Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 13-08-2013, 21:17   #41
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Vedrørende sykepengerettigheter etter ulønnet foreldrepermisjon

Sitat:
Opprinnelig postet av Tajel Vis post
Jeg leser dette til at man kan få sykepenger fra dag 16 av sykemeldingen selv om man fortsatt har ulønnet permisjon på det tidspunktet.

Tossi skriver at retten til sykepenger først kommer fra seksten dager etter at man skulle vært tilbake i jobb. Det er to ganske forskjellige situasjoner - hva er riktig?
Jeg vil tro dette er basert på en skjønnsmessig vurdering..?

I rundskriv til § 8-47 står det at "i de tilfeller der det er klart eller overveiende sannsynlig når et arbeid skulle ha vært påbegynt, anses inntektstap først å foreligge fra dette tidspunkt".

Samtidig står det at "videre kan det anses å foreligge inntektstap dersom hensikten med avbrekket i inntektsgivende arbeid eller den avtalte permisjonen faller bort".

I rundskriv til § 8-15 står det at "en person som fyller vilkårene i § 8‑47, kan få utbetalt sykepenger tidligst fra det tidspunkt han skulle ha begynt i arbeid igjen."

Dette tolker jeg til å bety at dersom man blir sykmeldt mens man er i ulønnet foreldrepermisjon, men fortsatt klarer å ivareta omsorgen for barnet, så kan man ikke godtgjøre et inntektstap før den datoen man skulle ha tiltrådt arbeid. Dersom man blir så syk at man ikke lenger kan ivareta omsorgen, kan det imidlertid kanskje vurderes slik at inntektstapet foreligger allerede fra og med 15. sykmeldingsdag fordi formålet med permisjonen har falt bort.

(Men når sant skal sies, så tolker jeg egentlig loven slik at man har rett på 100 % av grunnlaget fra og med avtalt tiltredelsesdato (evt. bortfall av permisjonens formål). Unntaksbestemmelsene i § 8-47 gjelder nemlig kun for yrkesaktive som midlertidig har vært ute av arbeid, og når man er i foreldrepermisjon (både lønnet og ulønnet) etter aml §12-5 er det eksplisitt formulert at man ikke er ute av arbeid - dette gjør at jeg sliter litt med å forstå hvorfor man ikke skal ha rett på sykepenger etter reglene som arbeidstaker istedet for som inaktiv. Mange NAV-kontor har imidlertid praktisert reglene slik at man ikke har sykepengerettigheter i det hele tatt etter to ukers ulønnet foreldrepermisjon - så en tolkning/praksis hvor man faller inn under unntaksbestemmelsene er i det minste en viss forbedring... Baby steps! )
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-10-2013, 15:38   #42
Mamms-1
Juniormedlem

Medlem siden: May 2013
Meldinger: 5
Mamms-1 er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Da endelig ser det ut til å gå mot et svar i min sak, etter 4 mnd...Jeg snakket med NAV forvaltning i dag som sa at dette er en komplisert sak, og at de sammen har kommet frem til at jeg har krav på sykepenger fra den andre jobben jeg hadde mens jeg var i ulønnet permisjon. Jeg sendte inn søknad om sykepenger etter folketrygdloven §8-47, som er for de som har vært midlertidig ute av inntektsgivende arbeid. Men i og med at jeg fortsatte i den andre jobben i to mnd ETTER sykmelding fra den opprinnelige faste jobben min, så har jeg jo ikke vært ute av inntektsgivende arbeid. De var usikre på om dette var riktig, eller om jeg faktisk har krav på sykepenger fra begge jobbene, slik jeg mener. De diskuterte de med juristene sine som sa at man kun har krav på sykepenger etter ulønnet permisjon i en mnd?? Så må man begynne i jobb igjen. Dette er jo feil, så jeg fortalte om mailene fra arbeidsdepartementet som sier at man har krav på sykepenger etter lovbestemt ulønnet permisjon, 65% av lønnen sin etter 15. dag dersom man har avtale om å gjennoppta jobben, men ikke klarer det, som er tilfellet mitt. Dersom man starter å jobbe, om så bare for en dag, så har man krav på 100%. Så man burde jo selvsagt for alt i verden kave seg på jobb i en dag...
Iallefall får jeg noe, men nå gjenstår det og se hvor mye, jeg sendte henne mailen og hun skulle vise den til juristene, som jeg mener har misfrostått disse reglene.
Mamms-1 er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-09-2014, 12:46   #43
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sakset fra #24:
Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi
Videre ber AD direktoratet om å "følge opp saken på egnet måte, for eksempel ved å klargjøre denne forståelsen i rundskrivet."
Og nå har dette endelig kommet inn svart på hvitt i rundskriv til folketrygdloven § 8-47:
Sitat:
Henvisningen i tredje ledd bokstav d til arbeidsmiljøloven §§ 12-1 - 12-5, er en henvisning til bestemmelser om rett til permisjon i forbindelse med svangerskap, fødsel og adopsjon.

