelsen i beina. Jeg kvidde meg veldig til å miste kontakten med beina mine i siste fødsel. (Gjør det faktisk nå også). For kontroll-freaker som meg kan dette være ganske ekkelt. Erfaringen fra sist var at det gikk bedre enn jeg hadde ventet. Da jeg kom på oppvåkningen, varte det ikke lenge før jeg kunne kjenne tærene mine igjen - og da var det liksom greit. Skal prøve å holde fast på dette når jeg kjenner at underlivet bedøves og forvinner for meg igjen.

Ellers er det veldig viktig med en ettersamtale med jordmor eller lege etter inngrepet, slik som noen har nevnt her i tråden. Ikke tenk at du skal være tapper eller at spørsmålene er for dumme. Det er DIN opplevelse av det hele som er viktig, ikke hvordan jordmor/lege opplevde det.

Jeg vet selv hvordan det er å gå med ubearbeidede tanker i hjerte og sjel etter førselen - og det blir ikke bedre med årene. Kroppen glemmer ikke så lett, selv om dine rasjonelle tanker tenker "pytt, pytt".

Lykke til alle keiser-mammaer!
  Svar med sitat
Gammel 01-09-2005, 12:39   #190
Karen Millen
Gjest

Nå har vi vært på vekstestemering.
Babyen er ca 4 kg allerede
Etter mye om og men, tårer og diskusjon fikk vi bestillt kersersnitt.

Jeg både gleder og gruer meg.
Deilig å slippe å tenke på forrje fødsel, og at det vil gjennta seg.
Samtidig må jeg jo inrømme at jeg gruer for operasjonen.
Hadde hastesnitt sist, så jeg vet jo litt om hva jeg går til, men det er skummelt å bli skåret i.

Deilig å lese at dere som har hatt planlagt snitt har gode erfaringer.

Nå er det bare to uker og en dag igjenn, så nå går det virkelig fort!
Snart er jeg mamma igjenn!
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:19.