Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-05-2007, 19:57   #11
Lillybell
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Terminen - hvordan beregnes den?

Jeg har egen termin, legens termin og den siste som de skal følge, Ultralydterminen. I følge sistnevnte skulle jeg blitt gravid 24 dager etter første dag i siste mens å det høres jo veldig intressant ut med tanke på at jeg har hatt regelmessig alltid.. Høres det sansynlig ut at jeg kunen blitt befruktet 4 dager før jeg skulle hatt mens igjen..?
  Svar med sitat
Gammel 11-07-2007, 16:10   #12
LynxLynx
Supermedlem

LynxLynx sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Røyken
Meldinger: 727
LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.

Sædcellene kan jo leve ganske lenge, men 24 dager var kanskje litt drøyt...

UL termin tar vell mer utgangspunkt i hvor langt utviklingen av fosteret er kommet, noen er litt treigere eller raskere enn andre. Kanskje det er derfor?
Gammel 19-09-2007, 00:38   #13
delilah
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi
I Norge regnes terminen som 40+2, som tilsvarer 282 dager fra første dag i siste mens. Dersom man vet nøyaktig EL-dag kan man regne 268 dager. WHO regner 40+0, eller 280 dager fra første dag i siste mens, og 266 dager fra EL.

signerer!! disse tallene har jeg lest selv også

men du kan også ta (dato for første dag i) sist mens + 7 dager. -3 måneder!!

Feks: 18 juni +7= 25 -3mnd = mars
da blir termin: 25 mars!!

Sist endret av delilah; 19-09-2007 kl 00:42.
  Svar med sitat
Gammel 04-03-2008, 19:39   #14
spire4
Gjest

.........Eller 1.dag i siste menstruasjon minus 3 måneder pluss 1 uke

Det står visst fra før, ser jeg nå......*flau*
  Svar med sitat
Gammel 01-05-2008, 11:07   #15
Summerheat85
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Molde
Meldinger: 1,039
Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.

Men dette er i forhold til 28 dagers syklus...skal man plusse på eller trekke fra antall dager i forskjell på syklus da? Som for eksempel de som har 26 dagers syklus, skal man trekke fra 2 dager på de 7 dagene?

08
med Bambus og Smotti
Summerheat85 er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-05-2008, 11:14   #16
Monikum
Veteranmedlem

Monikum sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Ålesund
Meldinger: 4,404
Monikum har et ubeskrivelig bra rykte.Monikum har et ubeskrivelig bra rykte.Monikum har et ubeskrivelig bra rykte.Monikum har et ubeskrivelig bra rykte.Monikum har et ubeskrivelig bra rykte.Monikum har et ubeskrivelig bra rykte.Monikum har et ubeskrivelig bra rykte.Monikum har et ubeskrivelig bra rykte.Monikum har et ubeskrivelig bra rykte.Monikum har et ubeskrivelig bra rykte.Monikum har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Summerheat85 Vis post
Men dette er i forhold til 28 dagers syklus...skal man plusse på eller trekke fra antall dager i forskjell på syklus da? Som for eksempel de som har 26 dagers syklus, skal man trekke fra 2 dager på de 7 dagene?
Alle blir beregnet ut fra 40+2 helt frem til UL, uansett sykluslengde
Men vil du lissom finne din "egen" dag, så korter du bare ned på dagene ja, om syklusene er kortere. Men selv om du har kortere syklus, så kan det jo godt hende EL først er på dag 14 likevel??
Monikum er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-05-2008, 12:07   #17
Summerheat85
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Molde
Meldinger: 1,039
Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.Summerheat85 har en strålende fremtid.

EL er på dag 13 her... og lutealfase på 13 dager...

Artig med "temping" :P

08
med Bambus og Smotti
Summerheat85 er logget av   Svar med sitat
Gammel 23-02-2010, 12:29   #18
gadi
Medlem

gadi sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Nord Trøndelag
Meldinger: 269
gadi er som en uslipt juvél.gadi er som en uslipt juvél.gadi er som en uslipt juvél.gadi er som en uslipt juvél.

Jeg holder på å drøfer en forskningsartikkel der det står noe om provosert abort og definisjoner på uke 12. Der sto det blant annet om definisjoner på uke 12. Blant annet 84 dager, 11+7, 12+0, 12+6. Kan noen fortelle meg forskjellen på 11+7 og 12+0 ?
Gammel 06-06-2013, 12:42   #19
-Lucy
Medlem

-Lucy sin avatar

Medlem siden: May 2013
Meldinger: 327
Blogginnlegg: 2
-Lucy er som en uslipt juvél.-Lucy er som en uslipt juvél.-Lucy er som en uslipt juvél.-Lucy er som en uslipt juvél.

Ville bare gi beskjed om at linken i første innlegg ikke fungerer.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:00.