Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 17-10-2012, 01:25   #1
Lucifine
Veteranmedlem

Lucifine sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: sørlandet =)
Meldinger: 3,676
Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.
MME tråden

Vi blir bombadert med tips og triks, erfaringer fra andre, nyttig lesestoff, ammehjelp, engasjerte hs og annet ammerelevant info mens vi er gravide. Håpet er at flest mulig ammer etter fødselen. Dette er selvsagt en bra ting, men for de av oss som plutselig står der etter fødselen og ikke får det til/ikke kan amme så er MME jungelen veldig stor og det er veldig lite *god* info syntes jeg. En kan oppleve å stå veldig alene om det, usikkerheten er stor, og den følelsesmessige påkjenningen kan være overveldende. Jeg husker sist at jeg stod i matbutikken da en (for meg) fremmed dame kom bort og startet samtalen med "ja du gir vel sjøl?" Hvor jeg da ble helt paff og totalt satt ut. Plutselig mente "alle" at de kunne føre samtaler om mine bryst som om det var en hverdagslig tema og jeg måtte faktisk forsvare at jeg ikke hadde fått melk. Det manglet ikke på "gode råd", ammeteknikker og beskyldninger fra folk og som førstegangs var det både sårt og frustrerende.

Når vi spurte HS om råd var de faktisk nokså uvitende, nesten likegyldig til MME, hvordan den skal oppbevares, tilberedes og svarene deres skapte gjerne mer frustrasjon og usikkerhet enn hjelp. Derfor ville jeg komme med noen av de tipsene som vi plukket opp på egenhånd sist.

I 2007 bestemte WHO seg for å gi ut nye retningslinjer for tilberedning av MME. På grunn av blant annet bakterien E. sakazakii som kan finnes i melkepulveret anbefaler de nå å tilsette pulveret i vann som holder 70 grader. Tidligere artikler fra WHO har påpekt at denne bakterien dør ved 70 grader, og nå har de altså endret anbefalingene sine på grunnlag av dette. Her er linken: http://www.who.int/foodsafety/publications/micro/PIF_Bottle_en.pdf Kort fortalt: flasker skal være sterile, vannet skal være kokt og holde minimum 70 grader når det blandes med pulveret og det skal drikkes innen to timer (vi pleide holde oss innenfor timen og heller lage ny). Det skal ikke blandes opp MME for hele dagen, men alltid være fersk.

http://www.flaskeposten.org/ er også en fin side å lese dersom en skal bruke MME. De har også skrevt bok om temaet som er full av tips og råd.

Og det er nå mange føler at det blir tungvindt med MME.

Vi pleide ha en vannkoker stående på benken og fylle på vann etter behov. Vi pleide bruke en med innebygget varmeelement (husker ikke helt hvorfor, men hadde noe med rust/bakteriedannelse tror jeg?) og vi hadde lite vann på slik at det ble fort varmt. Vi pleide oppbevare kaldt vann (som hadde vært kokt) i kjøleskapet i tette beholdere (i vårt tilfelle brukte vi faktisk bare å ha stående en fylt flaske eller to). Vi hadde en haug med små begere der vi hadde oppmålt ferdig mengde MME pulver stående klart (jeg kjøpte et "isterningbrett" på nett et sted som egetnlig var til mat men den funket som en drøm til MME pulver! Så hadde vi tupperware sine med på tur. Ellers har avvent MME beholdere som en kan fåes kjøpt i dagligvaren. Jeg likte dem ikke da jeg følte pulveret var vanskelig å få ut, men fins nok flere typer der ute.). Når Snuppa var sulten trykket vi bare på vannkokeren, helte det ferdig oppmålte pulveret oppi flaska, tilsatte halvparten av det totale vannmengden (det varme vannet), ristet ut pulveret og så tilsatte vi det resterende vannmengden (det kalde fra kjøleskapet) og vips var flaska ferdig på under et minutt. Noen barn liker det varmere, andre kaldere så akkurat vannmengden som passer for dere må dere prøve dere frem på. Her brukte vi 40/60 eller 50/50. Vi brukte en flaske til å måle opp vannet med ellers ble det litt feil pga pulveret som tar opp plass.

