Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 20-05-2007, 19:32   #21
Ylva
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: GBS/ Streptokokk b/ betahemolytiske streptokokker.

Sitat:
Opprinnelig postet av harmony
Vet du; jeg må bare få lov å reagere litt...... det har ingen verdens hensikt å få behandling tidlig i svangerskapet med tanke på smitte til barnet dersom du ikke går i fødsel. Har du GBS i skjeden vil du være bærer for alltid. 10%-30% av gravide har det uten at det er farlig for hverken mor eller barn. Det som er farlig for barnet er en oppblomstring under fødselen og ved vannavgang. Selv da vil ikke alle barn smittes, og langt fra alle barn bli syke av de som smittes fra mors skjede. Dersom du tester deg tidlig og får behandling, vil du kunne ha en oppblomstring igjen kort tid etter. Antibiotikabehandling under fødselen er det som er viktig for de små.

Sorry om jeg er litt krass her nå, men jeg synes det blir for galt å spre "skremsler" når man egentlig ikke har grunnlag eler kunnskap for det. Helse-Norge er veldig oppmerksomme på dette problemet, og alle som ønsker testing får det.
Legger meg langflat for at jeg muligens har uttalt meg uforsiktig.

Men min venninne fikk behandling fra ganske tidlig, og selv da gikk det galt. Det er det jeg vet. Jeg leste litt på den siden som er i første innlegg her, der antydes det også at noen aborterer og føder for tidlig. Jeg synes da det er rart at du sier det ikke er skadelig før fødsel. Det stemmer ikke med det jeg vet.

Synes det må være lov å anbefale vordende mødre å være oppmerksom på problemet, og alle blir ikke møtt likt, selv om du tror det. Når det gjelder behandling er jeg mer usikker, om det har effekt eller ikke. Men det tror jeg de fleste er usikre på akkurat nå, det går debatt om de skal ha fast tilbud med screening eller ikke. De lærde strides, og det er vel ingen som vet hva som er best. Bedre føre var.

Sist endret av Ylva; 20-05-2007 kl 20:03.
  Svar med sitat
Gammel 20-05-2007, 22:02   #22
Jumpy
Supermedlem

Jumpy sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 1,382
Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Helse-Norge er veldig oppmerksomme på dette problemet, og alle som ønsker testing får det.
Det er mulig de er det nå, men de var ikke det i 2005. Jeg fikk påvist GBS-i en dyrkning av urinprøve ifbmUVI i uke 25, men vikarlegen som mottok svaret på dyrkningsprøven gadd ikke en gang å ringe meg, men sendte meg en resept på antibiotika i posten, som jeg fikk da jeg kom hjem fra sommerferie etter 2 uker.
Jeg fikk derfor ikke vite det, min gynekolog fikk ikke vite det, og det kom aldri på helsekortet. Og derfor heller ingen videre testing eller oppfølging.
Jeg fikk vite dette ved en tilfeldighet da jeg på 6 ukers kontrollen etter fødsel, fortalte legen at fødselen hadde gått greit, men at datteren min var blitt alvorlig syk av GBS.

Personalet på barsel kan jeg vel heller ikke si var så obs på problemet, da det tok nærmere ett døgn før min svært infeksjonssyke datter fikk se en lege, etter at vi fortvilet hadde spurt gjentatte ganger om det var riktig at hun skulle "være så slapp og puste så rart" Legen mistenkte infeksjon umiddelbart, og hun røyk rett på intensivavdelingen.

Nei, her må de gravide selv ta ansvar og følge opp.

Det er en tragedie at vi i Norge ikke screener gravide sent i svangerskapet, om ikke annet for å ha ett ekstra øye på mor og barn hos de som har påvist bakterien. Jeg kan i og for seg forstå at man ikke kan gi antibiotika til alle bærere, men for de som har hatt GBS indusert UVI under svangerskapet og/eller de som har oppblomstring sent i svangerskapet burde få profylaktisk behandling under fødsel uansett. (Selvsagt i i tillegg til alle de som allerede er i risikosonen etter retningslinjene)
Gammel 20-05-2007, 22:06   #23
harmony
VIP-medlem

harmony sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Buskerud
Meldinger: 6,938
Blogginnlegg: 60
harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.

