Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-05-2013, 20:29   #11
Tillamor
Medlem

Tillamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Sør- Trøndelag
Meldinger: 296
Tillamor vil raskt nok bli berømt.
Sv: Regnestykker: 100 % versus 80 % dekningsgrad

Hei Tossi! Du har sikkert svart på dette 1000 ganger her inne...og det står sikkert klart og tydelig....men vil bare spørre...

Jeg tjener godt over 6G.....og arbeidsgiver betaler kun full lønn i 12 uker (etter det bler det kun Nav utbetaling...mannnsdominert yrke må vite)

Er det da 80 % av min lønn jeg vil få eller 80 % av 6g? for dersom jeg får 80 % av min lønn tror jeg jaggu jeg får max Nav utbetaling.... samme som jeg ville fått ved å velge 100%. Blir kun de første 12 ukene jeg taper litt når arbeidsgiver betaler lønn.

Make a pregnancy ticker
Tillamor er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-05-2013, 22:06   #12
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tillamor Vis post
Jeg tjener godt over 6G.....og arbeidsgiver betaler kun full lønn i 12 uker (etter det bler det kun Nav utbetaling...mannnsdominert yrke må vite)

Er det da 80 % av min lønn jeg vil få eller 80 % av 6g?
NAV setter taket ved 6G, og beregner deretter 80 % av dette.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 09-01-2014, 12:46   #13
kiikii22
Supermedlem

Medlem siden: Dec 2010
Sted: Sørlandet
Meldinger: 1,027
kiikii22 er som en lysfontene.kiikii22 er som en lysfontene.kiikii22 er som en lysfontene.kiikii22 er som en lysfontene.kiikii22 er som en lysfontene.

Jeg blir helt engstelig!!!

Jeg brukte disse regnestykkene her på mandag og kom fram til at vi taper ca 13-14.000 til sammen ved å velge en lang permisjon. Papirene er skrevet under på og ligger i en konvolutt og venter på å bli sendt inn. (Vi valgte 80% dekningsgrad og papirene skulle vært sendt ut igår, men så glemte jeg å ta kopi av helsekortet så mamma skulle ta kopi av det på jobb og sende papirene for meg idag).

Men på morran idag våkna jeg med en følelse av at "Vi kan ikke sende inn papirene før jeg har snakka med NAV!!!!". Ble så engstelig for at jeg hadde regna feil og at vi skulle tape mer enn jeg hadde regna ut. Ennå jeg hadde regna 3-4 ganger og er ganske god i matte. Det virka litt sånn for godt til å være sant, men siden jeg fikk samme tall hver gang så tenkte jeg "jøss, så bra! da er det ikke noe å lure på!" Men nå sitter jeg med denne her andre følelsen da....at jeg har regnet feil, og vi kommer til å tape mye mye mer enn det jeg først trodde.

Er sengeliggende pga kraftig bekkenløsning, så kan ikke dra inn til NAV for å snakke med noen. Ringte i stad og fikk veldig lite hjelp av ei dame som virka som om ho ikke hadde så lyst å prate lenge i tlf. Sa nesten litt oppgitt til meg at jeg måtte bare ta inntekten og regne sånn og sånn for å få 80%, og det samme med 100%, så kunne vi se hvor mye vi skulle få. Og det var jo samme regnestykket som er øverst her hørtes det ut som...så da sa jeg bare til henne, så bra da, da har jeg regnet riktig!

Men når jeg fylte ut foreldrepengerveilederen så var det mye større forskjell! Det var over en tusenlapp i uka...som er mye mer enn bare 13.000 til sammen! Det beløpet som kom opp der er vel før skatt? Samme som beløpe jeg regna ut selv her..? Så jeg har kanskje rett i at vi taper mer enn bare 13.000 siden man må skatte og, men uansett, det beløpet jeg kom fram til selv og det jeg kom fram til på veilederen var ikke lik...så jeg vet ikke om jeg har regna feil en plass.

