Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 07-07-2015, 23:59   #1
bobleplast
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2015
Sted: Hedmark
Meldinger: 24
bobleplast er på vei til noe stort.
Vegetarianer og graviditet

Jeg har vært vegetarianer i 12 år.
Hittil har ikke kroppen lidd noen nød av den grunn, og alle blodverdier har vært gode og balanserte uten at jeg har strevd for å spise sunt.
Jeg har rett og slett bare spist det jeg har hatt lyst på og tolket det som kroppens signaler om at det er det jeg trenger.
Og det har fungert bra så langt

Spørsmålet er nå, hva i all verden jeg skal gjøre!

Med graviditeten øker alle lyster og jeg går konstant sulten og får ikke dekket behov.
Jeg tar kosttilskudd, spiser alt hva kroppen har lyst på, har til og med spist kjøtt de gangene kroppen har krevd dette, fordi barnet går selvfølgelig foran alt.

Finnes det flere der ute som kanskje har noen tips til hva man kan spise for å få i seg alt man trenger?
bobleplast er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-07-2015, 23:54   #2
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Vegetarianer og graviditet

Øker vekta di som den skal?
Uansett så høres det ut som at du verken får i deg nok energi eller "matmengde" for å fylle magen slik at du ikke føler deg så ofte sulten. Synes du at du selv spiser store nok måltider 4 ganger om dagen, eller blir du fort mett?

Generelle råd går vel på å spise mer energitett (fet) mat, kjør på med nøtter som mellommåltider, bruk meieriprodukter (ikke lettvarianter), spis mellommåltider i tillegg til 4 vanlige måltider.

Hvordan er du med frokost og lunsj? Kan det være at disse er for lite mat og kalorier, så du sliter pga dette resten av dagen?
Gammel 10-07-2015, 21:22   #3
bobleplast
Juniormedlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Firkløver Vis post
Øker vekta di som den skal?
Uansett så høres det ut som at du verken får i deg nok energi eller "matmengde" for å fylle magen slik at du ikke føler deg så ofte sulten. Synes du at du selv spiser store nok måltider 4 ganger om dagen, eller blir du fort mett?

Generelle råd går vel på å spise mer energitett (fet) mat, kjør på med nøtter som mellommåltider, bruk meieriprodukter (ikke lettvarianter), spis mellommåltider i tillegg til 4 vanlige måltider.

Hvordan er du med frokost og lunsj? Kan det være at disse er for lite mat og kalorier, så du sliter pga dette resten av dagen?
Takk for svar!

Jeg veide i begynnelsen av graviditeten 63 kg.
Gikk så ned til 61 på første svangerskapskontroll i uke 13-ish.
Er nå 23+1 og veier 65,3. Vet ikke om dette er normalt.

Jeg spiser minimun 2-3 store måltider om dagen, der jeg spiser meg helt mett (noe som desverre ikke er mer enn halvparten av hva jeg har fått i meg før) og mellommåltider i tillegg.
Jeg spiser mye bananer og nøtter, og alltid når jeg kjenner på sult.

Frokost og lunsj består stort sett av brødskiver, så de har begge forbedringspotensiale!

Sist endret av bobleplast; 10-07-2015 kl 21:25.
Gammel 11-07-2015, 21:04   #4
mirakela
Juniormedlem

mirakela sin avatar

Medlem siden: Apr 2015
Meldinger: 21
mirakela er på vei til noe stort.

Sitat:
Opprinnelig postet av bobleplast Vis post
Takk for svar!

Jeg veide i begynnelsen av graviditeten 63 kg.
Gikk så ned til 61 på første svangerskapskontroll i uke 13-ish.
Er nå 23+1 og veier 65,3. Vet ikke om dette er normalt.

Jeg spiser minimun 2-3 store måltider om dagen, der jeg spiser meg helt mett (noe som desverre ikke er mer enn halvparten av hva jeg har fått i meg før) og mellommåltider i tillegg.
Jeg spiser mye bananer og nøtter, og alltid når jeg kjenner på sult.

Frokost og lunsj består stort sett av brødskiver, så de har begge forbedringspotensiale!
Jeg er vegetarianer, og jeg tar kosttilskudd i tillegg. Kjøtt kan fint erstattes med nøtter, linser og bønner. Masse jern i grønne grønnsaker. Smoothies er supert. Til frokost, lunsj eller kvelds anbefaler jeg Havregrøt med valnøtter, linfrø, solsikkefrø og sesamfrø. Andre nøtter kan også brukes. Banan er også godt oppå, eller bær. Litt rørsukker og kanel. Godt med mandelmelk og en ss. Kokosolje. Bruker økologisk så langt jeg kan

Erstatningsprodukter for metthetsfølelse bruker jeg ulike sopptyper. Corn har vegfarse, kyllinglignende fileter... Vegburger og vegsnitzel er også godt. Ris og pasta metter også godt. Stekte linser er perfekt å bruke i grønnsakswok..

Spis når du er sulten, og spis deg mett. jeg spiser 4 ordentlige måltider og frukt e.l i mellom du kan med fordel bare spise

Sist endret av mirakela; 11-07-2015 kl 21:12.
mirakela er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-07-2015, 10:52   #5
bobleplast
Juniormedlem

Sitat:
Opprinnelig postet av mirakela Vis post
Jeg er vegetarianer, og jeg tar kosttilskudd i tillegg. Kjøtt kan fint erstattes med nøtter, linser og bønner. Masse jern i grønne grønnsaker. Smoothies er supert. Til frokost, lunsj eller kvelds anbefaler jeg Havregrøt med valnøtter, linfrø, solsikkefrø og sesamfrø. Andre nøtter kan også brukes. Banan er også godt oppå, eller bær. Litt rørsukker og kanel. Godt med mandelmelk og en ss. Kokosolje. Bruker økologisk så langt jeg kan

Erstatningsprodukter for metthetsfølelse bruker jeg ulike sopptyper. Corn har vegfarse, kyllinglignende fileter... Vegburger og vegsnitzel er også godt. Ris og pasta metter også godt. Stekte linser er perfekt å bruke i grønnsakswok..

Spis når du er sulten, og spis deg mett. jeg spiser 4 ordentlige måltider og frukt e.l i mellom du kan med fordel bare spise

takk for svar!
dette høres ut som mitt kosthold.
spiser mye av det du skriver her og prøver å variere.
spiser også kosttilskudd.

Det er akkurat derfor jeg syns det er bekymringsverdig at jeg kjenner jeg ikke får i meg det jeg trenger, og at jeg ligger 2 kg under det minimum man burde gå opp i den uka jeg er i..
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:30.