Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 24-05-2015, 22:03   #1
@lfakrøll*
Medlem

Medlem siden: Jul 2010
Meldinger: 258
@lfakrøll* har en aura rundt seg.@lfakrøll* har en aura rundt seg.
Noen som vet? Ang skm før nytt vikariat

Hei, jeg har et spmørsmål jeg lurer litt på, og som jeg lurer på om noen har peiling på...

Jeg har vært i et vikariat i halvannet år, som går ut nå 31.mai. Jeg går over i et nytt vikariat, i økt stillingsprosent, hos samme arbeidsgiver den 1.juni.
Jeg er snart 21 uker på vei, og nå har bekkenet mitt begynt å krangle. Jeg har de siste 2 dager hatt veldig vondt i hofter og korsrygg, slik at jeg har litt vondt for å bevege meg.
Jeg arbeider i et veldig fysisk aktivt yrke og lurer dermed på hva som skjer OM det skulle bli så ille at jeg må sykemelde meg før det nye vikariatet starter 1.juni?
Har det noe å si i det hele tatt, i.o.m at jeg har hatt samme arbeidsgiver i 2,5 år? Eller vil det kunne bli påvirket siden stillingsprosenten er annerledes i denne "nye" stillingen?

Håper dere forstår spørsmålet og kan hjelpe meg litt her
Takker for svar!
@lfakrøll* er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-05-2015, 00:20   #2
miss.ess
Medlem

miss.ess sin avatar

Medlem siden: Feb 2015
Meldinger: 56
miss.ess er en kommende stjerne på ryktebørsen.
Sv: Noen som vet? Ang skm før nytt vikariat

Jeg lurer litt på det samme egentlig..
Men til forskjell har jeg nytt arbeidsforhold i vikariat hos ny arbeidsgiver..

@alfakrøll, det burde jo ikke ha noe å si når du forlenger ett eksisterende vikariat hos samme arbeidsgiver. Du har jo sånn sett vært ansatt lenge nok til å ha rett på sykepenger
Gammel 25-05-2015, 11:51   #3
@lfakrøll*
Medlem

Hadde det bare vært en forlengelse av eksisterende vikariat, så hadde jeg ikke tenkt så mye på det. Men det vikariatet avsluttes, da den personen jeg har vært vikar for starter igjen, og så går jeg over i et nytt vikariat for en ny person i høyere stillingsprosent.
Får vel bare bite tennene sammen og holde ut noen uker til, sånn at jeg er sikret å heller bli sykemeldt fra den nye stillingen, da kan det ikke bli noe tull... tror jeg?

Neimen ikke enkelt dette her.

miss.ess: I ditt tilfelle har jeg da hørt om folk som har blitt sykemeldte før tiltredelse i ny stilling, og at arbeidsgiver da ikke kan utlyse stillingen på nytt. Men hvordan det stiller seg økonomisk aner jeg ikke. Mulig du da blir sykemeldt fra den stillingen du kommer fra, men ikke får tiltrådt den nye stillingen og dermed ikke får lønnsgodene fra den om de er bedre? Men jeg aaaaner virkelig ikke...

Får håpe noen kan hjelpe oss
Gammel 25-05-2015, 16:49   #4
Happie
Medlem

Happie sin avatar

Medlem siden: Apr 2014
Meldinger: 140
Happie vil raskt nok bli berømt.

NAV tar utgangspunkt i den stillingen du har på sykemeldingstidspunktet. I og med at du har hatt samme stilling i 1,5 år (med fast lønn?) så vil du få den lønnen du har når du går ut i sykemelding som sykepengegrunnlag. De tar ikke hensyn til fremtidige endringer i hverken lønn eller stillingsprosent. Hvis du blir sykemeldt frem til permisjonsstart så vil du da få det samme grunnlaget for foreldrepenger som for sykepenger. Dette gjelder selv om du bare er gradert sykemeldt. Du må være 100% arbeidsfør i den nye stillingen for å få dette gjeldende som sykepengegrunnlag. I og med at den nye stillingen også er midlertidig så vil det nok bli en skjønnsmessig vurdering av grunnlaget for syke-/foreldrepenger fra NAV sin side. Hadde du hatt fast stilling ville du gått den nye lønnen hvis du hadde tiltrådt den nye stillingen uten å være sykemeldt, men i og med at den nye stillingen er midlertidig så vil jeg tro at de vil prøve seg på en gjennomsnittsberegning av lønnsgrunnlaget ditt. Du må derfor forsøke å argumentere for at den nye stillingen er såpass varig at den kan betraktes som fast.

Sist endret av Happie; 25-05-2015 kl 16:52.
Happie er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-05-2015, 18:55   #5
Happie
Medlem

Happie sin avatar

Merk at dette gjelder hvis du får sykepenger/foreldrepenger direkte fra NAV.
Det gjelder også beløpet som NAV refunderer til din arbeidsgiver dersom de forskutterer sykelønn og foreldrepenger til deg. Beløpet her er begrenset oppad til 6G. Hva din arbeidsgiver eventuelt velger å betale til deg under sykemelding og permisjon blir jo opptil arbeidsgiver, så da må du høre med dem.

