Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-07-2016, 18:57   #1
Uregistrerte
Gjest

Meldinger: n/a
Uplanlagt gravid med nr 4

Hei. Dette blir nok rimelig rotete, men håper det går bra.

Jeg er 34 år og er gift, vi hsr vært sammen i 15 pr og har 3 barn i alderen 2,5 år - 14 år.

For litt over 2 år siden fikk jeg satt inn hormonspiral iom at vi ikke ønsket flere barn.

I forrige uke fikk jeg mistanke om at noe var i gjære og i går tok jeg en gtest.. Den viste at jeg er gravid med nr 4.

Min første reaksjon var å ta abort, noe min mann også er enig i.. Nå er jeg derimot ganske usikker på hva jeg ønsker.
Som min mann påpeker så er det rimelig mye praktiske ting som tilsier at vi bør svslutte svangerskapet (økonomi (vi har ikke verdens beste økonomi, men vi får det til å gå rundt), vi må ha ny bil, plass til en til, overskudd og energi osv) og jeg er helt med på den tankegangen der. Sunn fornuft tilsier at det er det beste, men så er det en liten del av meg som tenker "hvisomattedersomatte"... Om jeg kommer til å klare å gjennomføre en abort. Om jeg vil angre.

Jeg har vært i kontakt med gyn pol, men pga ferieavikling på sykehuset og det at vi er bortreist 1 mnd så har jeg ikke time der før 15/8.. For abort.
Jeg har også vært hos fastlegen min i dag for å bekrefte st jeg er gravid og hun sendte meg til privat gynokolog som bekreftet at jeg er ca 5 uker på veg. Skal dobbeltsjekke med blodprøvemåling av hcg 2 ganger denne uka.

Selv om min mann ønsker abort så sier han st hvis jeg ikke klarer det så får vi bare gjøre det beste ut av situasjonen, selv om det ikke er drømmesituasjon.

Jeg vet rett og slett ikke hva vi skal gjøre.. Vet at dere på ingen måte kan bestemme det for oss, men kanskje dere kan ha noen råd eller lignende..
  Svar med sitat
Gammel 06-07-2016, 19:14   #2
Uregistrerte
Gjest

Sv: Uplanlagt gravid med nr 4

Kjære deg! Jeg kjenner at jeg ønsker å dele noen ord fra en firbarnsmamma til en annen. Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg har fire barn i omtrent samme alder. Jeg er på samme alder som deg og jeg har vært sammen med mannen min omtrent like lenge som du har vært sammen med din. Vi har helt vanlige jobber og skulle gjerne hatt litt bedre økonomi, men som du skriver så får vi det alltid til å gå rundt. Dagene er travle og det er til tider slitsomt å være mamma. Jeg sier av og til at det er livets største glede og største utfordring. Når jeg er mest sliten må jeg til tider minne meg selv på hvilke gave det er å være mor. Jeg får bli kjent med barna mine, får være med å forme de, se de vokse opp, hjelpe de i små og store avgjørelser. Jeg må mekle når de krangler, trøste når de har slått seg, lære de om grenser, gi de den tryggheten de trenger til å takle livets motstand. Noe av det disse årene som mor har lært meg er verdien av et menneskeliv. Uansett hvor mange feil barna mine gjør elsker jeg de like høyt, uansett hvor lite "nytte" det er i barna mine er de like verdifull for meg. Verdien til barna mine måles ikke i noe annet enn at de er barna mine. Derfor ville jeg også hatt problem med å ta abort. Selv om denne minste skatten din bare er et lite nurk på etpar uker er også det et liv som er like verdifullt. For meg har det aldri vært et alternativ å ta abort. Heller ikke da sistemann meldte sin ankomst. Jeg tenker at det å kunne gi et barn et stabilt hjem er en av de største gavene du kan gi barnet ditt. Når barnet i tillegg får tre storesøsken som vil kose, leke og gi kjærlighet tenker jeg at barnet vil ha alt han eller hun trenger. Jeg ønsker ikke late som det alltid er enkelt, men av det du forteller er jeg overbevist om at barnet ditt vil få det godt.
Noe av det beste jeg vet er når jeg ser de eldste barna leker eller på andre måter bruker tid sammen med de minste barna. Det er ofte jeg føler at jeg feiler som mor men da føler jeg at jeg lykkes og da kjenner jeg på morsgleden.
Jeg ønsker deg alt godt og lykke til med et stort valg!