2005 og i dag er heldigvis to forskjellige ting, etter at problemene ble satt fokus på i fjor ja, Jumpy.

Og jeg har ikke sagt at man ikke skal være lov å anbefale kvinner å være observante, Ylva. Jeg har heller ikke påstått at alle møtes likt, men det finnes offisielle anbefalinger på dette. Det ble sendt ut brev til alle i fjor, på offentlige anbefalinger akkurat rundt GBS i svangerskapet.

Jeg sa heller ikke at det bare var ved fødsel det var skadelig for barnet, jeg skrev at det var ved fødsel og vannavgang. Det stemmer at prematur fødsel og spesielt prematur vannavgang kan være resultat av GBS-oppblomstring i skjeden.

Misforstå meg rett da; jeg er absolutt ikke imot hverken testing eller behandling, men jeg er imot at man skal skremme opp gravide der det ikke finnes en eneste liten risikofaktor. Tester man negativt tidlig i svangerskapet, er jo heller ikke dette noen garanti for at man ikke får det når det nærmer seg fødsel..... Jeg har selv sett på nært hold et i utgangspunktet friskt nyfødt barn sykne hen og dø innen to døgn, jeg mener absolutt ikke å bagatellisere på noe vis. GBS-infeksjoner hos nyfødte er en viktig sak vi skal ta på alvor, både gravide og helsepersonell, men frågan er i mine øyne hvordan vi skal gjøre det for å nå flest mulig, uten å skape panikk hos gravide og uten å skape antibiotika-resistende bakterier som gjør det umulig å behandle GBS-infeksjoner om noen år..... Kanskje er pH-testing av skjeden som Mariposa nevner et godt tiltak. Jeg vet ikke. Jeg er heller ingen ekspert på saken, men med GBS som med alle andre komplikasjoner i svangerskapet synes jeg det er viktig at vi her inne på SM ikke "skremmer hverandre mer enn høyst nødvendig". Det er ofte nok ting å bekymre seg for, synes jeg da....

Sist endret av harmony; 20-05-2007 kl 22:17.
harmony er logget av   Svar med sitat
Gammel 20-05-2007, 22:25   #24
Jumpy
Supermedlem

Jumpy sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 1,382
Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Misforstå meg rett da; jeg er absolutt ikke imot hverken testing eller behandling, men jeg er imot at man skal skremme opp gravide der det ikke finnes en eneste liten risikofaktor. Tester man negativt tidlig i svangerskapet, er jo heller ikke dette noen garanti for at man ikke får det når det nærmer seg fødsel..... Jeg har selv sett på nært hold et i utgangspunktet friskt nyfødt barn sykne hen og dø innen to døgn, jeg mener absolutt ikke å bagatellisere på noe vis. GBS-infeksjoner hos nyfødte er en viktig sak vi skal ta på alvor, både gravide og helsepersonell, men frågan er i mine øyne hvordan vi skal gjøre det for å nå flest mulig, uten å skape panikk hos gravide og uten å skape antibiotika-resistende bakterier som gjør det umulig å behandle GBS-infeksjoner om noen år.....
Nå er det ikke akkurat samme antibiotika som brukes til behandling av GBS hos dødssyke spedbarn og den som gis profylaktisk såvidt jeg vet, sånnn i forhold til resistens. Men det er helt riktig at man ikke bør behandle 30% av av de fødende hvert år med antibiotika, men terskelen for å få det bør bli lavere, og alle gravide burde screenes så man er klar over dette ved fødsel, og lettere kan gripe inn hos både mor og barn.

