Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 07-01-2011, 22:21   #1
Uregistrerte
Gjest

Meldinger: n/a
hm Alenemor og gravid igjen.

Er alenemor til ei på snart 2 og har vært alene siden jeg var 4 mnd på vei med henne, jeg og barnefar har hele tiden klart og snakke bra sammen og vært venner.
Men Så klarte vi å ha et uhell før sommern, og det var vist nok til at jeg ble gravid, har tatt abort får en del år siden og ikke noe jeg ville gjøre igjen, så ble til å beholde barnet.
Men jeg er jo fortsatt alene, vi er ikke sammen, men jeg får jo støtte fra nav og må ditt og snakke med de.
Men syns har grua meg til å dra ditt pga det er samme far, jordmor sier at dette har ikke nav
noe med uansett, men klarer jo fortsatt ikke komme meg ditt=(

Er det noen andre som har vært i denne situasjonen før?
  Svar med sitat
Gammel 07-01-2011, 23:18   #2
Nina82
Seniormedlem

Nina82 sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Follo
Meldinger: 1,050
Nina82 har mye å være stolt av.Nina82 har mye å være stolt av.Nina82 har mye å være stolt av.Nina82 har mye å være stolt av.Nina82 har mye å være stolt av.Nina82 har mye å være stolt av.Nina82 har mye å være stolt av.Nina82 har mye å være stolt av.Nina82 har mye å være stolt av.Nina82 har mye å være stolt av.
Sv: Alenemor og gravid igjen.

Kom deg til NAV du Dem har ikke noe med hva du og barnefar gjør så lenge dere ikke har noe forhold eller bor sammen. Sånne fine "uhell" skjer..
Dem bør jo tenke sånn at noen ganger så prøver jo foreldre å holde kontakt, og kanskje bygge opp igjen et forhold. Men i mellomtiden når dere "bygger opp igjen" f.eks så må jo du ha støtte.
Gammel 07-01-2011, 23:24   #3
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Har ingen personlig erfaring, men jeg tror nok ikke jordmor har rett når hun sier at dette har ikke NAV ikke har noe med...

I følge folketrygdloven § 15-5 er det den som skal motta ytelse som må sannsynliggjøre at vedkommende er enslig forsørger, for å ha rett til stønader som enslig forsørger.

Rundskriv til denne paragrafen omtaler en slik situasjon som du nå er oppe i på følgende måte:
Sitat:
”Eit eksempel som ikkje er uvanleg er at foreldra melder om at dei ikkje lever saman og den eine av foreldra oppgir ny bustad, men at foreldra får barn saman i løpet av den tida da den som pretenderer å ha eineomsorg for felles barn får overgangsstønad. Departementet meiner at det i desse tilfella er vanskeleg å leggje til grunn at stønadstakaren er einsleg forelder og/eller har eineomsorg.

I slike tilfelle kan det vere avgjerande kven som må føre bevis. Dersom det er forvaltninga som skal sannsynleggjere at stønadstakaren ikkje er einsleg eller ikkje har eineomsorg, vil det antakeleg ikkje vere godt nok å vise til at foreldra igjen har fått barn saman. Dersom stønadstakaren må føre bevis for at han eller ho er einsleg forelder med eineomsorg, meiner departementet at det i desse sakene i praksis normalt ikkje vil vere aktuelt å leggje til grunn at kravet om eineomsorg er oppfylt. Departementet legg til grunn at når foreldra – trass i at dei har meldt frå om brot på samlivet – igjen har fått barn saman, vil ei eventuell ny erklæring om at den eine forelderen nå igjen har flytta ut få lita eller inga sjølvstendig vekt.

Departementet har vurdert om ein like gjerne kunne ha ein avskjeringsregel i dei tilfella der foreldra igjen får barn saman, men har kome til at dette ikkje er nødvendig når reglane om kven som skal føre bevis vert praktisert som lagt til grunn ovanfor, samtidig som ein held det opent at vilkåra kan vere oppfylte i heilt spesielle tilfelle.”

Det gjøres spesielt oppmerksom på at det at foreldrene får nytt barn sammen ikke er selvstendig avslagsgrunn. Folkeregistret oversender ajourførte lister til NAV som blant annet viser nyfødte. Dersom denne informasjonen fra Folkeregistret viser at foreldrene har fått nytt barn, skal NAV sende varsel til forsørgeren og be om at vedkommende må forklare forholdet. Deretter må NAV vurdere om forsøkeren har sannsynliggjort at vedkommende er enslig forsørger med aleneomsorg for barn.
Det er ikke min mening å ta motet fra deg her, men å forberede deg på det som NAV nok kan komme til å sette fingeren på.