Vi hadde flaskesterilisator som vi brukte i mikroen og den var fin men etterhvert følte vi at den ble noe liten for våre behov. Vi steriliserte også smokker, flasketutter og skjeer så vi gikk over til en dampmaskin. Vi kjøpte en billig en på elkjop som hadde tre etasjer og som egentlig er beregnet for å dampe mat i. Vi syntes den var genial til vårt bruk! Vi fylte opp etasjene, skrudde på timeren og bare gikk fra hele greia. Ingen brente gryter eller uhell etterat den kom i hus nei! (Trøtte foreldre som koker tutter på komfyren er bare nødt til å gå galt ihvertfall en gang ). Poenget her er: ta i bruk hjelpemidler, spesielt de med timer!

På tur hadde jeg med en termos med kokt vann (husker ikke hvor mange grader de skal holde etter 24 timer, men den skal ihvertfall kunne holde 70 grader over lengre tid ellers er det bortkastet). Vi prøvde å benytte oss av tevann fra kaffemaskiner men dette anbefales virkelig ikke. En gang fikk vi nemlig gult vann.. Det er mao veldig avhengig av hvor flinke de ansatte er til å vaske maskinen sin, og da er det faktisk bedre å bare ta med eget varmt vann så en er sikret. Vi pleide ha med ei flaske med fryst kokt vann (på korte turer hadde vi halve flasken fryst og så fylte vi på resten med kjøleskapskaldt vann rett før vi gikk) men imsdal funker også dersom det kniper. Vi hadde med ei måleflaske og antall flasker som trengtes i løpet av turen. På denne måten var vi klare for tur og helt uavhengig.

En kan også ta med kartonger med NAN men en er da avhengig av mikro samt at barnet tåler NAN (samt at det koster litt mer dersom det brukes ofte). En kan også riskikere at de ansatte (som kanskje ikke har barn) overvarmer NANen i mikroen og at du da blir stående med hylende baby på armen mens du febrilsk prøver å kjøle det ned igjen (btdt ).

Det er også viktig å vite at det er forskjeller på MME, noen kan oppleves som "harde" på magen (NAN) mens andre kan være "mildere" (Colett, Hipp). Det varierer fra baby til baby MEN det er lurt å vite at det kan ta opptil 14 dager før tarmene har vendt seg til MME'en. Dersom babyen virker utilpass eller får vondti magen er det lurt å ikke bytte MME merke i hytt og pine for det kan faktisk gjøre det hele verre.

Mens vi er inne på vondt i magen: MME babyer skal ha avføring hver dag og den skal være gul. Dersom den er grønn kan det tyde på at avføringen passerer fort igjennom tarmene og kan indikere magevondt. Mange HS anbefaler malt i melken, men det gjør ikke jeg! Malt er laget av gluten og gluten skal ikke gis før 4 mnd alderen. Malt kan gjøre vondt verre (for noen). Jeg fikk et tips her sist om å bruke kaldpresset rapsolje i melken istedet (
0,3 ml i 3 flasker pr. dag. Du kan bruke engangssprøyte til å måle opp med. ). Det funket godt her og vi brukte det helt til snuppa var avvent fra MME og enda i grøten dersom hun virket treg i magen.

Noen anbefaler ammete eller kamomillete for å hjelpe med luftplager/vondt i magen. Noen skylder automatisk på flaskene. Problemet er at nye fortvilte foreldre gjerne prøver alt på engang: de bytter MME type, bytter flasketype, har kamomillete oppi melka, eller andre "lure råd" og resultatet kan bli helt motsatt av det en håper på. Dersom noe skal eller må prøves må dere huske på å gi det tid til å funke før dere prøver noe annet. Husk også på matstilling, hyppige rapepauser ogpå å ta det rolig! Noen barn virker konstant sultne men det de egentlig sliter med er magevondt og de lindrer smertene med mat. Men så blir de overmette og dermed ender de opp med enda mer vondt i magen.. Prøv å få til en 4 timers intervall imellom flaskene. MME barn er rutinebarn og skal ikke ha mat i hytt og pine. Når det er sagt så kan de selvsagt ha behov for mer mat under økedager, eller kanskje de ikke drakk seg mette ved sist måltid. Du skal ikke holde klokken på død og liv, men ha det som en viss pekepinne. Dersom babyen hyler etter mat etter 45 min så skyldes det nok antakelig noe annet.

Magevondt kan komme av mer enn maten, det kan komme av låsninger, refluks/stille refluks, luftplager (som følge av flasketype eller av låsninger), Kiss/kiss kidd eller andre faktorer. Akupunktur, Ostopater, Manuell terapeuter er ofte greie folk å oppsøke dersom barnet er urolig eller har det vondt.

Nå er dette ikke noe manus og alt passer ikke for alle. Dette er våre tips, men jeg håper de kan hjelpe noen i tilfelle de trenger det.

Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
Lucifine er logget av   Svar med sitat
Gammel 17-10-2012, 01:25   #2
Lucifine
Veteranmedlem

Lucifine sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: sørlandet =)
Meldinger: 3,676
Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: MME tråden

Dette sier mye av det samme, men jeg tar det med liekvel da det kommer fra en annen kilde. Dette er fra flaskeposten.org (sakset ut fra denne tråden som jeg skrev i 2011.http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=652643 Flaskeposten har siden dengang skiftet utseende).

"Dette fant jeg da jeg søkte om det på nett, er en annen som har kopiert sidene til falskeposten og laget tråd om det på babyverden.

Tilberedning av MME Å lage en flaske morsmelkerstatning
Følg bruksanvisningen på pakken når du skal lage morsmelkerstatning til ditt barn. De ulike merkene har forskjellige måleskjeer, forskjellig temperatur MME'en skal blandes ut i - og forskjellige blandingsforhold. Vær oppmerksom på at WHO i desember 2007 kom med nye retningslinjer for tilberedning og vanntemperatur. For å forhindre bakterieoppvekst i melken bør ikke vannet være under 70 grader når du blander i pulveret. Mattilsynet i Norge følger EFSAs og WHO sine anbefalinger (se link nederst på siden) men sier også; "Selv om Mattilsynet støtter WHOs råd er det likevel produsentens ansvar å gi informasjon til forbrukeren om tilberedning, oppbevaring og håndtering av det konkrete produktet. Produsentens kunnskap om råvarer og sammensetning av egne produkter kan innebære avvik fra rådene gitt av WHO". Flaskeposten ønsker seg tydeligere retningslinjer fra både Mattilsynet og produsenter om hvilke anbefalinger som gjelder og hvilke morsmelkerstatninger som eventuelt ikke tåler utblanding ved 70 grader.
Vask hendene dine nøye før du håndterer MMEpulver og rengjorte flasker. God hygiene er viktig når du gir melk på flaske. Slurv med oppmåling, rengjøring, håndvask og sterilisering kan føre til sykdom hos barnet ditt og i verste fall død.

I mars 2006 sier Dr.Med Gro Nylander dette i en mail til flaskeposten.org: Dere bør være obs på at nye anbefalinger nå råder til at hver enkelt flaske lages klar like før barnet skal ha mat, raskt kjøles ned til passende temp og serveres straks, og rester kastes. Det er fordi det er rapportert en rekke tilfeller av skadelige bakterier som kan overleve i det tørre pulveret og formere seg så kraftig at barnet blir sykt dersom væsken blir stående lenge.
Her kan du lese om den farlige bakterien E.Sakazakii som er skyld i flere spedbarnsdødsfall i Europa de siste årene, samt EFSA's råd om hygiene i forhold til tilberedning av MME.

Hvor mye MME skal jeg lage til hvert måltid?
Mange lurer på hvor mye babyene skal ha å spise til hvert måltid i forhold til hvor gamle de er. Det er umulig å si noe generelt om dette. På noen MME pakker står det hva gjennomsnittlige barn spiser til et måltid/i løpet av et døgn i forhold til alder. Vi vil presisere at dette kun er et gjennomsnitt. De fleste barn vil enten spise mer eller mindre enn det som står på pakken. Med mindre legen/helsestasjonen til barnet har gitt en annen beskjed skal flaskebarn, i likhet med diende barn, få så mye de vil ha å spise til hvert måltid.
Så lenge barnet ditt legger på seg normalt og følger sin egen kurve får barnet i seg nok mat. Dersom du er bekymret for om barnet spiser for lite anbefaler vi at du tar et par ekstra besøk til helsestasjonen, veier barnet og snakker med helsesøster.
Noen hevder at å drikke over 1 liter (1000ml) MME i døgnet over en lengre periode kan være uheldig for babyer. Dersom barnet ditt overstiger denne mengden i flere dager på rad råder vi deg til å ta kontakt med helsestasjonen. Om barnet ditt er over 4 måneder kan det være at barnet er klar for å starte med litt velling/grøt. Dette skriver Matportalen om det å drikke over 1 liter MME i døgnet.
Om vann fra springenDette sier Mattilsynet i forhold til å gi spedbarn og babyer vann fra springen.
De fleste koker vannet de bruker i morsmelkerstaningen de første ukene.

