Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Risikosvangerskap
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 01-08-2010, 21:18   #1
Enver
Medlem

Medlem siden: Jul 2010
Sted: Aust-Agder
Meldinger: 140
Enver er som en uslipt juvél.Enver er som en uslipt juvél.Enver er som en uslipt juvél.
hjertebarn

Hei, er det noen her som skal eller har vært til tidlig ultralyd på riksen fordi de eller andre i familien har hjertebarn fra før?
Jeg har et hjertebarn, og er nå gravid igjen. Derfor skal jeg på tidlig ul på riksen i uke 11+6, for å se etter hjertefeil...
Jeg lurer så på hvordan denne undersøkelsen er, og hva jeg kan vente meg Litt engstelig, og vil gjerne høre andres erfaringer fra den samme undersøkelsen...
Gammel 28-10-2015, 09:00   #2
PiaMess
Medlem

PiaMess sin avatar

Medlem siden: Aug 2015
Meldinger: 138
PiaMess er på vei til noe stort.
Sv: hjertebarn

Nå er dette en gammel tråd, men jeg velger å svare likevel. Det kan jo være noen som lurer ved et senere tidspunkt.

Jeg har født et barn tidligere med hjertefeil som senere døde. Jeg blir fulgt opp av fostermedisin på st. olav. Der får man tilbud om tidlig ultralyd rundt uke 12, 20 og mot slutten av svangerskapet. Husker ikke uketallet desverre.

Jeg har nettopp vært på denne ultralyden i uke 12. Det var en helt vanlig ultralyd hvor hele barnet ble sjekket, målt og undersøkt. Det er noen hjertefeil som blir oppdaget allerede i uke 11-13. Selv om alt ser bra ut på dette tidspunktet, så er det desverre slik at hjertefeil kan utvikle seg godt ut i svangerskapet. Feks ved at blodforsyningen inn til venstre hjertekammer blir blokkert. Dermed blir det venstre hjertekammeret underutviklet og hjertefeilen HVHS oppstår. Nå tok jeg bare dette ene eksemplet, men på bakgrunn av at hjertefeil kan utvikle seg underveis i svangerskapet, så er det en ekstra hjerteultralyd i uke 20. Altså etter ordinær ultralyd. I tillegg så blir det en ny ultralyd litt lengere ut i svangerskapet. Man blir med andre ord tatt godt vare på.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:09.