OMG jeg blir så engstelig. Sorry litt rotete kommentar...

med crayzie og lykkeli13
kiikii22 er logget av   Svar med sitat
Gammel 09-01-2014, 13:43   #14
Dyra
Medlem

Dyra sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Meldinger: 369
Dyra vil raskt nok bli berømt.Dyra vil raskt nok bli berømt.

Hvilken foreldrepengeveileder?

Det man også må se det i forhold til, er om man vil ta ut ulønnet permisjon de ukene man ikke får permisjon ved å velge en 100% løsning. For min del så gir en 100% permisjon meg penger til å ta ut ca 2 uker ulønnet, så derfor vil ikke det lønne seg for min del å ta 100% etterfølgt av ulønnet. Selv om jeg i uken tjener ca 1600 mindre ved 80%. Selv om det virker veldig mye isolert sett.
Gammel 09-01-2014, 13:57   #15
Dyra
Medlem

Dyra sin avatar

Nei nå tuller jeg litt, eller arg dette ble vanskelig...
Det er jo selvfølgelig en lengre periode på 80%, så lønnstapet blir jo større enn den utregningen, pga det, klarer ikke tenke helt riktig her...
Gammel 09-01-2014, 14:21   #16
Dyra
Medlem

Dyra sin avatar

Jeg tenkte litt feil, dvs at i mitt regnestykke så kan jeg ta ut ulønnet permisjon de ti ukene pluss to uker til, før jeg har tapt penger i forhold til 80%. Men om man ikke tar ut ulønnet permisjon, så vil man tape permisjonstid ( tid med babyen), men tjene mer, da blir det man taper i uken lik 0,2 ganger ukelønn, evt månedslønn ganger 0,2, tjener du vanlgvis 30000 i mnd, vil du ved 80% tjene 6000 mindre i mnd.
Gammel 09-01-2014, 16:37   #17
kiikii22
Supermedlem

kiikii22 er som en lysfontene.kiikii22 er som en lysfontene.kiikii22 er som en lysfontene.kiikii22 er som en lysfontene.kiikii22 er som en lysfontene.

Hehe ser hva du mente i vår egen tråd dyra...at det ble litt forvirrende/rotete

Sender deg en PM jeg...

med crayzie og lykkeli13
Gammel 09-01-2014, 22:18   #18
kiikii22
Supermedlem

Har nå roet meg ned litt og finregnet på hvordan permen vil se ut om vi velger 80% og om vi velger 100%. Så må bare vise forslagene til sambo, (og arbeidsgiver tror jeg) for å se hva som passer best...

med crayzie og lykkeli13
Gammel 09-01-2014, 22:48   #19
Merida
Medlem

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 241
Merida vil raskt nok bli berømt.Merida vil raskt nok bli berømt.

Man må jo også se litt på hva man har utbetalt etter skatt også ved de ulike permisjonslengdene. Jeg betaler jo mindre skatt når jeg har 80% lønn kontra 100% og dermed blir den reelle forskjellen noe mindre enn hva brutto blir. (nå tenker jeg ikke med feriepenger, det er jo også noe man kan ha med i regnestykket)
Merida er logget av   Svar med sitat
Gammel 10-01-2014, 20:11   #20
kiikii22
Supermedlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Merida Vis post
Man må jo også se litt på hva man har utbetalt etter skatt også ved de ulike permisjonslengdene. Jeg betaler jo mindre skatt når jeg har 80% lønn kontra 100% og dermed blir den reelle forskjellen noe mindre enn hva brutto blir. (nå tenker jeg ikke med feriepenger, det er jo også noe man kan ha med i regnestykket)
Har også tenkt på det med skatt og sånn og. Man betaler mindre skatt når en får 80% lønn. Men hodet mitt er så sliten av hele permisjonskabalen, så jeg klarer ikke regne så fint at jeg klarer å se akkurat hva vi hadde fått utbetalt hver mnd ved å velge 80% (altså etter skatt)...

Men hvis jeg har regna at tapet ved 80% blir på 13291 kr når jeg har regna med nettolønn, blir lønnsforskjellen større eller mindre etter skatt?

med crayzie og lykkeli13
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:05.