Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 17-08-2010, 11:26   #21
Hovedinnlegger
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Barn som ikke hører og er likegyldige, -adhd??

Takker for mange tips her

Tror ikke jeg skal svare på alt, for da blir jeg sittende her, men ørene hennes fungerer utmerket. Det er bare det at det ikke går inn....

Grunnen til at jeg mistenkte adhd, som jeg skrev i hovedinnlegget mitt, er at hun har cøliaki, og at flere har sett sammenhenger med disse to diagnosene.
  Svar med sitat
Gammel 17-08-2010, 11:30   #22
Fransiscka
Seniormedlem

Fransiscka sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: troms
Meldinger: 2,374
Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja, det kan jo være at hun faktisk har det. Ta det opp med helsesøster, el.l, og ta det derifra. Så får du funnet ut av det For å stille slike diagnoser holder det ikke å lese om det og synse selv, eller at vi gjetter, så du er nesten helt nødt å få skikkelig hjelp fra folk med utdanning og erfaring i faget
Lykke til, håper dere finner en løsning på det
Fransiscka er logget av   Svar med sitat
Gammel 17-08-2010, 12:00   #23
Uregistrerte
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Hovedinnlegger Vis post
Takker for mange tips her

Tror ikke jeg skal svare på alt, for da blir jeg sittende her, men ørene hennes fungerer utmerket. Det er bare det at det ikke går inn....

Grunnen til at jeg mistenkte adhd, som jeg skrev i hovedinnlegget mitt, er at hun har cøliaki, og at flere har sett sammenhenger med disse to diagnosene.
Jeg vet godt hva du mener, har et barn med autisme og adhd (mm), og "alle" mente at det sikkert var noe galt med hørselen. Det visste jeg godt at det ikke var, han hørte jo når det var noe som var interessant. Fikk han grundig utredet mtp hørsel, og han hører bedre enn de fleste faktisk. (øversensitiv hørsel).

har ikke hørt om noen sammenheng mellom adhd og cøliaki, men adhd/autisme/asperger kan nyte godt av å han gf/cf/sf fri diett, cøliaki har jo gf-diett (enkelte trenger ogs scd-diett). Men det er andre årsaker enn cøliaki. Noen hevder å ha blitt helt bra etter å ha gått en tid på slik diett. Mitt barn reagerer på både melk og gluten. Blir både roligere, mer konsentrert og mer "med", magen mer stabil osv osv når han får riktig mat.

Kunne ha skrevet veldig veldig langt her, men holder meg til dette i veldig veldig korte trekk. (som egentlig ikke blir heeelt riktig, fordi det er for kort forklart)
  Svar med sitat
Gammel 17-08-2010, 17:07   #24
Dunderklumpen
Supermedlem

Dunderklumpen sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Trønder i Follo
Meldinger: 943
Dunderklumpen har en strålende fremtid.Dunderklumpen har en strålende fremtid.Dunderklumpen har en strålende fremtid.Dunderklumpen har en strålende fremtid.Dunderklumpen har en strålende fremtid.Dunderklumpen har en strålende fremtid.Dunderklumpen har en strålende fremtid.Dunderklumpen har en strålende fremtid.Dunderklumpen har en strålende fremtid.Dunderklumpen har en strålende fremtid.Dunderklumpen har en strålende fremtid.

Har hun blitt utredet ift. KISS/KIDD? Det hadde jeg ville gjort før en eventuell adhd utredning. KIDD-barna blir ofte lett overveldet, dårlig selvregulering og konsentrasjon i tillegg til at de ofte er noe klossete (noe som vil vanskeliggjøre sykling f.eks)

http://www.kiss-kidd.no/KIDD.htm

Gammel 17-08-2010, 22:14   #25
Uregistrerte
Gjest

Jeg har litt erfaring fra å jobbe med barn og ungdommer med adferdsvansker, og har snakket med en del familier som sliter med dette. Jeg er overhodet ikke kvalifisert til å diagnostisere (særlig ikke over nettet), men jeg ville fått utredet jenta.

Jeg synes mange av episodene du beskriver virker som mer spesielle enn vanlig trass. F eks virker det som om hun ikke skjønner at når tv'en blir fjernet så er det faktisk en straff -hun henter fjernkontrollen i stedet for å bli sint/lei seg. Problemer med å forstå sosiale situasjoner som dette, kan være tyde på at hun kanskje bør utredes. Også det med å ikke forstå konsekvenser. Når jeg har snakket med ADHD-barn om at "sånn kan du ikke gjøre, fordi at ditt og datt", har jeg ofte reagert på at de skjønner konsekvensen, men ikke hvorfor de skal bry seg om det. "Ja, jeg skjønner at det er dumt, men jeg vil gjøre det likevel", liksom.

Ellers er det riktig som andre sier her, at jenter ofte har litt andre symptomer enn gutter på ADHD (og sikkert andre diagnoser også). Det "stereotypiske" ADHD-barnet er kanskje en utagerende og herjete gutt, men det er mange variasjoner her. Det finnes mer innadvendte versjoner av ADHD også.

Råd om å fokusere på positiv forsterkning o.l. er velmente, og har mye for seg også, men jeg synes det virker som om du er litt forbi det punktet nå. Mitt råd er: IKKE vent med å be om utredning og hjelp til forholdet låser seg fullstendig. Det kan slite forferdelig på familien å ha det sånn, og når datteren din blir litt eldre kan det rett og slett bli vanskelig å ha et godt mor-datter-forhold. Det kan jo godt hende det ikke feiler datteren din noen ting (håper jo det!), men at dere bare har kommet inn i et feil mønster. Jeg tror det er lurt å få hjelp til dette nå, ikke vent til hun blir tenåring. Jeg forsår at det er ubehagelig å måtte "innrømme" at man "ikke takler" barnet sitt, men det er ingen skam i å be om hjelp!

Jeg synes forøvrig du virker som en veldig reflektert mor, det er vanskelig å se både sin egen og sitt barns adferd så tydelig. Det gjør at jeg har god tro på at dere kan få bukt med problemene, uansett diagnose eller ikke. Lykke til!
  Svar med sitat
Gammel 28-08-2015, 21:36   #26
Uregistrerte
Gjest

Har hun bodd med både far og mor før? Måtte hun flytte? Har hun alltid vært så vanskelig? Kansje hun føler at det er hennes skyld? Er du ikke venner med faren? Barn liler ikke forandring og kan bli stresset og siikker. Hun elsker både mor og far, og det er derfor viktig at mor og far kan ha en god tone når det gjelder ungen. Er han nye samboer grei? Får han mer oppmerksomhet enn henne? Er hun skjalu??

Jeg syns dette høres ut som hun vil ha kjærlighet og oppmerksomhet. Når hun sitter fint å ser på tv og ikke gjør noe galt, da får hun kansje ikke oppmerksomhet. Løper hun bort å hopper på hunden, kommer mamma med en gang og snakker til henne. Da får hun oppmerksomhet. Jeg ville prøvd å gjort noe sammen med henne. Bare du og henne på en tur og ta med mat. Prøv å ignorer henne når hun gjør noe hun ikke får lov til, og gi masse oppmerksomhet hvis hun gjør noe du vil se mer av.
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:19.