Selv når du har sluttet å koke vannet til melken bør du aldri bruke lunkent vann fra springen. Det kan inneholde bakterier fra varmtvannstanken samt forurensing fra rørene. La alltid vannet renne litt før du bruker av det, og bruk alltid kaldt vann som du varmer opp selv.
Kokt vann kan oppbevares i kjøleskap i 24 timer.
Her finner du praktiske oppfinnelser for flaskeforeldre, samt tips til hvordan du enklere kan tilberede MME i ulike situasjoner.

Mating
Når melka er ferdigblandet i flasken må du alltid sjekke at temperaturen er grei før du begynner å mate barnet. Noen foretrekker å dryppe noen dråper melk på håndbaken sin - dersom du ikke kjenner at melka er kald eller varm har den riktig temperatur. Andre foretrekker å smake på melka ved å la det dryppe litt melk fra flasken og inn i munnen (ikke ta tutten inn i din munn).

Putt flasketutten inn i barnets munn og hold flasken slik at tutten fylles med melk. På denne måten minskes mengden luft barnet svelger.
Barn bør ikke få flaske mens de ligger flatt på ryggen - fks i sengen. Det sies at dette øker sjansene for mellomørebetennelser og luftveisinfeksjoner. Når man ammer bytter man automatisk på hvilken side barnet ligger mens det spiser. For å forhindre at musklene i barnets hals og nakke blir kortere på den ene siden, er det lurt å veksle mellom hvilken arm du har barnet på ved måltidene. På denne måten blir også barnet stimulert fra både høyre og venstre side.
Noen mener det er viktig å imitere ammesituasjonen så mye som mulig når barnet drikker fra flasken. Vår erfaring er at dette finner man ut av selv etterhvert. Prøv dere frem med hva som passer dere best og er mest behagelig. Vi anbefaler imidlertid å gjøre måltidet så koselig som mulig - hold barnet inntil deg, ha blikkontakt og ta dere god tid. Mange synes at en ammepute gir god avlastning til skuldrene også når man gir flaske. Små barn trenger ofte å rape underveis i, og etter måltidet. Dette er for å forhindre luft i magen og smerter etterpå.

Den tradisjonelle ammestillingen er også en god flaskestilling. Mange synes det er lettest å få barnet til å rape mens det ligger oppetter brystet til den voksne.
-----------------------------------
Her finner du Mattilsynets anbefalinger for tilberedning av morsmelkerstatning.

Dette sier Helsedirektoratet om tilberedning og bruk av morsmelkerstatning
  • Når du lager morsmelkerstatning, er det viktig å følge fremgangsmåten på pakken nøye. Bruk korrekt mengde vann og pulver som angitt på pakken. Både for lite og for mye pulver i forhold til vannmengden kan være uheldig for barnet. Bruk alltid måleskjeen som følger med. Fyll måleskjeen løst og stryk av toppen med en kniv.
  • Ikke bruk lunkent vann rett fra springen når du tilbereder morsmelkerstatningen! Det varme vannet kan være forurenset med kjemiske stoffer eller bakterier fra varmtvannsberederen og vannledningene.
  • Bruk friskt, kaldt vann som har rent en stund, kok det opp og avkjøl til passende temperatur før pulveret has i.
  • For å unngå bakterievekst skal det bare blandes opp morsmelkerstatning for et måltid om gangen.
  • Barnet ditt bestemmer selv antall måltider ved å gi signaler om sult.
  • Det er viktig å gi barnet god kroppskontakt når det spiser, for at det skal bli en positiv opplevelse både for barnet og den voksne.
  • Mengden morsmelkerstatning kan variere fra måltid til måltid.
  • Måltidet er slutt når barnet gir tegn på at det er mett. Ikke prøv å få barnet til å drikke mer, det kan føre til gulping og ubehag for barnet.
  • Kast alltid det som blir igjen av morsmelkerstatningen. Bakterier formerer seg lett i melkerestene
TIPS i forhold til TILBEREDING:

Hjemme på dagen
Morsmelkerstatning skal lages så tett opp til hvert måltid som mulig. Vår erfaring er at den letteste måten å gjøre det på er å ha en termos med kokt varmt vann klar på benken, en flaske med kokt kaldt vann i kjøleskapet og ferdig oppmålt pulver i en boks. Når barnet skal ha mat blander du kaldt og varmt vann til antall grader oppgitt på MME boksen (WHO anbefaler 70 grader). Etterhvert lærer du hvor mye kaldt og hvor mye varmt som skal til for å både få rett mengde vann og rett temperatur. Hell pulveret oppi flasken og rist. Melka er klar.

