Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 19-04-2006, 17:10   #1
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a
lei_seg Hjelp! Fenazon koffein

Jeg har en periode brukt fenazon koffein pga hodepine pga en stressende livssituasjon. Og nå tror jeg at jeg er avhengig. Har hodepine hver dag hvis jeg ikke tar disse tablettene, og jeg kan jo ikke fortsette å ta de nå når jeg er gravid. Har snakket med legen min. Han sier det ikke er noe annet å gjøre enn bare å slutte. Noen andre som har vært borti dette? SOm har noe råd???

HJELP!!
  Svar med sitat
Gammel 19-04-2006, 19:49   #2
Lis
Gjest

Sv: Hjelp! Fenazon koffein

Du kan prøve å ta paracet i steden en stund mens du "trapper" ned, men ellers er det nok bare noe du må igjennom dessverre

Lykke til!

fra Lis
  Svar med sitat
Gammel 19-04-2006, 20:18   #3
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Har heller ingen gode tips Merker hodepine selv når jeg har drukket for mye svart brus - og det er iiille noen dager, men Paracet døyver.

Vanskelig "å bare slutte" - men tenk på barnet i magen da, så mye bedre det får det. Jo fortere du slutter, jo bedre..

Gammel 19-04-2006, 22:54   #4
please
Gjest

Jeg har en samboer som etter min mening er totalt avhengig av samme tab. Han knasker desse tabelettene hver dag. Det som er bra med desse er jo at de ikke er så skadelig for magen. Men hade ikke ville brukt dem om jeg var gravid. Fordi de inneholder jo ganske betydelig mengde med koffein. Og det er jo ikke bra for barnet. Det er jo også en bivirkning.... nettopp hodepine ved langvarig bruk. Jeg hadde ville skifta til en annen sort, imens jeg trappa ned.
Lykke til
  Svar med sitat
Gammel 19-04-2006, 22:58   #5
Uregistrert
Gjest

Men selv om de ikke er skadelig for magen, så er de vel skadelig for nyre/lever?
  Svar med sitat
Gammel 20-04-2006, 23:25   #6
please
Gjest

De er selvsagt skadelig for nyre og lever, med det gjelder ved høyt bruk og langvarig bruk, altså forgiftning. Og det som er skadelig er koffeinen!
Normal bruk er 1 tab, inntil tre ganger i døgnet. Og det er de sterkeste.
Men koffein i store mengder i et svangerskap, blir jo på det sterkeste frarådet. Jeg ville så absolutt ikke brukt desse hvis du er gravid.
  Svar med sitat
Gammel 22-04-2006, 11:11   #7
zmurfette
Supermedlem

zmurfette sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 586
zmurfette har mye å være stolt av.zmurfette har mye å være stolt av.zmurfette har mye å være stolt av.zmurfette har mye å være stolt av.zmurfette har mye å være stolt av.zmurfette har mye å være stolt av.zmurfette har mye å være stolt av.zmurfette har mye å være stolt av.

Det er veldig få andre land i verden som selger smertestillende tabletter som inneholder fenazon og koffein fordi de gir medikamentellavhengig hodepine ved lang tids bruk og således er sett på som et meget dårlig smertestillende legemiddel. Så hos personer som får hodepine daglig etter å ha brukt fenazon- og koffeinholdige legemidler hyppig i en periode er det ofte legemidlet som forårsaker hodepinen. Det eneste som hjelper ved slik hodepine er å slutte tvert på tablettene og holde ut til hodepinen gir seg uten å bruke andre smertestillende legemidler. Jeg er ganske sikker på at det er en forferdelig ubehagelig opplevelse, men det er dessverre lite annet som hjelper. Etter noen dager uten tablettene kan man begynne å ta andre legemidler (f.eks. paracetamolholdige legemidler) dersom hodepinen ikke har gitt seg.

Sist endret av zmurfette; 23-04-2006 kl 13:49.
zmurfette er logget av   Svar med sitat
Gammel 23-04-2006, 00:10   #8
Lime
Gjest

Har opplevd lignende selv ved koffeininnholdige tabletter. Erfaringsmessig sett forsvinner hodepinen etter ca en uke.
Lykke til!
Koffein er noe dritt å bli avhengig av!
  Svar med sitat
Gammel 23-04-2006, 23:30   #9
Uregistrert
Gjest

Tusen takk for svar! Dette er så forferdelig

Lime: Hadde du brukt koffeinholdige tabletter lenge?
Jeg har nemlig hørt hodepinen vil vare i tre uker ved seponering. Det vil være umulig å holde ut, med en familie å ta vare på...

Blir veldig glad for flere svar! Vil du ikke andre skal vite at du har hatt dette problemet, så skriv anonymt!!!!
  Svar med sitat
Gammel 24-04-2006, 00:29   #10
bella76
Gjest

Jeg søkte litt på nettet, og fant dette: Fenazon Koffein

Kanskje du finner noe nyttig der? Lykke til!
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:31.