Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 31-07-2013, 00:40   #1
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 2,857
Blogginnlegg: 38
LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.
BPA i sugerør

Vi har kjøpt noen sugerør her hjemme som primært har vært tiltenkt snuppa når hun vil smake av oss. Har hatt de i noen dager og brukt de ett par/tre ganger..

I kveld lå jeg på sofaen(vondt bekken), og trengte sugerør til vannet for å få drikke lett. Da glasset var tomt og jeg sugde ut siste dråpen kjente jeg på en litt sær plastikksmak. Og da slo det meg det er vel kanskje BPA i disse sugerørene. Ikke skal min lille datter ha det. Og ikke er det heldig som gravid..

Poster en tråd om det for kanskje er det noen andre som heller ikke har tenkt på dette i graviditeten.

Og så lurer jeg på om det er noen som har tips til hvor jeg kan finne sugerør uten BPA?

Link til sugerør/BPA spørsmål og svar
Gammel 31-07-2013, 01:23   #2
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: BPA i sugerør

Vet ikke om alle sugerør lages av det, men polypropylen (PP) brukes ihvertfall i mange typer sugerør. Samme type plast som i bæreposer. Hender at det står PP på etiketten.

Polypropylen inneholder ikke BPA, så jeg hadde ikke bekymret meg for å bruke sugerør eller la barna mine bruke det.

Du ser jo i linken din her at hun som svarer er usikker på dette. Men hun skriver også at dersom sugerør er laget av polykarbonat og dermed potensielt kan avgi BPA, så er risikoen mindre dersom man unngår å drikke varm drikke eller fettholdig drikke. Det er jo det som jeg regner med er "problemet" med gamle melkeflasker til baby, fordi morsmelk og MME er både varmt og fett. I tillegg så er det en mye mindre eksponering, siden datteren din ville kanskje hatt et sugerør i munnen veldig kort tid hvis hun får bruke sugerør en gang iblant. Mens et flaskebarn har flasken i munnen i kanskje 2 timer totalt, hver eneste dag.
Gammel 31-07-2013, 13:36   #3
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 2,857
Blogginnlegg: 38
LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Firkløver Vis post
Vet ikke om alle sugerør lages av det, men polypropylen (PP) brukes ihvertfall i mange typer sugerør. Samme type plast som i bæreposer. Hender at det står PP på etiketten.

Polypropylen inneholder ikke BPA, så jeg hadde ikke bekymret meg for å bruke sugerør eller la barna mine bruke det.

Du ser jo i linken din her at hun som svarer er usikker på dette. Men hun skriver også at dersom sugerør er laget av polykarbonat og dermed potensielt kan avgi BPA, så er risikoen mindre dersom man unngår å drikke varm drikke eller fettholdig drikke. Det er jo det som jeg regner med er "problemet" med gamle melkeflasker til baby, fordi morsmelk og MME er både varmt og fett. I tillegg så er det en mye mindre eksponering, siden datteren din ville kanskje hatt et sugerør i munnen veldig kort tid hvis hun får bruke sugerør en gang iblant. Mens et flaskebarn har flasken i munnen i kanskje 2 timer totalt, hver eneste dag.
Ah, jeg misforstod henne. Trodde det var to forskjellige ting. Og at BPA uansett går over i vesken, men at det andre stoffet bare går over ved varm drikke. Men ser jo nå at det er samme ting.

Så da burde det ære trygt med sugerør...? Jeg stusset veldig over at de ville laget "giftige" sugerør.. Derfor tanken ikke har slått meg før jeg kjente på den snodige smaken i går.
Gammel 31-07-2013, 13:45   #4
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg tror at hvis sugerør hadde vært farlig, hadde man visst om dette. De er så obs på BPA i flasker, smokker osv så jeg velger å tro at sugerør er tenkt på.

Mange plaster har vel litt spesiell lukt/smak?
Gammel 31-07-2013, 13:54   #5
mom
Supermedlem

mom sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 1,143
Blogginnlegg: 6
mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.

Har heller aldri bekymret meg for sugerør.

Men vet dere at omtrent alt av hermetiske produkter har et lag tynn plast som inneholder BPA på innsiden av boksen?

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10980615

Les også om testen her:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10979699
mom er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-07-2013, 14:54   #6
Røya
Medlem

Røya sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 384
Røya vil raskt nok bli berømt.

Sitat:
Opprinnelig postet av mom Vis post
Har heller aldri bekymret meg for sugerør.

Men vet dere at omtrent alt av hermetiske produkter har et lag tynn plast som inneholder BPA på innsiden av boksen?

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10980615

Les også om testen her:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10979699
Det har jeg hørt før, ja, men har visst glemt det like fort. Vet du om det også er BPA på innsiden av kartonger, slik som juicekartonger eller kartonger med tomater?

Røya er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-07-2013, 15:43   #7
mom
Supermedlem

mom sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 1,143
Blogginnlegg: 6
mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Røya Vis post
Det har jeg hørt før, ja, men har visst glemt det like fort. Vet du om det også er BPA på innsiden av kartonger, slik som juicekartonger eller kartonger med tomater?
Det aner jeg faktisk ikke!
Men BPA skal jo være mest farlig under oppheting. Det er vel da mest frigjøres. Men når deres verdier stiger så mye av å spise boksmat? (det er vel ikke varmet I BOKSEN vil jeg tro)
mom er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-07-2013, 18:15   #8
Røya
Medlem

Røya sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 384
Røya vil raskt nok bli berømt.

Sitat:
Opprinnelig postet av mom Vis post
Det aner jeg faktisk ikke!
Men BPA skal jo være mest farlig under oppheting. Det er vel da mest frigjøres. Men når deres verdier stiger så mye av å spise boksmat? (det er vel ikke varmet I BOKSEN vil jeg tro)
Jeg mener å ha hørt at det kan skyldes at syreinnholdet i maten får BPAen til å frigjøres, og at man derfor bør unngå hermetiserte tomater?

Coop har Ânglemerket hermetiserte tomater på Combibloc, dvs sånne små mursteinskartonger. Vi bruker en del av dem, så jeg har vært interesserte i å finne ut om de er BPA-fri. Nå har jeg googlet litt, og det ser ut til at Tetrapac og Combibloc er uten BPA.

Røya er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:06.