Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Tvillinger og trillinger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-04-2006, 10:10   #11
Småtten
Seniormedlem

Småtten sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 2,204
Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Overvekt gir tvillinger?

Sitat:
Opprinnelig postet av Jomma
Jeg sniker litt her. Grunnen til at overvektige i større grad får flerlinger kan kanskje skyldes det at de i større grad enn andre er utsatt for fertilitetsproblemer, og dermed får mer hjelp til å bli gravide. Denne hjelpen(Pergotime, IVF, ICSI osv) fører oftere til flerlingesvangerskap enn ellers. Det at det hovedsakelig gjelder toeggede tvillinger, er jo med på å underbygge teorien min?
Helt enig! Overvektige kvinner har ofte sjelden eggløsning og derfor høres jo dette temmelig fantastisk ut da.
Gammel 14-04-2006, 10:53   #12
tvillingmamma
Gjest

Meldinger: n/a

Jeg har tvillinger og var ikke overvektig før jeg ble gravid. Det var ingen av de andre tvillingmammaene jeg kjenner heller.. Og alle har blitt gravide med tvillinger ved hjelp av "naturmetoden"..
  Svar med sitat
Gammel 14-04-2006, 12:44   #13
Lykkeliten
Veteranmedlem

Lykkeliten sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Meldinger: 3,233
Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg er overvektig, og har hverken hatt problemer med å bli gravid eller hatt flerlingsvangerskap.
Lykkeliten er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-04-2006, 13:40   #14
Tidl. bruker
Gjest

Hm.. Det stemmer ikke i mitt tilfelle.

Tvillinger etter naturmetoden er på vei, og jeg var 170 cm høy og 56 kg da de ble unnfanget. Det kvalifiserer vel ikke til overvektig...
  Svar med sitat
Gammel 24-04-2006, 00:09   #15
Snippiie
Gjest

Det gjelder bare toeggede tvillinger, og jeg synes teorien om hormonbehandling er god Man klassifiserer hormonbehandling som naturmetoden. I tillegg har overvektige oftere enn normalvektige uregelmessige eggløsninger, og større sannsynlighet for å slippe to om gangen (eller da ingen, som tidligere nevnt av andre her).

Jeg var normalvektig (til og med passe slank, det er jeg ikke nå...) da jeg ble gravid med tvillingene. Ikke la jeg på meg mer i det svangerskapet enn i de to andre heller (og jeg fødte 10 dager før termin)
  Svar med sitat
Gammel 24-04-2006, 09:14   #16
Tinus76
Gjest

Eh...da burde jeg hatt tvillinger....
Den eneste venninna mi som har tvillinger er også en av de tynneste!!
  Svar med sitat
Gammel 24-04-2006, 10:26   #17
Oliv
Supermedlem

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Østfold
Meldinger: 846
Oliv har et ubeskrivelig bra rykte.Oliv har et ubeskrivelig bra rykte.Oliv har et ubeskrivelig bra rykte.Oliv har et ubeskrivelig bra rykte.Oliv har et ubeskrivelig bra rykte.Oliv har et ubeskrivelig bra rykte.Oliv har et ubeskrivelig bra rykte.Oliv har et ubeskrivelig bra rykte.Oliv har et ubeskrivelig bra rykte.Oliv har et ubeskrivelig bra rykte.Oliv har et ubeskrivelig bra rykte.

Når vi var hos jordmor var faktisk dette et tema vi snakket om. Vi er gravide med tvillinger etter IVF.
Jordmor kunne fortelle oss at andelen av toeggede tvillingsvangerskap som ble til ved hjelp av naturmetoden har økt kraftig de siste 10 årene. Årsaken ligger ikke i at de som har toeggede tvillinger i familien føder flere tvillinger. Men det har en sammenheng med at vi lever godt i dag, overvekt ble ikke nevent som en faktor, vi har god helse og resultater er at flere kvinner "slipper" to egg i samme sleng. Det vanligste er at kvinner har født tidligere får toeggede tvillinger på naturmetoden, gjerne når de har passert 35 år. Jeg har ikke lett etter mer informasjon om dette, men tenkte det kunne være en annen vinkling i diskusjonen.

Tvillinger født høsten-06
Oliv er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-04-2006, 12:03   #18
Snuppa
Veteranmedlem

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 3,920
Snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av kristi
Jeg ligger ganske godt ann i løypa her jeg da. I tillegg til å være overvektig å høy er både sambo og min pappa toeggede tvillinger...

Jeg vurderer sterkt å ta privat ultralyd over påske.
Tvillinger er ikke arvelig på farsiden... kun 2 eggede tvillinger som er arvelig, og da på morsiden. Det er da mor som slipper 2 egg i stede for 1. Eneggede tvillinger er bare en "feil" fra naturens side og kan oppstå hos hvem som helst, uansett alder, vekt osv...

Snuppa er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-05-2006, 19:11   #19
kristi
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Snuppa
Tvillinger er ikke arvelig på farsiden... kun 2 eggede tvillinger som er arvelig, og da på morsiden. Det er da mor som slipper 2 egg i stede for 1.
Dette strides tydeligvis de lærde om. Legen min kunne fortelle at siden min far er toegget tvilling har han gitt videre genet som gjør at man kan slippe to egg samtidig videre til meg.
Det spiller uansett ikke noen rolle for oss, viser det seg å være to er det helt greit det også
  Svar med sitat
Gammel 18-05-2006, 13:26   #20
Ung Frue
Gjest

Jeg var ikke overvektig og vi venter tvillinger etter naturmetoden da!
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:08.