Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-09-2015, 20:17   #1
lillespire_i_magen
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2015
Meldinger: 3
lillespire_i_magen er på vei til noe stort.
Hvordan har dere blitt møtt av lege/legesekretær?

Fikk vite jeg var gravid for et par uker siden. Jeg fikk litt panikk, fordi det ikke var helt planlagt. Men mest av alt fikk jeg panikk fordi jeg ikke ante noen ting om hvor langt jeg var på vei eller noe som helst.

Prøvde å ringelegekontoret hvor fastlegen min er og høre om å få en time. Hadde jo en milliard spørsmål!! Det viste seg å være veldig vanskelig. Ble møtt av en snerpete dame som sa det ikke var vanlig dra til legen før i uke 12. Som jeg prøvde å forklare så ante jeg ikke hvor langt jeg var på vei, og hadde i tillegg en rekke spørsmål (blant annet fordi jeg slet med mye smerter i magen). Da jeg spurte igjen om når jeg kunne få legetime, så fikk jeg ikke noe klart svar. Så da ble jeg bare så frustrert at jeg sa "neivel, da får jeg prøve å få hjelp av noen andre". Heldigvis har vi en lege i familien, men hadde i utgangspunktet ikke så lyst til å knekke nyheten innad i familien før jeg visste mer, men han har jo taushetsplikt så ingen flere vet det.

Jeg vurdrer sterkt å bytte fastlege. Eller er alle leger/sekretærer like vanskelige å få snakket med?
Tenkte å bestille tidlig ultralyd i neste uke på Volvat for å få klarere svar på hvor langt jeg er på vei og om det lever inni der, og hvordan det igger inni livmoren.

Ut i fra appen Gravid & Baby så er jeg i uke 9. Den regner jo bare ut i fra siste mens, og jeg har alltid hatt veldig uregelmessig syklus. Er det sånn at det er trygt å fortelle det til folk om tre uker, eller kan jeg være veldig mye kortere på vei?

Takk for svar!
Litt nybegynner her
lillespire_i_magen er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-09-2015, 21:33   #2
Troya
Medlem

Troya sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Meldinger: 269
Troya vil raskt nok bli berømt.
Sv: Hvordan har dere blitt møtt av lege/legesekretær?

Sitat:
Opprinnelig postet av lillespire_i_magen Vis post
Fikk vite jeg var gravid for et par uker siden. Jeg fikk litt panikk, fordi det ikke var helt planlagt. Men mest av alt fikk jeg panikk fordi jeg ikke ante noen ting om hvor langt jeg var på vei eller noe som helst.

Prøvde å ringelegekontoret hvor fastlegen min er og høre om å få en time. Hadde jo en milliard spørsmål!! Det viste seg å være veldig vanskelig. Ble møtt av en snerpete dame som sa det ikke var vanlig dra til legen før i uke 12. Som jeg prøvde å forklare så ante jeg ikke hvor langt jeg var på vei, og hadde i tillegg en rekke spørsmål (blant annet fordi jeg slet med mye smerter i magen). Da jeg spurte igjen om når jeg kunne få legetime, så fikk jeg ikke noe klart svar. Så da ble jeg bare så frustrert at jeg sa "neivel, da får jeg prøve å få hjelp av noen andre". Heldigvis har vi en lege i familien, men hadde i utgangspunktet ikke så lyst til å knekke nyheten innad i familien før jeg visste mer, men han har jo taushetsplikt så ingen flere vet det.

Jeg vurdrer sterkt å bytte fastlege. Eller er alle leger/sekretærer like vanskelige å få snakket med?
Tenkte å bestille tidlig ultralyd i neste uke på Volvat for å få klarere svar på hvor langt jeg er på vei og om det lever inni der, og hvordan det igger inni livmoren.

Ut i fra appen Gravid & Baby så er jeg i uke 9. Den regner jo bare ut i fra siste mens, og jeg har alltid hatt veldig uregelmessig syklus. Er det sånn at det er trygt å fortelle det til folk om tre uker, eller kan jeg være veldig mye kortere på vei?

Takk for svar!
Litt nybegynner her
Jeg hadde byttet lege. Jo det er helt vanlig å gå til legen akk når det passer en selv om man ønsker seg det. sekretæren har ikke rett på å vite hvorfor du trenger time en gang. Du skal kunne ringe inn, si du trenger time fortest mulig og så skal de finne time. Basta.

Jeg var sikkert 100 ganger til legen i uke 4-8

Troya er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-09-2015, 23:27   #3
LynxLynx
Supermedlem

LynxLynx sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Røyken
Meldinger: 727
LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.

Sitat:
Opprinnelig postet av Troya Vis post
Jeg hadde byttet lege. Jo det er helt vanlig å gå til legen akk når det passer en selv om man ønsker seg det. sekretæren har ikke rett på å vite hvorfor du trenger time en gang. Du skal kunne ringe inn, si du trenger time fortest mulig og så skal de finne time. Basta.

