Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-05-2015, 11:50   #1
Førstegangs2015
Juniormedlem

Medlem siden: May 2015
Meldinger: 2
Førstegangs2015 er på vei til noe stort.
Bekymret førstegangsmor....

Hei! Ny her, trenger å lufte noen tanker.
Min graviditet har vel i grunn ikke vært slik som andres.
Når jeg gikk til legen var jeg 26 uker på vei.
Bruk av p-plaster, ingen mage eller symptomer gjorde at jeg ikke tenkte at jeg var gravid.

Uansett så tok man tilslutt en test, da menstruasjonen opphørte ene mnd, og den var meget overraskende på meg positiv.

Kom meg til lege, og henvist derfra til UL. UL viste bankende hjerte, og tilsynelatende en frisk jente.

Begynte å kjenne liv i uke 28, og har kjent det daglig siden, mulig det har vært noe tidligere der også, men det har jeg ikke registrert.

Men... Jeg er så bekymret og har så dårlig samvittighet. Føler meg som en ubrukelig mor. Siden jeg fant det ut sent, har jeg hele veien røykt. 20-25 røyk pr dag. Er heldigvis måteholden med alkohol, men rundt jul og nyttår ble det litt alkohol, men ikke store mengder. Jeg raste ned i vekt i høst/jul, og tenkte ikke stort på det. Har alltid vært fryktelig dårlig til å spise, og spiste stort sett bare ett måltid for dagen, samtidig var jeg mye aktiv.

På ultralyden var hodemål og femur helt innenfor normalen, men magemålet ligger på helt nederste kurve. Beregnet vekt i uke 28 var 1147 gram.

Tilbake på ultralyd uke 32, fremdeles innenfor på både hode og femur, men magemål trekker enda ned. 1600 gram. Blodgjennomstrømmninger i morkake, navlesnor, hjerne etc er helt fin.

Skal inn på ny vektskontroll denne uken.

Jeg er så bekymret for at jeg har skadet fosteret i min uvitenhet, at jeg ikke klarer å glede meg over det som skal skje framover. Jeg har selvsagt sluttet å røyke, og spiser flere måltid for dagen nå, og prøver å ta vare på meg selv.

Jeg klarer ikke la være å lese på nettet til øyet blir stort og vått, og skremmer meg selv opp noe voldsomt. Bekymret, bekymret...

I grunn litt usikker på hvorfor jeg skriver her, men det er vel mest for å lufte tanker og hodet litt. Kanskje ha en plass hvor jeg kan dele tanker.
Førstegangs2015 er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-05-2015, 12:11   #2
Jannike_79
Medlem

Jannike_79 sin avatar

Medlem siden: Sep 2014
Sted: Telemark
Meldinger: 244
Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.
Sv: Bekymret førstegangsmor....

For det første: du visste det jo ikke!
For det andre: hadde du visst ville du aldri røykt, drukket alkohol eller spist så dårlig, det viser jo det du skriver!

Har ikke så mye annet å komme med, for at det går fint med babyjenta og det, prøv å glede deg og ikke bekymre deg så mye må heller ta det om og hvis det kommer!

Jannike_79, mamma til prinsessa 2004.
Jannike_79 er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-05-2015, 12:46   #3
justme
Medlem

justme sin avatar

Medlem siden: Sep 2014
Meldinger: 166
justme er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Sier som Jannike, du viste ikke bedre

Du får bare gjøre det beste du kan nå på slutten, snakk med Jordmor/lege/ venn om dine bekymringer. Det værste er å gruble alene...

Håper du finner litt ro så du klarer å nyte siste del av svangerskapet..

Prinsessa kom 9. mai
justme er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-05-2015, 16:39   #4
vbt
Medlem

vbt sin avatar

Medlem siden: May 2014
Sted: Oslo
Meldinger: 266
vbt er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Flott at du har sluttet å røyke nå som du vet, og at du er flinkere med å spise nå.
Det at du er såpass bekymret tyder på at du vil bli en god mor. Det er en fighter du har i magen. Røyking og alkohol gir økt risiko, men det er ingen garanti for at noe skal være galt.

SA 6+2 mai 2014
Vilblitre på SG
vbt er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-05-2015, 19:13   #5
Tallahassee
Seniormedlem

Tallahassee sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 2,239
Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.

Forstår at dette var et sjokk og at du har de tankene du har
Om det er noe trøst så fødes det daglig friske barn av både rusmisbrukere og alkoholikere, mens kvinner som gjør "alt rett" helt fra starten av opplever misdannelser. Verden er "urettferdig" sånn sett. Men det går som oftest bra. Du har fått god oppfølging etter du fant ut av graviditeten, og alle målinger vært fine! Kos deg med det, og håper du klarer å nyte siste del av svangerskapet
Gammel 05-05-2015, 19:29   #6
ninanoor
Supermedlem

ninanoor sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Meldinger: 863
ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.

Henger meg bare på den andre kloke svarene du har fått. Du visste ikke bedre,og du har tatt de grepene du kan nå i ettertid.
Lykke til, og nyt siste delen av svangerskapet ditt
Gammel 05-05-2015, 20:52   #7
Førstegangs2015
Juniormedlem

Medlem siden: May 2015
Meldinger: 2
Førstegangs2015 er på vei til noe stort.

Hei! Takk for gode ord og klemmer. Det settes stor pris på! Håper jeg klarer å legge bekymringene litt til siden og glede meg framover. Spent på neste vekstkontroll, og håper lille <3 har lagt på seg godt
Førstegangs2015 er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-05-2015, 22:10   #8
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Gratulerer med graviditeten!
Det er supert at du har klart å slutte å røyke. Bekymringer for hva du har eller ikke har gjort hittil i svangerskapet hjelper ikke på noe. Lykke til med forberedelsene til å få en liten, jeg håper du koser deg med å få tak i utstyr og klær. Slike praktiske gjøremål tror jeg at hjelper på å forstå at det hele er virkelig. For det må du jo gjøre i turbotempo!

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:03.