Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 06-04-2006, 11:02   #1
Pio
Gjest

Meldinger: n/a
GBS/ Streptokokk b/ betahemolytiske streptokokker.

http://www.gbs-info.net

Denne siden gir deg som er usikker på hva dette dreier seg om, svar på mange spørsmål som måtte dukke opp, og du kan komme i kontakt med andre som har fått denne bakterien påvist.
  Svar med sitat
Gammel 06-04-2006, 11:17   #2
Lykkeliten
Veteranmedlem

Lykkeliten sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Meldinger: 3,233
Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkeliten har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: GBS/ Streptokokk b/ betahemolytiske streptokokker.

Takk Pio! Du ga meg påminnelsen jeg trengte. Hadde nesten glemt det.

Jeg fikk påvist GBS under forrige fødsel, fikk antibiotika og lillegutt ble testet i endinga. Han hadde heldigvis ikke fått det. Har gitt legen min beskjed om at jeg SKAL testes for dette i uke 36. Men bør jeg få gjort det før? Siden det gjerne bryter ut i forbindelse med svangeskap og fødsel? Noen som vet? Vil jo ikke har for tidlig fødsel, eller oppleve det verst tenkelige.
Lykkeliten er logget av   Svar med sitat
Gammel 06-04-2006, 11:47   #3
Pio
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av M@mm@
Takk Pio! Du ga meg påminnelsen jeg trengte. Hadde nesten glemt det.

Jeg fikk påvist GBS under forrige fødsel, fikk antibiotika og lillegutt ble testet i endinga. Han hadde heldigvis ikke fått det. Har gitt legen min beskjed om at jeg SKAL testes for dette i uke 36. Men bør jeg få gjort det før? Siden det gjerne bryter ut i forbindelse med svangeskap og fødsel? Noen som vet? Vil jo ikke har for tidlig fødsel, eller oppleve det verst tenkelige.

Ja, du bør bli testet en gang før dette også, fordi en evt. oppblomstring bør vurderes å bli behandlet. Men jeg lover deg at det ikke er lett å bli hørt når det gjelder GBS, så her må man lese seg til info. og bruke det som bakgrunn under samtale med JM eller lege.
Det står masse om dette inne på siden, og der er det også forum der vi kan snakkes.
  Svar med sitat
Gammel 07-07-2006, 11:14   #4
suupaahGirl
Supermedlem

suupaahGirl sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 1,156
suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg spurte legen min om dette på første kontrolltime (om jeg kan bli testet for dette litt seinere i svangerskapet).." Nei,det er ikke vanlig praksis så det gjør vi ikke" !

Åååhh...koffor IKKJE da?! er jo ikkje SÅ stort inngrep akkurat da?!
Syns en skal få lov å bli testa hvis en absolutt vil

14.01.07 10.08.09
med babytigern og Fioletta
suupaahGirl er logget av   Svar med sitat
Gammel 07-07-2006, 13:10   #5
Isel
Gjest

Jeg er blitt testet og er positv, men lhar fått beskejd om at det ikke behandles før rundt fødsel. Noen om har andre erfaringer ?
  Svar med sitat
Gammel 28-07-2006, 00:45   #6
Shelly
Veteranmedlem

Shelly sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Meldinger: 4,000
Shelly har et ubeskrivelig bra rykte.Shelly har et ubeskrivelig bra rykte.Shelly har et ubeskrivelig bra rykte.Shelly har et ubeskrivelig bra rykte.Shelly har et ubeskrivelig bra rykte.Shelly har et ubeskrivelig bra rykte.Shelly har et ubeskrivelig bra rykte.Shelly har et ubeskrivelig bra rykte.Shelly har et ubeskrivelig bra rykte.Shelly har et ubeskrivelig bra rykte.Shelly har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Isel
Jeg er blitt testet og er positv, men lhar fått beskejd om at det ikke behandles før rundt fødsel. Noen om har andre erfaringer ?
Jeg fikk samme beskjed, men også at jeg kun ville bli behandlet (da med antobiotika intravenøst) dersom jeg fødte prematurt - hvilket jeg gjorde.
Gammel 27-08-2006, 16:01   #7
tota10
Supermedlem

tota10 sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: N-Trøndelag
Meldinger: 1,123
tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.

Jeg har også testet positivt på dette,og de sa bebbisen fikk antibiotika under fødsel til meg uansett når han ble født til termin eller ikke...

Merkelig det her,at de er så forsiktig med å uttale seg mener jeg...
Men jeg skulle få behandling under fødsel sa de på første kontrollen!
Gammel 27-08-2006, 17:12   #8
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av merzedes
Jeg har også testet positivt på dette,og de sa bebbisen fikk antibiotika under fødsel til meg uansett når han ble født til termin eller ikke...
Uten å anta for mye her, vil jeg likevel tro at dette er fordi du har mistet et barn allerede - uavhengig om dette skyldes GBS eller ikke. Man får vanligvis ikke antibiotika under fødselen dersom man kun er bærer uten risikofaktorer, men terskelen bruker å være lavere for å gjøre alt for hjelpe de som har mistet etter 1. trimester (uavhengig årsak).
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-08-2006, 20:19   #9
tota10
Supermedlem

tota10 sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: N-Trøndelag
Meldinger: 1,123
tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.tota10 er på vei til noe stort.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi
Uten å anta for mye her, vil jeg likevel tro at dette er fordi du har mistet et barn allerede - uavhengig om dette skyldes GBS eller ikke. Man får vanligvis ikke antibiotika under fødselen dersom man kun er bærer uten risikofaktorer, men terskelen bruker å være lavere for å gjøre alt for hjelpe de som har mistet etter 1. trimester (uavhengig årsak).
Jeg har en lege som er svært oppegående og flink,han mente at alle kvinner skulle bli testet for dette da det ikke er så uvanlig,og det er jeg enig i,og vi vet for lite om det,og jeg skal taes prøve på senere også,for å kontrollere...
Gammel 28-09-2006, 00:08   #10
happybychoice
Gjest

jeg fikk det påvist nå i uke 33 og fikk penicillin kur jeg skulle ta nå og ny test før termin, pluss behandling under fødsel
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:26.