Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 03-06-2012, 09:16   #1
Anonym
Gjest

Meldinger: n/a
Jente 4,5 år bruker bleie

Heisann.
Jeg får gå rett på sak. Jeg har en to barn,det eldste er 4,5 år og det yngste er snart 1 år. Problemet er at hun eldste bruker fortsatt bleie hele døgnet. HUn sluttet egentlg da hun var 2 år og startet med truse,men det nyttet ikke.Hun tisset og bæsjet i bleia hele tiden. Jeg var ganske forvirra og kjeftet eller knipset henne på rumpa når det skjedde. Hun måtte begynne med bleie igjen bare en uke etter hun hadde sluttet. Hver morgen er bleia full av bæsj og tiss. Jeg har straffet henne mange ganger men får dårlig samvittighet. Hun er alltid tørst om kvelden,men hvis jeg sier hun ikke får noe å drikke begynner hun og hyle som en gal,slå,klype og bite,eller gå og ta noe å drikke selv!

Hilsen forvirret alenemor.
  Svar med sitat
Gammel 03-06-2012, 09:31   #2
Timar
Supermedlem

Timar sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 1,219
Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Jente 4,5 år bruker bleie

På tide å ta kontakt med barnevernet eller andre som kan hjelpe deg, kanskje?

Stakkars jenta di, ikke nok med at hun må oppleve fornedrelsen ved å fortsatt bruke bleie når hun er så gammel, men hun blir slått for det også??

Nei, vettu hva, dette virker det ikke som du håndterer på egenhånd, så be om hjelp (Og nei, de tar ikke ungene fra deg bare fordi du ikke får dem til å slutte med bleie)

Huff. Stakkars jente. Tar du henne regelmessig på do, eller forventer du bare at det en dag skal være tomt i bleia av seg selv? Hva sier jenta selv? Hun er vel stor nok til å mene noe om bleieslutt.

Selvfølgelig skal hun få drikke hvis hun er tørst på kvelden!! Men det du bør gjøre, er jo å sørge for at hun drikker regelmessig dagen igjennom, så slipper hun å drikke mye på kvelden.

Og bare til slutt: man bruker ikke vold og trusler for å få et barn til å slutte med bleie. Her er det du som feiler, ikke den stakkars dattera di.

Sitat:
Opprinnelig postet av Anonym Vis post
Heisann.
Jeg får gå rett på sak. Jeg har en to barn,det eldste er 4,5 år og det yngste er snart 1 år. Problemet er at hun eldste bruker fortsatt bleie hele døgnet. HUn sluttet egentlg da hun var 2 år og startet med truse,men det nyttet ikke.Hun tisset og bæsjet i bleia hele tiden. Jeg var ganske forvirra og kjeftet eller knipset henne på rumpa når det skjedde. Hun måtte begynne med bleie igjen bare en uke etter hun hadde sluttet. Hver morgen er bleia full av bæsj og tiss. Jeg har straffet henne mange ganger men får dårlig samvittighet. Hun er alltid tørst om kvelden,men hvis jeg sier hun ikke får noe å drikke begynner hun og hyle som en gal,slå,klype og bite,eller gå og ta noe å drikke selv!

Også kjent som Supersnuppa!
Timar er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-06-2012, 09:48   #3
Timar
Supermedlem

Timar sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 1,219
Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.

Og for å være litt mer konstruktiv:

1) Ta jenta på do minst annenhver time, alltid etter måltid og før dere går ut

2) Snakk med henne! Hun ønsker sikkert å slutte med bleie selv. Hva skal til? Kjenner hun at hun må på do? Er hun redd for å sitte på doen? Kjøp potte eller doring om du ikke bruker det allerede

3) Skaff motivasjon, om hun ikke er motivert for å slutte av seg selv. Klistremerker ved hvert vellykkede dobesøk er hun kanskje for gammel til, men en leke eller en hyggelig aktivitet når hun har vært på do 10 ganger, feks?

4) Aldri, aldri, ALDRI straffe henne når hun har uhell. Trøst henne, rydd opp og si at neste gang går det bra.

5) Sørg for å gi henne drikke dagen i gjennom, så hun ikke er så tørst på kvelden. Og vær forberedt på å stå opp og følge på do på natta. Legg på tisselaken i senga, så er det ikke krise med uhell. Men uansett, første bud er å få henne tørr på dagen, så tar du natta etterhvert.

Også kjent som Supersnuppa!
Timar er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-06-2012, 10:35   #4
Cila
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2012
Sted: i et hus i en bygd
Meldinger: 1,923
Cila er fantastisk mot andre.Cila er fantastisk mot andre.Cila er fantastisk mot andre.Cila er fantastisk mot andre.Cila er fantastisk mot andre.Cila er fantastisk mot andre.Cila er fantastisk mot andre.

Av og til er det en medisinsk grunn til at de ikke klarer å slutte med bleier.

Barn som skal bli/har blitt storesøsken eller har hatt en stor endring i livet (f.eks foreldre som går fra hverandre, flyttet e.l. kan i tillegg havne et par trinn tilbake i "utviklingen" midlertidig. Barn som har sluttet med bleie må plutselig begynne igjen, de får en ny trassperiode, osv.

Frustrerende, men man må bare prøve å bite det i seg og være flink til å FORKLARE ting istedetfor å straffe og true. Og hvis man glemmer seg bort og viser for mye sinne-det er det de opplever det som (fordi man blir oppgitt) så sier man til barnet at man ikke er sint, og at det går bra selv om det var uhell- man må bare øve litt mer. og ikke minst SKRYT masse når hun gjør det bra på do. hvis hun ikke føler skam så vil hun kanskje ha lyst til å gå mer på do, og mestringsfølelsen når hun klarer det- og får skryt vil gjøre at hun vil klare det enda mer osv. og da er det veldig viktig å ikke kjefte/straffe hvis det går galt igjen- for da er man tilbake til den onde sirkelen...