Dersom man har ulønnet permisjon etter utløpet av foreldrepengeperioden, vil man kunne få rett til sykepenger etter denne bestemmelsen. Det er et vilkår at man har avtale om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen. Det er også et vilkår at man kan godtgjøre at man har et inntektstap, jf § 8-47 femte ledd. Dersom hensikten med permisjonen faller bort, vil man kunne si at det foreligger et inntektstap.

Eksempel: Kari har tatt et års ulønnet permisjon etter foreldrepengepermisjonen med hjemmel i arbeidsmiljøloven § 12-5. Hun har avtale om å gjenoppta arbeidet etter utløpet av permisjonen. Tre måneder før permisjonstidens utløp blir hun akutt syk og innlagt på sykehus. I dette tilfellet vil Kari kunne få rett til sykepenger fra 15. dag, da hun ikke lenger har omsorg for barnet og hensikten med permisjonen er bortfalt.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"

Sist endret av Tossi; 27-09-2014 kl 12:49.
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-09-2014, 12:10   #44
Sistemann
Medlem

Sistemann sin avatar

Medlem siden: Mar 2014
Meldinger: 303
Sistemann vil raskt nok bli berømt.

Så flott at det endelig kommer svart på hvitt!
Gammel 11-09-2015, 10:42   #45
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 2,857
Blogginnlegg: 38
LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi Vis post
Fant du referansenummeret på svarbrevet fra Arbeidsdepartementet, og fikk NAV-kontorene til å lese det grundig?

Jeg har lest om og om igjen nå, og klarer ikke tolke svaret fra Arbeidsdepartementet og spesielt uttalelsen fra Arbeids- og velferdsdirektoratet som jeg siterer nesten nederst i #10 annerledes enn jeg har gjort så langt.

For meg er det ikke viktig å ha rett, jeg synes det er viktigst å vite hva som er rett. Og så hjelper det jo ikke om tolkningen er riktig dersom den ikke er videreformidlet til og praktisert av NAV-kontorene rundt om. Har sendt oppfølgingsmail til både departementet og direktoratet nå, så får vi se om det kommer noe svar...
Sitat:
Opprinnelig postet av Mamms-1 Vis post
Hei Takk for at du har sendt ny mail til de. Jeg lette etter referansenummeret, men finner det ikke? Jeg er midt oppi denne situasjonene nå og leverer sykmelding om noen få uker etter ett år ulønnet foreldrepermisjon. Forventer ikke å få et øre dessverre...
Hvor finner jeg referansenummeret til dette brevet?
Gammel 12-09-2015, 00:42   #46
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Holder det ikke med å vise til forklaringen til paragraf 8-47 andre og tredje ledd i rundskrivet?
Eller er det ikke det du er ute etter?

Sist endret av Gulli_70; 12-09-2015 kl 00:46.
Gulli_70 er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-09-2015, 11:11   #47
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 2,857
Blogginnlegg: 38
LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Gulli_70 Vis post
Holder det ikke med å vise til forklaringen til paragraf 8-47 andre og tredje ledd i rundskrivet?
Eller er det ikke det du er ute etter?
Jo, fant ut av det etterpå at det var kommet ett rundskriv der. Glemte bare å si i fra om det. Ble sliten av all lov-lesingen jeg gjorde i går.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:49.