Om natta
Det er unødvendig å stå opp for å lage flaske når barnet skal spise på natta. Det vekker både deg og barnet unødvendig mye. Det finnes flere måter å gjøre nattmåltidene enkle og effektive på. DetteDenne er den vi har best erfaring med.
Ha kokt kaldt vann i passe mengde på en tåteflaske. Ha en vannkoker ved sengekanten, og en boks oppmålt MME pulver. Når barnet skrur du på vannkokeren, tar i pulver og rister. Maten er servert. De nye retningslinjene fra WHO anbefaler at vannet skal være 70 grader i det du blander i pulveret. Vi har derfor tatt vekk vårt tips om å ha en termos med kokt vann ved senga. Kokt vann i termos vil ikke klare å holde en temperatur på 70 grader natten gjennom, og vi anbefaler derfor vannkoker istedet.

Ute på tur
Du opparbeider deg fort rutiner på hvordan du lettest og mest hygienisk lager til MME når dere er ute på trilletur. Disse løsningene synes vi har vært praktiske.
1) Dersom du skal en kort tur ut kan du ha med en termos med kokt varmt vann, en flaske med kokt kaldt vann og ferdig oppmålt pulver i en boks. Når barnet er sultent heller du varmt vann i tåteflaska, tar i pulveret, rister, tilsetter kaldt vann til riktig mengde og temperatur og serverer. Merk at WHO anbefaler at pulveret blandes ut når vannet holder 70 grader, dette betyr at du ikke kan oppbevare vannet på termos i ubegrenset tid. Dersom du er på besøk hos noen med vannkoker - eller på kafe - kan du be om å få nytt kokende vann i termosen.
2) Ha med en pakke ferdigblandet MME. Hell den i en flaske når barnet skal spise. Varm den i vannbad eller (om barnet er gammelt nok og tillater det) server den romtemperert.
3) Ha passe mengde vann på en flaske og en boks ferdig oppmålt pulver. Varm vannet (WHO anbefaler 70 grader) i mikro/kaserolle/vannkoker når barnet skal spise og ha oppi pulveret. Kjøl ned så fort som mulig og server".
*Baketråden*minis utstyr

Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
Lucifine er logget av   Svar med sitat
Gammel 18-10-2012, 11:17   #3
Lillebolle2
Supermedlem

Lillebolle2 sin avatar

Medlem siden: May 2010
Meldinger: 967
Lillebolle2 er fantastisk mot andre.Lillebolle2 er fantastisk mot andre.Lillebolle2 er fantastisk mot andre.Lillebolle2 er fantastisk mot andre.Lillebolle2 er fantastisk mot andre.Lillebolle2 er fantastisk mot andre.Lillebolle2 er fantastisk mot andre.Lillebolle2 er fantastisk mot andre.

For et flott initiativ! Mange setter nok pris på denne, oppe i alt ammepresset som til tider er helt vilt overdrevet

Ønsker lillebror velkommen i juni 2013

Sladrer med Karro77 og Sunny
*
Lillebolle2 er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-10-2012, 09:06   #4
Elena88
Supermedlem

Elena88 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 396
Elena88 er fantastisk mot andre.Elena88 er fantastisk mot andre.Elena88 er fantastisk mot andre.Elena88 er fantastisk mot andre.Elena88 er fantastisk mot andre.Elena88 er fantastisk mot andre.Elena88 er fantastisk mot andre.

Dette kan hjelpe mange i den travle barseltiden! Vi måtte over på MME etter ca 7 uker med strev, tårer og fortvilelse. Aldri angret en dag på den avgjørelsen! Flott oversikt!

2011
Elena88 er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-10-2012, 12:45   #5
Knøtteliten
Medlem

Medlem siden: Feb 2010
Meldinger: 418
Knøtteliten er som en lysfontene.Knøtteliten er som en lysfontene.Knøtteliten er som en lysfontene.Knøtteliten er som en lysfontene.Knøtteliten er som en lysfontene.Knøtteliten er som en lysfontene.

