Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-11-2011, 11:47   #11
Allets
Seniormedlem

Allets sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Sted: Det Perfekte Sted
Meldinger: 1,847
Allets har en strålende fremtid.Allets har en strålende fremtid.Allets har en strålende fremtid.Allets har en strålende fremtid.Allets har en strålende fremtid.Allets har en strålende fremtid.Allets har en strålende fremtid.Allets har en strålende fremtid.Allets har en strålende fremtid.Allets har en strålende fremtid.Allets har en strålende fremtid.
Sv: Ny studie - fosteret like aktivt helt frem til fødsel

hmm.. akkurat dette har beskymret meg de siste dagene. Har termin i morgen, og de 3 siste dagene har lillegutt i magen vært roligere. Ikke så sprellete som han har vært hele sv.skapet.. Han var ikke festet på onsdag når jeg var hos jm, og da var det god bevegelse på ham. Nå er det sånn at jeg kjenner liv, men ikke de dunkene som jeg tidligere har kjent.. Så tar egentlig denne artikkelen som et tegn på at jeg burde kontakte føden, eller hva tror dere?

Snuppa 3.juni-2010!
med Gadi og Mosse

Allets er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-11-2011, 18:33   #12
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Miie Vis post
Hmm, står det ikke i artikklen det linkes til at man i snitt brukte ti minutter på å kjenne to bevegelser etter uke 28, da de som var med på undersøkelsen begynte å telle?
I slike studier så skal man telle på et fast tidspunkt på dagen som man vet at fosteret bruker å være våkent og aktivt - det er ikke sånn at man skal klare å telle ti bevegelser på hvilket som helst tilfeldig valgt tidspunkt - og så lenge man klarer å telle ti innen to timer, er man innenfor normalen.

Jeg vil også føye til at dersom man har et foster i magen som normalt sett beveger seg ti ganger på 10-15 minutter, for så å plutselig bruke to timer på disse ti bevegelsene, så bør dette sjekkes opp. En brå endring i bevegelsesmønster var i mitt tilfelle et tegn på at noe var galt, og min lille gutt kunne muligens ha vært berget dersom sykehuset hadde tatt meg på alvor.

Sitat:
Opprinnelig postet av Allets Vis post
Nå er det sånn at jeg kjenner liv, men ikke de dunkene som jeg tidligere har kjent.. Så tar egentlig denne artikkelen som et tegn på at jeg burde kontakte føden, eller hva tror dere?
Bevegelsene blir annerledes, men ikke færre. Klarer du å telle ti bevegelser i løpet av to timer på et tidspunkt du vet han bruker å være våken? Dersom ikke, bør du kontakte føden for en sjekk.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-11-2011, 20:15   #13
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg deltok i studiet. I veiledningen skrev de at hvis tellingen tok uvanlig lang tid, skulle man telle på nytt litt senere samme dag. Dette gjorde jeg, og aktiviteteten var god til andre tider av døgnet enn den faste telletiden. Men jenta mi døde.

Med fare for å gjøre dere andre litt nervøse: Hvis barnet er uvanlig "dorskt" store deler av døgnet, ville jeg kontaktet helsevesenet. Selv om det går å telle 10 spark på 5 minutter på det mest aktive. En brå overgang i aktivitetsnivå er grunn til å få en sjekk.
Gammel 26-11-2011, 21:55   #14
Miie
Supermedlem

Miie sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Meldinger: 849
Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.

Takk for info Tossi

Trist å tenkt på at alt for mange har måttet oppleve å ikke bli tatt på alvor, og med fatale følger - godt at det blir en annen fokus på dette nå!
Gammel 22-02-2013, 14:16   #15
IngHum
Juniormedlem

IngHum sin avatar

Medlem siden: Jun 2012
Sted: Ringsaker
Meldinger: 6
IngHum er på vei til noe stort.

Jeg kjente lite/meget dårlig med liv i to dager, ringte Lillehammer sykehus og de sa jeg skulle komme med en gang. Der ble jeg sjekket meget grundig, og de sa det bare var å ringe, heller mer enn for lite! Dette var en god forsikring for meg. Heldigvis var alt bra!
IngHum er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-08-2013, 18:29   #16
Miss Muffet
Medlem

Miss Muffet sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Meldinger: 420
Miss Muffet har en aura rundt seg.Miss Muffet har en aura rundt seg.

Takk for at du delte denne, Tossi! Dette visste jeg ikke. Takk

Miss Muffet er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:19.