Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 09-10-2014, 14:44   #1
Siadle
Supermedlem

Siadle sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,147
Blogginnlegg: 88
Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.
Trening i svangerskapet

Hva er greit, og hva er ikke greit?

Jeg trener Taekwon-do til vanlig, er det greit nå som jeg er gravid? Kjæresten sier nei, men han vil jo at jeg skal sitte i sofaen frem til juni.

Jeg har veldig lyst til å fortsette med Taekwon-do så lenge jeg kan. Kommer selvfølgelig til å unngå sparring, men mønster og firevendinger kan jeg ikke se noe problem med.

Hvordan er det med situps? Man kan trene de skrå magemusklene, men ikke de rette?

Jeg trente ganske mye når jeg var gravid med minstemann, men jeg kan ikke huske spesifikt hva jeg gjorde og ikke gjorde.

Noen som kan komme med noen innspill?
Gammel 09-10-2014, 15:54   #2
Sistemann
Medlem

Sistemann sin avatar

Medlem siden: Mar 2014
Meldinger: 303
Sistemann vil raskt nok bli berømt.
Sv: Trening i svangerskapet

Så lenge du unngår sparring og nærkontakt med andre så er det vel helt greit? Du merker jo etterhvert om noe tilsier at du skal trappe ned (bekkenproblemer, kynnere...).
Trening av de rette magemusklene er visst helt ok i første trimester, og de skrå så lenge du ønsker/får det til.

Lytt til kroppen din, og vær generelt litt snillere enn tidligere - ikke press til du blir kjempesliten. Mye bedre enn å ligge på sofaen
Gammel 11-10-2014, 13:24   #3
Desemberpike
Medlem

Desemberpike sin avatar

Medlem siden: Mar 2014
Meldinger: 113
Desemberpike vil raskt nok bli berømt.

Jeg synes kroppen selv er veldig flink til å si fra om noe bør endres. Dersom noe føles rart, ubehagelig eller vondt så endrer du øvelsen eller finner alternativer. Slag/støt mot magen bør vell unngås, men hva angår bevegelsesmønster og belastning så er det svært individuelt. Det er altfor lite informasjon om trening i svangerskap for de som er litt mer aktive/trener hardt, men selv har jeg trent baseløft ganske lenge med regelen om at så lenge jeg klarer å puste meg gjennom øvelsene og det kjennes normalt ut så er det good to go. Jeg måtte slutte å trene sammen med kjæresten for han fikk panikk hver gang jeg tok knebøy Etterhvert (fra og med 2. trimester) kan det være lurt å roe ned på maks treningen. Et annet godt råd er at til lenger ut i svangerskapet du er til mer trenger du å varme opp, ta gjerne litt flere pauser og drikk nok vann.
Gammel 21-02-2015, 11:16   #4
Siadle
Supermedlem

Siadle sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,147
Blogginnlegg: 88
Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.

Hehe, innen kvalmen gikk over, var bekkenet mitt så elendig at jeg er heldig om jeg greier en gåtur i sakte tempo hver dag.
Gammel 12-03-2015, 10:14   #5
sundlykke
Juniormedlem

sundlykke sin avatar

Medlem siden: Feb 2015
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 11
sundlykke er på vei til noe stort.

Oppvarming og kroppens signaler er nøkkelordet her.

Jeg fikk min første for 12 år siden, da var jeg 29 og trente aktivt som aerobicinstruktør ut i 8. mnd. Dette lot seg gjøre fordi jeg hadde gode rutiner og lite kvalme i første trimester.

Nå, derimot, har denne 41-åringen litt større problemer med å holde tritt. Vi er 9+4 på vei, og kvalmen har vært overhengende. Likevel er det rom for en og annen joggetur i rolig tempo, ca 4 km to ganger i uka. En dag i uka instruerer jeg fortsatt, men kroppen er ikke hva den engang var. Likevel holder kroppen ut i en time med god oppvarming, kondisjon og styrketrening.