Kjempefint med denne tråden. Jeg ga MME sist, begynte med det da snuppa var et par dager gammel. Jeg prøvde virkelig å få til amminga, men det gikk ikke, jeg hadde alt for lite melk. Heldigvis fikk jeg støtte både på sykehuset og på HS. Men allikevel følte jeg meg litt mislykket i starten. Etter hvert som barseltårene ga seg og hormonene forsvant ut av kroppen så hadde jeg ikke dårlig samvittighet lengre. Og jeg ammet i tillegg til MME til snuppa var fire mnd, da ville hun ikke ha pupp lenger. Denne gangen kommer jeg ikke til å stresse så mye som sist hvis jeg ikke får det til.
Knøtteliten er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-10-2012, 00:49   #6
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Elena88 Vis post
Vi måtte over på MME etter ca 7 uker med strev, tårer og fortvilelse. Aldri angret en dag på den avgjørelsen! Flott oversikt!
Som om jeg skulle sagt det selv All denne infoen tok det oss uker å klare å samle sammen - helt supert å få alt man trenger å vite presentert på et sted!

Vil gjerne legge til en utstyrsteknisk ting som man kanskje ikke tenker på i barselkaoset: De fleste flaskeprodusenter har smokker med ulik flythastighet - dvs ulikt antall hull eller ulik størrelse på hullene. Særlig dersom man vil forsøke å kombinere amming og flasking, så kan det være en fordel å bruke smokker med lavest mulig flythastighet, typisk den minste størrelsen.

På f.eks. Avent sine flasker, så er det størrelse 1 som sitter på flasken når man kjøper den. Men det finnes også en størrelse 0 som er smokken beregnet på nyfødte. Apotek og barneutstyrsbutikker har gjerne godt utvalg i flaskesmokker, på dagligvarebutikker selges som oftest bare størrelse 3 mnd+ og 6 mnd+.
Etterhvert som barnet vokser, må man skifte ut flaskesmokkene til større størrelser. Men det er ikke dermed sagt at man må følge aldersmerkingen. Vi byttet rett og slett til neste størrelse når vi merket at barnet synes det gikk for sakte med melken. Men man må bare se sitt barn an, det er flere hensyn å ta - ammes barnet i tillegg, har det mye luft i magen (kan forverres om melken drikkes for fort) osv.

Husk også å sjekke at flaskesmokkene er hele ved hver vask! Dette gjelder spesielt etter at barnet har begynt å få tenner. Ødelagte smokker må skiftes ut.

Og forresten - disse er supre til oppbevaring av kokt, kaldt vann i kjøleskapet:

Er av glass, har lokk og tåler kokende vann. Kan kjøpes på Clas Ohlson og også på en del jernvarebutikker som selger ildfaste former etc.
Vi kokte vann, helte rett i muggen (som var vasket og hadde stått med kokende vann i seg for å bli helt ren) og lot muggen avkjøle seg i vasken (i tilfelle rottefelle - glass kan sprekke) før vi satte den i kjøleskapet. Kokte nytt vann hver kveld samtidig som vi tok flaskevasken.

Sist endret av Tajel; 22-10-2012 kl 00:21.
Tajel er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-11-2012, 08:42   #7
jack9091
Juniormedlem

Medlem siden: Nov 2012
Meldinger: 1
jack9091 er på vei til noe stort.

Ja jeg er også enig med deg ........ det er hyggelig svar
Gammel 30-11-2012, 17:54   #8
Kakaosmule
Medlem

Kakaosmule sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Meldinger: 481
Kakaosmule er bare skikkelig grei.Kakaosmule er bare skikkelig grei.Kakaosmule er bare skikkelig grei.Kakaosmule er bare skikkelig grei.

Er det bare å kaste flaskevarmeren nå da?
Gammel 30-11-2012, 23:20   #9
Raffen
Seniormedlem

Raffen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Meldinger: 2,688
Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg synes det er veldig enkelt å lage ny flaske hver gang. Jeg har valgt å følge WHOs råd og lager ikke opp flasker med mme som står i kjøleskapet. Hver morgen kokte jeg opp vann og helte over på termokanne, der holder den seg god og varm det meste av dagen, og i kjøleskapet har jeg kokt kaldt vann. Når jeg blander en flaske mme tar jeg først ca 50% kokende vann fra kannen og har mme-pulveret direkte i dette, dermed er man sikker på at bakteriene er drept. Så fyller jeg på med kaldt vann fra kjøleskapet til det er passe mengde, og rister. Enkelt og greit. Når jeg er ute av huset har jeg med en liten termos kokende vann og en liten flaske kaldt vann samt ferdigfylt pulverboks, dermed er det like raskt og enkelt å blande en flaske hvor man enn er.
jan. 2013
Raffen er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-12-2012, 01:54   #10
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Flaskevarmeren kan brukes til å varme morsmelk til drikketemperatur, men MME bør lages fersk til hvert måltid. Vi brukte samme metode som Raffen - veldig enkelt og greit

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:41.