Freud og Erik Erikson (miniforklaring HER )sin teori om barns utvikling og Maslows behovspyramide ++ (pensum på vgs på endel linjer)kan være nyttig lesning for å hjelpe deg å skjønne mer om hvordan ting henger sammen.

Har selv en gutt som sliter med uhell, så jeg vet hva det går ut på.. men det er helserelatert, så jeg vet at han ikke kan så mye for det.
Cila er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-06-2012, 15:20   #5
Xeni
Supermedlem

Xeni sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,123
Xeni har et ubeskrivelig bra rykte.Xeni har et ubeskrivelig bra rykte.Xeni har et ubeskrivelig bra rykte.Xeni har et ubeskrivelig bra rykte.Xeni har et ubeskrivelig bra rykte.Xeni har et ubeskrivelig bra rykte.Xeni har et ubeskrivelig bra rykte.Xeni har et ubeskrivelig bra rykte.Xeni har et ubeskrivelig bra rykte.Xeni har et ubeskrivelig bra rykte.Xeni har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Anonym Vis post
Heisann.

Jeg tror ikke det at hun bruker bleie er hovedproblemet her. Jeg har selv en 3.5-åring som bruker bleie stort sett hele dagen, og det ser ut til å være et stykke igjen før hun er klar for å slutte. Men vi prøver å ta det gradvis, f.eks. ved å la henne få gå litt i bare truse når hun ønsker det. Selv om det bare varer i 10 minutter før hun ber om en bleie igjen, så er det en start. Det er jo lettere nå om sommeren, når de kan bruke mindre klær.

Hovedproblemet er nok heller at du straffer henne for det. Jeg synes ikke hun skal straffes. At hun ikke er tørr er ikke noe hun har valgt bevisst for å plage deg. Som noen andre sier kan det ha noe med lillesøster/bror å gjøre, at hun ønsker å være baby akkurat som den lille. Det gjelder ihvertfall her i huset. Den største sier at hun er baby, eller at hun ikke er stor jente osv., og vil skiftes på når den minste skiftes på.

Har du snakket med helsesøster om dette?

Xeni er logget av   Svar med sitat
Gammel 17-06-2012, 13:08   #6
Uregistrerte
Gjest

Angst kan av og til ha en sammenheng med å tisse på seg. Jeg vil tro datteren din stresser ganske mye med dette, og føler seg mislykket og dum som ikke klarer å slutte med bleie. Slik du forklarer at du håndterer det, er det ikke det miste rart om hun er engstelig og stresset for dette.

Jeg synes du skal ta kontakt med helsestasjonen og be om råd og hjelp. Og slutt for all del å gi ungen dårlig samvittighet og skamfølese over dette!
  Svar med sitat
Gammel 18-06-2012, 14:04   #7
Uregistrerte
Gjest

Først og fremst vil jeg si at jeg ble veldig lei meg på hennes vegne. Man skal aldri bruke straff under bleieavvenning.
Jeg kan skriv elitt om hva jeg gjorde med lillemor.

1. VI kjøpte prinsesse truser, noe hun fortsatt er ellevilt gal etter. (Som oppmuntring)
2. Vi fortalte at f.o.m. nå skal du bruke truse og do/potte og bleie kun på natta.
3. Vi kjøpte inn klistremerker og en bok hun kunne klistre inn i. I begynnelsen fikk hun merke hver gang hun sa ifre, selvom det ble uhell. Etterhvert hver gang hun rakk doen, og siden når hun klarte å huske å bæsje på do.
4. Hun ble satt på do etter mat og før vi skulle ut. Med jevne mellomrom. Hver 2 time.
5. Hun fikk tid til å venne seg til det.

Det tok ca en uke på tissingen og flere måneder før hun hadde kontroll på bæsjen.

Nå er hun tørr dag og natt.

Husk: Masse ROS!!
  Svar med sitat
Gammel 12-09-2015, 13:39   #8
Uregistrerte
Gjest

jeg har en sønn som har samme problemet han bæsjer ibuksa flere ganger til dagen og han er 5,5 ÅR jeg begynner å bli ganske desperat for han begynner snart i skole. jeg har prøvd både belønninger og faste dotider men til ingen nytte jeg har prøvd å snakke med ham angående problemet men han sier at han ikke har tid. når han er hjemme prøver jeg å følge opp og spør om han må bæsje sell når han er ute og leker og da sier han alltid nei. så 10min etter kommer han inn og sier: mamma jeg har bæsja i trusa. jeg overveier om jeg skal sette ham på bleier når han er ute. noen andre forslag
  Svar med sitat
Gammel 12-09-2015, 14:53   #9
Lujane
Supermedlem

Lujane sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Meldinger: 897
Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.

Hvilket år er dette? Knipsing og straff???

Du vet det du gjør er feil derfor skriver du som anonym

Sist endret av Lujane; 12-09-2015 kl 14:55.
Lujane er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-09-2015, 15:32   #10
Troya
Medlem

Troya sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Meldinger: 269
Troya vil raskt nok bli berømt.

Ta dette opp med helsesøster. Der kan du få den riktige profesjonelle hjelpen du trenger.
Nytter ikke å synse og mene her.

Barnevernet er nok ikke den riktige plassen å søke hjelp i dette tilfellet.

Lykke til

Troya er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:47.