Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 28-09-2006, 09:18   #11
M@M
Supermedlem

M@M sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: østlandet
Meldinger: 612
M@M har en strålende fremtid.M@M har en strålende fremtid.M@M har en strålende fremtid.M@M har en strålende fremtid.M@M har en strålende fremtid.M@M har en strålende fremtid.M@M har en strålende fremtid.M@M har en strålende fremtid.M@M har en strålende fremtid.M@M har en strålende fremtid.M@M har en strålende fremtid.
Sv: GBS/ Streptokokk b/ betahemolytiske streptokokker.

Forrige fødsel startet med vannavgang to dager før. Etter fødsel tok de bakterieprøve i øret til lillegutt, og fant streptokokker. Det var ikke så noe snakk om GBS den gang, og de forklarte ikke noe. Bare holdt godt øye med oss, tempet ofte for å se om vi ble syke. Det ble vi heldigvis ikke. Jeg følte vi ble fulgt godt opp, men ante jo ikke hvor alvorlig det kunne være. I ettertid synes jeg det er rart at de ikke sjekket de de to dagene før fødsel, og at ikke jeg fikk antibiotika.

Jeg er veldig obs på det denne gangen, og nevnte det for legen på første kontroll. Sa at de hadde funnet bakterier på lillegutt, antakelig de som det snakkes så mye om. Vil det bli kontrollert nå? "Det finner jeg i urinen" sa hun? Stemmer det? Hun sender urinprøve til dyrkning, og det gjorde hun forrige svangerskap også. Men, jeg har aldri fått vite hva de dyrker, bare noen bakterier... Er det streptokokker?

Er altså litt usikker på dette her, som dere skjønner... Bør vel lese litt på den siden først...

Sist endret av M@M; 28-09-2006 kl 09:24.
M@M er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-09-2006, 09:42   #12
Manuela
Gjest

Meldinger: n/a

Jeg fikk påvist streptokokker i uke 36, og fikk apocillin. Nå hadde jeg bihulebetennelse i tillegg da, så jeg slo to fluer i ett smekk

Jeg skal føde på RH Oslo, og der behandler de meg uansett under fødselen, selv om jeg har fått kur av fastlegen.
  Svar med sitat
Gammel 28-09-2006, 12:01   #13
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av M@M
"Det finner jeg i urinen" sa hun? Stemmer det? Hun sender urinprøve til dyrkning, og det gjorde hun forrige svangerskap også. Men, jeg har aldri fått vite hva de dyrker, bare noen bakterier... Er det streptokokker?
Ved dyrkning av urinprøve sjekker de etter flere bakterier. Man kan finne streptokkokker i urin, i alle fall dersom man har GBS-relatert UVI - men er man bærer av bakterien kan man ofte ha streptokokker i skjede/rektum uten at dette kommer fram av en urindyrkning. En korrekt GBS-test er derfor en vattpinnetest i skjede/rektum som sendes til dyrkning.

Hvorvidt du vil få oppfølging eller antibiotika under fødselen siden sønnen din ble smittet av GBS under fødselen uten å bli syk, er usikkert. Det kommer helt an på hvilken linje sykehuset ditt har lagt seg på i denne saken, her er det dessverre store ulikheter fra sted til sted. Ser at Rikshospitalet rutinemessig gir antibiotika til bærere under fødselen, mens andre steder må du omtrent ha mistet et barn pga. GBS før du får antibiotika.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-09-2006, 13:13   #14
€MelinA€
Gjest

[quote=M@M]Vil det bli kontrollert nå? "Det finner jeg i urinen" sa hun? Stemmer det? Hun sender urinprøve til dyrkning, og det gjorde hun forrige svangerskap også.quote]
Jeg måtte ta prøve fra skjeden, ettersom det er der bakteriene er... Ikke fått noe svar enda så håper det er greit. Alle skal få ta testen om de vil sa legen min. Syns personlig det er veldig greit å vite... Men de nye forhåndsreglene sier at de ikke vil ta prøven før i uke 37. Dette pga at om prøven blir tatt tidligere kan det vise feil resultat. Du kan med andre ord ha tid til å utvikle det før fødselen, og da må de allikevel ta ny prøve. Ikke vits ettersom de på de fleste steder ikke vil behandle før fødseøen uansett! Uff, ble rotete det her. Håper dere forstår.
  Svar med sitat
Gammel 02-11-2006, 09:56   #15
beabolla
Gjest

Jeg fikk påvist dette i forrige svangerskap, og det gjennom urinprøve. Legen min nå sa at dersom det er en oppblomstring av streptokokkene så kan man påvise det i urinen..
  Svar med sitat
Gammel 20-05-2007, 16:58   #16
Ylva
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Isel
Jeg er blitt testet og er positv, men lhar fått beskejd om at det ikke behandles før rundt fødsel. Noen om har andre erfaringer ?
Ja jeg har...