QUOTE=Uregistrerte;5487158]Hei. Dette blir nok rimelig rotete, men håper det går bra.

Jeg er 34 år og er gift, vi hsr vært sammen i 15 pr og har 3 barn i alderen 2,5 år - 14 år.

For litt over 2 år siden fikk jeg satt inn hormonspiral iom at vi ikke ønsket flere barn.

I forrige uke fikk jeg mistanke om at noe var i gjære og i går tok jeg en gtest.. Den viste at jeg er gravid med nr 4.

Min første reaksjon var å ta abort, noe min mann også er enig i.. Nå er jeg derimot ganske usikker på hva jeg ønsker.
Som min mann påpeker så er det rimelig mye praktiske ting som tilsier at vi bør svslutte svangerskapet (økonomi (vi har ikke verdens beste økonomi, men vi får det til å gå rundt), vi må ha ny bil, plass til en til, overskudd og energi osv) og jeg er helt med på den tankegangen der. Sunn fornuft tilsier at det er det beste, men så er det en liten del av meg som tenker "hvisomattedersomatte"... Om jeg kommer til å klare å gjennomføre en abort. Om jeg vil angre.

Jeg har vært i kontakt med gyn pol, men pga ferieavikling på sykehuset og det at vi er bortreist 1 mnd så har jeg ikke time der før 15/8.. For abort.
Jeg har også vært hos fastlegen min i dag for å bekrefte st jeg er gravid og hun sendte meg til privat gynokolog som bekreftet at jeg er ca 5 uker på veg. Skal dobbeltsjekke med blodprøvemåling av hcg 2 ganger denne uka.

Selv om min mann ønsker abort så sier han st hvis jeg ikke klarer det så får vi bare gjøre det beste ut av situasjonen, selv om det ikke er drømmesituasjon.

Jeg vet rett og slett ikke hva vi skal gjøre.. Vet at dere på ingen måte kan bestemme det for oss, men kanskje dere kan ha noen råd eller lignende..[/quote]
  Svar med sitat
Gammel 06-07-2016, 22:16   #3
Uregistrerte
Gjest

Hei!

Jeg er 33 år og har termin om 9 dager med vårt barn nr 4. Et barn som ikke var planlagt men som jeg og mannen min nå etter snart 9 mnd gleder oss til å få møte. De tre jentene våre gleder seg også til å bli storesøstre igjen.

For meg var abort ikke et alternativ. Men jeg skal innrømme at overraskelsen ikke bare føltes positiv likevel. Vi hadde liksom både innstilt og innrettet oss etter at vi var en familie på fem. Og at vi var ferdige med babyfasen.

Men-så ville livet det annerledes og det er jo egentlig en stor gave å få oppleve å bli mor enda en gang.

Så jeg vil på det sterkeste oppmuntre deg til å beholde det lille livet i magen! Og så har dere noen måneder til å prosessere og til å ordne og finne løsninger på praktiske utfordringer.

I starten av svangerskapet snakket jeg med jordmor ang mine ambivalente følelser knyttet til svangerskapet. Jeg opplevde å bli tatt på alvor og at det absolutt var rom for å snakke om disse følelsene. Kanskje kan det være fint for deg også? Det er jo tross alt en stor omstilling å plutselig skulle bli en til i familien.

Lykke til!
  Svar med sitat
Gammel 07-07-2016, 12:45   #4
Uregistrerte
Gjest

Hei gode deg🌸
Så bra at du deler hvordan du har det! Det er ofte ganske tøft å stå i ulike valg, og det kan virke vanskelig å se fremover. Jeg vil på det sterkeste anbefale dere å beholde barnet. Jeg tenker at siden du er så usikker over valget tror jeg du kanskje vil kjenne på vanskelige følelser ved å ta abort. Små barn er en tøff tid, men også en stor glede. Lykke til med valget💛
  Svar med sitat
Gammel 07-07-2016, 14:39   #5
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Sender deg gode tanker i en vanskelig situasjon Det er bare du/dere som kan finne ut hva som er riktig for dere og om det er fornuften og de praktiske utfordringene som skal veie tyngst når avgjørelsen skal tas eller om det er den tvilen innerst i hjertet som er viktigst.

Kanskje det kan være hjelp i å kontakte Amathea ?

Ønsker dere lykke til med valget!

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:51.