Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 15-04-2014, 16:43   #1
Jenny_s
Juniormedlem

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 13
Jenny_s er på vei til noe stort.
Plantar fascitt etter graviditet

Hei,

slitt mye med det de kaller plantar fascitt (http://nemus.no/diagnoser/fot-og-ankel/plantar-fascitt) etter at jeg ble gravid og lurer på om noen har noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg har vært hos en kiropraktor for utredning, men han kom ikke frem til noe lurt...burde jeg oppsøke lege?

Noen som kjenner til noen treningsformer eller opplegg der man har oppnådd gode resultater? De høye hælene har jeg kastet for lenge siden!
Jenny_s er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-04-2014, 22:41   #2
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Plantar fascitt etter graviditet

Det meste står på den sida du lenker til, er jeg redd... Du kan jo google plantar fasciitis treatment, men du får ikke så mange andre råd enn det du allerede vet (avlastning, tøyning, kulde, innleggsåler). Tidligere kunne man i de verste tilfellene få kortisonsprøyter, men man tror nå at dette kan gjøre vondt verre. Har også lest at man i de ekstreme tilfellene kan ty til operasjon, men at bedring er usikkert.

Det er ikke så uvanlig å utvikle dette i svangerskap, både pga. vektøktning men også fordi man gjerne får bekkentrøbbel og utvikler et litt annet ganglag hvor vektfordelingen ikke er den samme som før. Men det er veldig viktig å hvile og tøye!

Personlig har jeg vært plaget med dette av og på i noen år (både i og utenfor svangerskap), men ignorerte smertene, helt til jeg en dag på trening både hørte og kjente et høyt "pop" fra buen under foten - plantarfacieruptur...

Dro til lege, men det var (i den grad de var kjent med tilstanden...) ingenting de kunne gjøre annet enn å anbefale hvile. Foten hovnet opp, jeg fikk blodutredelser under fotbuen, måtte bruke krykker i to uker, og hadde smerter i flere måneder etterpå (også ved hvile). Jeg er fortsatt, snart halvannet år etter, ikke fullstendig restituert (i den betydning at jeg tydelig merker det om jeg overanstrenger foten).
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:31.