Vil ikke skremme noen, men det kan bli alvorlig hvis man ikke får behandling, så tidlig som mulig. En venninne av meg fikk en slik infeksjon. Hun fikk behandling også mener jeg, men det gikk galt. Hun fødte prematurt i uke 27, og barnet lot de få dø fordi hjernen var så infisert at de trodde ikke barnet ville overleve uansett. Tragisk. Mitt råd er å bytte lege dersom dere ikke blir tatt på alvor!!

Sist endret av Ylva; 20-05-2007 kl 17:02.
  Svar med sitat
Gammel 20-05-2007, 17:06   #17
Mariposa
Seniormedlem

Mariposa sin avatar

Sted: Oslo
Meldinger: 1,653
Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg vet ikke om jeg er bærer, men jeg velger å teste med med ph-strips en gang i uken svangerskapet gjennom for å oppdage evt bakterielle oppblomstringer i skjeden (inkludert GBS). Denne metoden er enkel, og den kan man lese mer om inne på www.gbs-info.net . Disse ph-stripsene bestiller man på apotek, og jeg betalte 270 kr for mine. Enkelt og billig forsikring synes jeg.

Om jeg får oppblomstring av GBS så skal jeg behandles med antibiotika. Legen er veldig lydhør for mine ønsker (sikkert litt fordi jeg har mistet et barn tidligere (ikke pga GBS)), og siden faren er mye større for prematur vannavgang og dødfødsel med oppblomstring av GBS så er ikke det en sjanse jeg tør ta.

Til dere som får beskjed om at det er nok å ta urinprøve så stemmer dette IKKE: Man kan ha kraftig oppblomstring av bakterier i skjeden uten at dette kan påvises i urin, og helt uten at man har spesielle ubehag overhodet. En sikker dyrkningstest kan bare taes i skjeden.
Gammel 20-05-2007, 17:10   #18
harmony
VIP-medlem

harmony sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Buskerud
Meldinger: 6,938
Blogginnlegg: 60
harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Ylva
Ja jeg har...

Vil ikke skremme noen, men det kan bli alvorlig hvis man ikke får behandling, så tidlig som mulig.
Vet du; jeg må bare få lov å reagere litt...... det har ingen verdens hensikt å få behandling tidlig i svangerskapet med tanke på smitte til barnet dersom du ikke går i fødsel. Har du GBS i skjeden vil du være bærer for alltid. 10%-30% av gravide har det uten at det er farlig for hverken mor eller barn. Det som er farlig for barnet er en oppblomstring under fødselen og ved vannavgang. Selv da vil ikke alle barn smittes, og langt fra alle barn bli syke av de som smittes fra mors skjede. Dersom du tester deg tidlig og får behandling, vil du kunne ha en oppblomstring igjen kort tid etter. Antibiotikabehandling under fødselen er det som er viktig for de små.

Sorry om jeg er litt krass her nå, men jeg synes det blir for galt å spre "skremsler" når man egentlig ikke har grunnlag eler kunnskap for det. Helse-Norge er veldig oppmerksomme på dette problemet, og alle som ønsker testing får det.

Sist endret av harmony; 20-05-2007 kl 17:17.
harmony er logget av   Svar med sitat
Gammel 20-05-2007, 18:13   #19
Mariposa
Seniormedlem

Mariposa sin avatar

Sted: Oslo
Meldinger: 1,653
Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.

Klart det er lov å reagere Harmony!

Sitat:
Opprinnelig postet av harmony
det har ingen verdens hensikt å få behandling tidlig i svangerskapet med tanke på smitte til barnet dersom du ikke går i fødsel. Har du GBS i skjeden vil du være bærer for alltid. 10%-30% av gravide har det uten at det er farlig for hverken mor eller barn. Det som er farlig for barnet er en oppblomstring under fødselen og ved vannavgang. Selv da vil ikke alle barn smittes, og langt fra alle barn bli syke av de som smittes fra mors skjede. Dersom du tester deg tidlig og får behandling, vil du kunne ha en oppblomstring igjen kort tid etter. Antibiotikabehandling under fødselen er det som er viktig for de små.
Dette er en sannhet med noen modefikasjoner. Gbs-oppblomstring er også koblet sammen med prematur vannavgang (vannet går PGA oppblomstringen), og de som har opplevd dette før (spesielt de som opplever at barna blir født så tidlig at de dør) blir ofte behandlet med antibiotika i påfølgende svangerskap for å forhindre prematur vannavgang, og dermed også smitte.

Jeg kjenner personlig en kvinne som har blitt behandlet med antibiotika i svangerskapet når hun fikk oppblomstring, og hun fikk ikke oppblomstring flere ganger (altså; hun har fortsatt GBS som en del av normalfloraen i skjeden, men fikk ikke flere kraftige oppblomstringer). Klart det er stor sjanse for å få en ny oppblomstring når man er bærer, men med melkesyrekapsler (som blant annet Rikshospitalet har begynt å bruke i stor utstrekning til de som har ofte oppblomstring av GBS, og som har en "forhistorie" med GBS) kan man forsure miljøet i skjeden såpass at man har mindre sjanse for oppblomstring.