Og ja, GBS infeksjon utvikler seg lynhurtig. Min datter gikk fra å tilsynelatende være frisk til å bli dødssyk på kort tid. (Nå gikk det heldigvis bra med henne, men det var grusomt det første døgnet, og også videre, da man ikke visste om hun kunne få senskader)
For det er viktig at man ikke bare snakker om å forebygge spedbarnsdød, og eller sene dødfødsler pga. GBS. Selv om de nyfødte overlever er det stor risiko for senskader dersom bakteriene har kommet seg til hjernen. Jeg mener jeg har lest at ved tidlig GBS-sykdom (altså utviklet innenfor ett-to døgn etter fødsel) er dødeligheten opp mot 15%, og 30% risiko for senskader.
Gammel 21-05-2007, 16:36   #25
Ylva
Gjest

Sitat:
2005 og i dag er heldigvis to forskjellige ting, etter at problemene ble satt fokus på i fjor ja, Jumpy.

Og jeg har ikke sagt at man ikke skal være lov å anbefale kvinner å være observante, Ylva. Jeg har heller ikke påstått at alle møtes likt, men det finnes offisielle anbefalinger på dette. Det ble sendt ut brev til alle i fjor, på offentlige anbefalinger akkurat rundt GBS i svangerskapet.

Jeg sa heller ikke at det bare var ved fødsel det var skadelig for barnet, jeg skrev at det var ved fødsel og vannavgang. Det stemmer at prematur fødsel og spesielt prematur vannavgang kan være resultat av GBS-oppblomstring i skjeden.

Misforstå meg rett da; jeg er absolutt ikke imot hverken testing eller behandling, men jeg er imot at man skal skremme opp gravide der det ikke finnes en eneste liten risikofaktor. Tester man negativt tidlig i svangerskapet, er jo heller ikke dette noen garanti for at man ikke får det når det nærmer seg fødsel..... Jeg har selv sett på nært hold et i utgangspunktet friskt nyfødt barn sykne hen og dø innen to døgn, jeg mener absolutt ikke å bagatellisere på noe vis. GBS-infeksjoner hos nyfødte er en viktig sak vi skal ta på alvor, både gravide og helsepersonell, men frågan er i mine øyne hvordan vi skal gjøre det for å nå flest mulig, uten å skape panikk hos gravide og uten å skape antibiotika-resistende bakterier som gjør det umulig å behandle GBS-infeksjoner om noen år..... Kanskje er pH-testing av skjeden som Mariposa nevner et godt tiltak. Jeg vet ikke. Jeg er heller ingen ekspert på saken, men med GBS som med alle andre komplikasjoner i svangerskapet synes jeg det er viktig at vi her inne på SM ikke "skremmer hverandre mer enn høyst nødvendig". Det er ofte nok ting å bekymre seg for, synes jeg da....
Godt innlegg, sier meg helt enig. Må si jeg blir redd temaet og blir litt hysterisk, særlig siden jeg har opplevd det ganske nært.

Men er det noen som kan si noe om hvordan bakterien kommer til skjeden, og er det noe konkret man kan gjøre for å unngå dette? Det er sikkert en god ide og følge opp selv med pH-testing dersom man har bakterien og er urolig. Huff, håper det kommer vaksine.
  Svar med sitat
Gammel 18-01-2008, 09:05   #26
dona
Medlem

Medlem siden: Sep 2005
Meldinger: 215
dona er som en lysfontene.dona er som en lysfontene.dona er som en lysfontene.dona er som en lysfontene.dona er som en lysfontene.dona er som en lysfontene.

Jeg fikk påvist GBS i urinen, men dette har heldigvis gått over av seg selv.
For mitt vedkommende vet jeg at jeg skal ha keisersnitt, slik at jeg sannsynligvis slipper "kampen" med helsepersonellet rundt fødsel. For her hersker det mye ulik praksis og ulike meninger.
Jeg synes også ofte det er skremmende med informasjon, men samtidig er det mer skremmende å ikke vite og å kun stole på helsepersonalet. Av erfaring vet jeg at det ofte tas feil avgjørelser og i en så viktig situasjon som dette hvor ens nyfødt barn kan bli alvorlig sykt, er det viktig å ha en del av regien selv.