Gammel 26-05-2015, 11:06   #6
Lujane
Supermedlem

Lujane sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Meldinger: 897
Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.

du får same lønn som stillingsbeskrivelsen tilsier når du går ut I sykemelding. men du har 2 ukers oppsigelsestid så de har rett til å si deg opp selv om du er sykemeldt har de ikke? altså ende vikariatet når det matte passe dem....

tror jeg? vet ikke hva som skjer da.
Gammel 26-05-2015, 12:56   #7
Happie
Medlem

Happie sin avatar

Midlertidig ansatte har samme stillingsvern som fast ansatte, så hvis du har tegnet en kontrakt med en gitt varighet og har avtale om tiltredelse 1. juni så kan de ikke si deg opp med begrunnelse i sykemeldingen, nei. De kan ikke ansette en annen, men hvis grunnlaget og behovet for vikar bortfaller så kan de avslutte kontrakten med den oppsigelsestiden som er avtalt. Men da vil du jo uansett ha krav på sykepenger/foreldrepenger fra NAV.

Gammel 26-05-2015, 21:53   #8
@lfakrøll*
Medlem

Er det én ting jeg har fått med meg i min yrkesaktive karriære så er det at ingen kan sies opp når en er sykemeldt.

For min del er formen iallefall blitt bedre igjen, så jeg kan fint tiltre mitt nye vikariat til mandag, og dermed slappe litt mer av med tanke på en evt sykemelding senere Det er kun 5 uker til jeg skal ha 4 ukers ferie, så satser på at jeg iallefall holder til da!

Men når det gjelder beregning av fødselspenger kjenner jeg ei som endret stillingsprosent i løpet av svangerskapet. Da tok NAV utgangspunkt i stillingen hun var i ved permisjonsstart (og den hun var blitt sykemeldt fra) når de beregnet fødselspenger.
For hennes del var det veldig uheldig da hun hadde trappet ned i %.
På hennes spm om de ikke regnet gjennomsnittet de siste årene, fikk hun til svar at det stort sett gjaldt de som var blitt arbeidsledige eller hadde hatt utgående kontrakter som ikke ble fornyet pga gravidiet?
Men det er kanskje forskjell fra de ulike NAV-kontorene?
Gammel 26-05-2015, 22:20   #9
Happie
Medlem

Happie sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av @lfakrøll* Vis post
På hennes spm om de ikke regnet gjennomsnittet de siste årene, fikk hun til svar at det stort sett gjaldt de som var blitt arbeidsledige eller hadde hatt utgående kontrakter som ikke ble fornyet pga gravidiet?
Men det er kanskje forskjell fra de ulike NAV-kontorene?
Her er reglene fra NAV:

a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn.
b) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn.
c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn.
d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn.
e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn.

I tillegg til dette kommer 25%-regelen.

Dersom arbeidssituasjonen er varig endret, og denne endringen medfører at den nye årsinntekten avviker mer enn 25 prosent fra gjennomsnittsinntekten de siste tre årene så skal sykepenge-/foreldrepengegrunnlaget fastsettes ved skjønn (av NAV). I hovedsak vil de da fastsette inntekten til en gjennomsnittsberegning ut fra en representativ periode, men hvis du kan argumentere for at dette ikke er representativt for årsinntekten på sykmeldings-/ permisjonstidspunktet så kan de fastsette grunnlaget tilsvarende årsinntekten som kan godtgjøres på dette tidspunktet.

Når det gjelder venninnen din så står det tydelig på NAV sine sider:
Det er ganske vanlig at en kvinne på grunn av svangerskapet reduserer yrkesaktiviteten i den siste tiden før fødselen. Dette vil kunne resultere i at inntekten de siste fire uker før foreldrepengene begynner å løpe, blir lavere i forhold til den inntekten hun vanligvis har. Også i slike tilfeller skal beregningsbestemmelsene i kapittel 8 anvendes konsekvent.

Det vil si at sannsynligvis hadde hun ikke mer enn 25% avvik på ny inntekt vs. gammel inntekt og kunne derfor ikke kreve skjønnsmessig beregning av inntekten, men fikk grunnlaget fastsatt ut fra punktene øverst her.

Gammel 27-05-2015, 11:21   #10
@lfakrøll*
Medlem

Skjønner! Takk for oppklarende svar!

Lurer veldig på hvordan det blir for meg da. Jeg har i halvannet år vært i et 60% vikariat, men tatt ekstravakter ved siden av. Fra 1.3-31.5 ble dette vikariatet redusert til 40% grunnet at eier av stillingen økte sin %. Da jobbet jeg 40% fast og tok ekstravakter ved siden av. Fra 1.6 går jeg opp til 80% fast. Men med ekstravaktene jeg har tatt har jeg stort sett jobbet +/- 80% siden jeg startet, selv om fastprosenten har vært lavere, til tider også 120%. Så er veldig spent på det de legger grunnlaget for hos meg.

Sist endret av @lfakrøll*; 27-05-2015 kl 11:24.
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:16.