Sitat:
Opprinnelig postet av Harmony
Sorry om jeg er litt krass her nå, men jeg synes det blir for galt å spre "skremsler" når man egentlig ikke har grunnlag eller kunnskap for det. Helse-Norge er veldig oppmerksomme på dette problemet, og alle som ønsker testing får det.
Det er helt greit å være litt krass! Du pekte ikke direkte på mitt innlegg heller, men jeg føler meg kanskje litt "truffet" likevel.. Jeg har forstått det slik at du er jordmor, og er derfor veldig lydhør overfor all den kunnskapen du sitter inne med. Jeg ønsker ikke å skremme noen heller, men jeg ser ingen grunn til at man som gravid godt kan vite litt om GBS også. Jeg vet ikke om jeg er bærer av GBS, men jeg kjenner personlig en familie som har mistet pga GBS (prematur vannavgang), og et barn i familien min måtte antibiotikabehandles pga GBS etter fødselen.

Jeg velger teste ph-verdien i skjeden min en gang i uken (kjøpte ph-strips selv), for å kunne ha mulighet til å oppdage en evt oppblomstring av GBS eller andre bakterier. Er ph-verdien over 4,7 (det har den enda ikke vært), så tar jeg melkesyrekapsler, og er den over 5,0 så tar jeg en dyrkningsprøve hos legen (legen min er informert med at jeg følger denne tyske metoden for å finne ut om man har oppblomstring i skjeden under svangerskapet). Dette kan virke både hysterisk, og unødvendig, men jeg gjør dette på lik linje med at jeg er forsiktig med maten jeg spiser med tanke på toxoplasmose. Sjansen for å få toxoplasmose i svangerskapet er liten (i en dansk undersøkelse fant man at 3 av 10 000 fikk toxo i løpet av graviditeten http://www.pasienthandboka.no/defaul...cumentid=16419) ).

I fjor gikk helsemyndigheten ut med at 8 barn var døde så langt av denne infeksjonen (i juli 2006). Dette var et veldig høyt tall så langt det året, og mye høyere enn forventet. I denne oversikten over døde barn, så regner man bare de barna som dør etter fødsel. Norge har ikke noen skikkelig oversikt over hvor mange som dør i mors liv av GBS etter uke 28 (mange i svangerskapsomsorgen mener vi har med nokså store mørketall å gjøre). For meg som har opplevd det å miste et barn før fødselen, så er det nokså sårt og urettferdig at de ikke "teller med". Uansett, så er det like vanlig å oppleve at barnet blir smittet av GBS etter fødselen som det er å få toxo under svangerskapet. Å sjekke skjeden med ph-strips er for meg en enkel, billig (250 kr ca) og grei måte å kontrollere meg selv hjemme. Jeg regner ikke med å få oppblomstring av GBS eller andre bakterier, men jeg føler meg litt tryggere.

Dessverre så er det ikke alle som ønsker å testes før fødsel som blir det. Jeg kjenner flere som har blitt møtt med at testing for GBS "ikke er nødvendig". At dette er hysteri som det ikke finnes noe grunnlag for.. Noen leger mener at det er tilstrekkelig å teste urinen, når man kan ha kraftig oppblomstring uten at dette gir utslag i urin. Mange land har faste rutiner for testing av gravide noen uker før termin, jeg velger å tro at de ikke hadde gjennomført denne testingen om de ikke følte det var grunnlag for det.

Jeg er enig i at man ikke skal skremme hverandre uten at det finnes grunnlag for det. Det kan være greit å sitte på riktig informasjon før man sier noe.. Jeg er bare en helt vanlig sykepleier..
Gammel 20-05-2007, 18:44   #20
-Cina-
Medlem

Sted: Midt på ca.
Meldinger: 55
-Cina- er som en uslipt juvél.-Cina- er som en uslipt juvél.-Cina- er som en uslipt juvél.-Cina- er som en uslipt juvél.

Sitat:
Sorry om jeg er litt krass her nå, men jeg synes det blir for galt å spre "skremsler" når man egentlig ikke har grunnlag eler kunnskap for det. Helse-Norge er veldig oppmerksomme på dette problemet, og alle som ønsker testing får det.
Jeg skjønner at du som jordmor føler du må forsvare de retningslinjer som i dag brukes i Norge. Men, de samme retningslinjene er under vurdering fordi man vet at dette med GBS kan håndteres på en bedre måte. Man må bare finne den "beste" måten.
Det er ikke sant at alle som ønsker det blir testet. Som jeg svarte i en tidligere tråd har alle i svangerskapsomsorgen fått beskjed om at man IKKE skal teste pasienter uten faretegn (noe de færreste har dessverre).
Det stemmer for øvrig heller ikke at GBS kun er farlig i forbindelse med fødsel, da skulle jeg hatt en gutt på snart 2 år her.
Jeg har sagt det før og sier det igjen; man lager da ikke vaksiner for noe som ikke er et problem??

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:09.