Lykke til, håper det ordner seg for dere!
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 07-01-2011, 23:24   #4
hjelpsom
Gjest

*bump*
  Svar med sitat
Gammel 07-01-2011, 23:29   #5
Uregistrerte
Gjest

Hi her igjen, kan jo si det at vi verken bor sammen eller prøver å finne tilbake igjen da, han faktsik har gifta seg så, det var et engangstilfelle, og skjer ikke igjen får å si det sånn.
  Svar med sitat
Gammel 07-01-2011, 23:35   #6
Uregistrerte
Gjest

Men da må jeg nok bare ta meg en tur ditt, tenker det er bedre å snakke med de før brev fra sykehuset om at jeg har født med samme pappa.
Så får vel håpe det ikke blir noe tull og at det ikke er noe de kommer til å henge seg opp i, Bor jo ikke sammen og har jo aldri gjort det heller, så langt kom vi aldri.
Og han er heller ikke norsk, men bod her helle livet.
  Svar med sitat
Gammel 08-01-2011, 00:13   #7
Uregistrerte
Gjest

En kollega av meg har 4 barn med samme mann, men de bor ikke sammen. Hun har også vært gravid med ett 5., men hun mistet. Med andre ord, de er ikke ett par og bor ikke sammen, men får "stadig" barn sammen.. Og hun får støtte av nav, har også fått endel støtte til enebolig. Og utdanning på høyskole, da hun gikk der.
Jeg har hvertfall ikke fått forståelse av at nav ikke hjelper henne, så lykke til
  Svar med sitat
Gammel 08-01-2011, 07:35   #8
sunshine:)
Supermedlem

sunshine:) sin avatar

Medlem siden: May 2008
Meldinger: 852
sunshine:) har et ubeskrivelig bra rykte.sunshine:) har et ubeskrivelig bra rykte.sunshine:) har et ubeskrivelig bra rykte.sunshine:) har et ubeskrivelig bra rykte.sunshine:) har et ubeskrivelig bra rykte.sunshine:) har et ubeskrivelig bra rykte.sunshine:) har et ubeskrivelig bra rykte.sunshine:) har et ubeskrivelig bra rykte.sunshine:) har et ubeskrivelig bra rykte.sunshine:) har et ubeskrivelig bra rykte.sunshine:) har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrerte Vis post
Hi her igjen, kan jo si det at vi verken bor sammen eller prøver å finne tilbake igjen da, han faktsik har gifta seg så, det var et engangstilfelle, og skjer ikke igjen får å si det sånn.
oj
sunshine:) er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-01-2011, 12:33   #9
Torita
Medlem

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Østlandet
Meldinger: 290
Torita er som en uslipt juvél.Torita er som en uslipt juvél.Torita er som en uslipt juvél.Torita er som en uslipt juvél.

Så heldig barnet ditt er, da! Som får et søsken med samme mor og far å vokse opp med!
Gammel 27-01-2011, 22:07   #10
Uregistrerte
Gjest

Jeg er i samme situasjon! Er alene med en gutt på 3, barnefaren var sammen med oss i jula og til tross for at vi var veldig forsiktige fant jeg i dag ut at jeg er gravid. Herregud. Han bor i en annen by og har ikke lyst til å flytte hit. "Men jeg må vel det nå da", sier han. Dette lover ikke akkurat bra. Er fortsatt i sjokk. Har tatt abort (med samme eks) før, og det tror jeg ikke jeg orker å gjøre igjen.
Gruer meg veldig til å si det til familien min (ettersom det har skjedd før, hallo, jeg burde ha lært).
Når det er sagt, så ønsker sønnen min seg veldig en lillesøster eller lillebror. Og det er jo tross alt litt mer praktisk med samme far når uhellet er ute.
Tror ikke jeg får sove så mye i natt, føler meg bare forferdelig dum.
Og jeg har ikke så lyst til å bli sammen med barnefaren igjen. Vi har vært frem og tilbake i snart 6 år og jeg føler meg bedre uten ham.
Føler jeg har rotet det veldig til.
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:45.