Et programtips som funker for oss magedamer - i stua foran monitoren:

1. Gå/ småjogg/ vrikk på hofta/ roter overkropp, med armer i god bevegelse, på stedet i ca 10 minutter.
2. Strekk ut i ca to minutter.
3. Gjør deretter ulike kondisjonsøvelser/styrke i 20 minutter. feks ideer fra https://www.youtube.com/watch?v=J5zhkNrfXbg
4. Tøy ut i ca to minutter
5. Over til styrke i 20 minutter, feks https://www.youtube.com/watch?v=istOU9nxhm8
6. Avslutt med strekk, samme video mot slutten.

Funker vanligvis for meg

Men magen står rett ut og jeg lurer på hvor mange som er i den. Får vite det om tre uker.
sundlykke er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-03-2015, 14:03   #6
sosa
Medlem

Medlem siden: Feb 2015
Meldinger: 45
sosa er på vei til noe stort.

Takk for hjemmetreningstips!
Jeg skal hele tia komme meg på treningssenteret, men det skjer alltid noe som gjør at jeg ikke orker.
Men de har laget et snilt program til meg der, så jeg burde komme meg i gang snart
sosa er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-03-2015, 14:24   #7
rainbow
Juniormedlem

rainbow sin avatar

Medlem siden: Dec 2014
Meldinger: 8
rainbow er på vei til noe stort.

Går litt opp og ned her, hvor flink jeg er... Varierer veldig. Jeg kan trene 3-4 dager en uke og så kan det gå to uker til neste gang. Det er ikke alltid formen er på plass akkurat den dagen. Eller så jeg er for sulten. Eller for mett. Eller for oppblåst.

Men jeg har tenkt på en enkel trening i det siste, som vil funke uansett - hva med trapper? Har en trapp med 13-14 trinn, jeg kan jo gå opp den noen raske ganger, jeg vil jo merke det og det er bedre enn ingenting! Men kan det være kjempedumt i forhold til bekken f.eks? Noen som har en ide?
Gammel 08-09-2016, 16:47   #8
sofie.livendahl
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2016
Sted: Arendal
Meldinger: 3
sofie.livendahl er på vei til noe stort.

Sitat:
Opprinnelig postet av sundlykke Vis post
Oppvarming og kroppens signaler er nøkkelordet her.

Jeg fikk min første for 12 år siden, da var jeg 29 og trente aktivt som aerobicinstruktør ut i 8. mnd. Dette lot seg gjøre fordi jeg hadde gode rutiner og lite kvalme i første trimester.

Nå, derimot, har denne 41-åringen litt større problemer med å holde tritt. Vi er 9+4 på vei, og kvalmen har vært overhengende. Likevel er det rom for en og annen joggetur i rolig tempo, ca 4 km to ganger i uka. En dag i uka instruerer jeg fortsatt, men kroppen er ikke hva den engang var. Likevel holder kroppen ut i en time med god oppvarming, kondisjon og styrketrening.

Et programtips som funker for oss magedamer - i stua foran monitoren:

1. Gå/ småjogg/ vrikk på hofta/ roter overkropp, med armer i god bevegelse, på stedet i ca 10 minutter.
2. Strekk ut i ca to minutter.
3. Gjør deretter ulike kondisjonsøvelser/styrke i 20 minutter. feks ideer fra https://www.youtube.com/watch?v=J5zhkNrfXbg
4. Tøy ut i ca to minutter
5. Over til styrke i 20 minutter, feks https://www.youtube.com/watch?v=istOU9nxhm8
6. Avslutt med strekk, samme video mot slutten.

Funker vanligvis for meg

Men magen står rett ut og jeg lurer på hvor mange som er i den. Får vite det om tre uker.
Jeg er 26 år og gravid i sjette måned med mitt første barn. Har så langt bare vært på tur, men dette var gode råd! Tak og klem
sofie.livendahl er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:21.