Jeg var sikkert 100 ganger til legen i uke 4-8
Jepp, du trenger ikke å oppgi grunn. Synd om du må bytte en god(?)lege på grunn av en teit helsesekretær
Gammel 27-09-2015, 00:18   #4
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Om det er andre ting som gjør at du ikke er fornøyd med legen din, ville jeg også sett meg om etter ny lege.. Er du derimot veldig fornøyd hadde nok strikken vært litt lengre for min del. Om du skal bytte er det fra månedsskifte, mulig det var månedsskifte måneden ETTER man kommer med endring? Hmm.. Så snart er det månedsskifte..

Kan du prøve å ringe tilbake og si du trenger en henvisning..? Kan det få fart på prosessen? Til alle andre spørsmål - bruk forumet! Ikke alle fastleger har veldig god peiling på dette uansett, mens her inne er vi mange som har erfaring Kan ikke hjelpe deg med å vite hvor langt du er på vei, bare

Et tips om du nettopp er blitt gravid (tror du), så kan du ta en CB digital med uker, så har du en liten pekepinn i alle fall.
Gammel 27-09-2015, 03:40   #5
lillespire_i_magen
Juniormedlem

Takk for fine svar

Jeg oppga i utgangspunktet ikke grunn, men så gravde hun og gravde. Så følte jeg måtte si det. Men følte meg skikkelig dum der jeg satt og snakket med henne. Det mener jeg er regel nummer EN for en legesekretær: at pasienter skal føle seg godt mottatt om ikke annet.

Før jeg ble gravid så gikk jeg med en forestilling om at gravide fikk så særbehandling og at de ble båret litt på gullstol. Det føles ikke helt sånn når jeg er i situasjonen selv

Legen var helt ok. Har bare vært hos henne en gang, siden min forrige (veldig fine) fastlegge slutta i sin praksis. Så terskelen min for å bytte er veldig lav. Kommer nok til å gjøre det
Gammel 27-09-2015, 09:13   #6
Gravidskrulla
Supermedlem

Gravidskrulla sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Meldinger: 550
Gravidskrulla har en aura rundt seg.Gravidskrulla har en aura rundt seg.Gravidskrulla har en aura rundt seg.

Syns du har fått gode svar her allerede. Ville bare si at om syklusene dine er veldig uregelmessige, så er det ikke sikkert at du er 9 uker å vei. Det kommer helt an på når du hadde eggløsning. Syns det høres ut som det hadde vært greit med en legetime jeg og forklare legen situasjonen. Og syns du ble møtt ufint. Er det et lite legesenter med bare en sekretær? Tror det er flere som svarer på telefonen på mitt senter hvertfall, kan jo prøve å ringe igjen?

Gratulerer som gravid, om om du hører hjemme i mai/juni-klubben, er du hjertelig velkommen til å skravle med oss!
Gammel 27-09-2015, 21:04   #7
vbt
Medlem

vbt sin avatar

Medlem siden: May 2014
Sted: Oslo
Meldinger: 266
vbt er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Der jeg går sender jeg tekstmelding for å få time. Første graviditet, så var jeg inne uke 5-6 første gang, skrev da bekreftelse på graviditet som begrunnelse. Og fikk time innen et par dager.
Andre gang skrev jeg graviditet etter SA, og fikk time innen et par dager igjen, og da var var jeg vel uke 5 tror jeg, fikk tatt hCg prøver etc.
Denne gangen har jeg ikke kontakten de ennå, men har kontaktet sykehuset direkte og skal inn dit i uke 7, og har uansett time til legen når jeg er nesten uke 8. Gleder meg til å fortelle at jeg er gravid neste gang jeg er der.

SA 6+2 mai 2014
Vilblitre på SG
vbt er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-09-2015, 09:05   #8
lillespire_i_magen
Juniormedlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gravidskrulla Vis post
Syns du har fått gode svar her allerede. Ville bare si at om syklusene dine er veldig uregelmessige, så er det ikke sikkert at du er 9 uker å vei. Det kommer helt an på når du hadde eggløsning. Syns det høres ut som det hadde vært greit med en legetime jeg og forklare legen situasjonen. Og syns du ble møtt ufint. Er det et lite legesenter med bare en sekretær? Tror det er flere som svarer på telefonen på mitt senter hvertfall, kan jo prøve å ringe igjen?

Gratulerer som gravid, om om du hører hjemme i mai/juni-klubben, er du hjertelig velkommen til å skravle med oss!
Det er bare en sekretær der tror jeg. Er bare to leger. Det er nesten ingen ledige fastleger i byen jeg bor i, men bor i Østfold så har nok av andre byer å plukke fra. Bytter fastlege nå.

Takk har ikke hengt meg på noen klubb enda ettersom det er så usikkert hvor langt jeg er på vei, kan jo være fire uker fra eller til omtrent. Tenkte å kjøpe sånn graviditetstest som viser ca hvor langt man er på vei, så har jeg en pekepinn hvertfall
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:30.