For mitt vedkommende er det kun nødvendig med antibiotika ved for tidlig vannavgang. Dette vil jeg i så fall forsøke å kreve. Enkelte mener at det kun er for tidlig fødte barn som er utsatt for smitte. Likevel er det friske barn født til termin som også blir smittet. Jeg har selv sett det i min omgangskrets, og er selv ikke villig til å ta risikoen.
Dette synes jeg må være foreldrenes valg.
Det oppleves helt klart brysomt for helsevesenet at pasienter selv skaffer seg informasjon og stiller spørsmål og krav, og iblant kan nok enkelte bli hysteriske. Likevel synes jeg dette er en riktig utvikling som også gjelder andre samfunnsområder enn helse. Det er en del av kunnskapssamfunnet, og det er naturlig at vi ikke anser lege eller jordmor som allvitende og ufeilbarlige.

Min erfaring med min egen og min datters helse, er at jeg har vært nødt til å ta hånd om de alvorlige sakene selv, men jeg har også møtt mange dyktige leger/sykepleiere på min vei.

Når det gjelder streptokokkene, føler jeg også dessverre at jeg må passe veldig på selv. Jeg tør ikke overlate det til sykehuset.

2008
dona er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-05-2008, 11:49   #27
Tidl. bruker
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av harmony Vis post
Sorry om jeg er litt krass her nå, men jeg synes det blir for galt å spre "skremsler" når man egentlig ikke har grunnlag eler kunnskap for det. Helse-Norge er veldig oppmerksomme på dette problemet, og alle som ønsker testing får det.
Du kan være så krass du vil for meg, men at man ikke tar en test av alle er veldig synd og setter enkelte i fare. Ikke få dødfødsler i Norge skyldes GBS, og med tanke på at det kunne vært unngått med en kjapp, billig og enkel test er mildest talt provoserende.

For meg, som ikke ante noe om dette og ikke visste at dette var noe jeg burde ha bedt om, må jeg si at jeg er ganske bitter over at jeg ikke ble testet i uke 37 og fikk adekvat behandling. Jeg ble dårlig under fødselen, fødselen stoppet opp, babyen ble sittende fast i bekkenet, det var fare for babyen og hun ble tatt med haste-KS. Hun fikk kraftig infeksjon og ble liggende ti dager på nyfødtintensiv. Jeg fikk kraftig infeksjon, bla i keisersnittsåret, noe som gjorde at det ikke grodde skikkelig eller pent. Jeg lå på barsel i over en uke. Det var flaks at det gikk bra med oss, og at ikke ette utviklet seg til en dødfødsel, slik mange fødsler som ligner min har gjort. At vi fikk i gang ammingen var kjempeflaks. Jeg unner ikke noen den starten vi hadde og er veldig glad jeg følges nøye opp denne gangen.

Infeksjonen jeg fikk førte også til at jeg ble ufrivillig barnløs, at vi strevde i to år med å bli gravid med nummer to, og måtte ha assistert befruktning. Så, ja, jeg er bitter over alt jeg har måttet gå gjennom, som kunne vært nngått ved obligatorisk testing. Det har vært utrolig krevende, både å komme gjennom barseltid, våge å vurdere å få flere barn og så finne ut at arrvev pga infeksjonene hadde ødelagt mine muligheter til å bli gravid uten hjelp.

Av menneskelige hensyn så er det klart for meg at man burde teste. Mne også av samfunnsøkonomiske hensyn. En test koster bare noen få kroner. Et hatsekeisersnitt, med 18 påfølgende liggedøgn på sykehus koster mange hundretusen i utsyr, personell og medisiner. Kostnadene til utredning og behandling for ufrivillig barnløshet og assistert befruktning koster også en god del. For meg er dette et enkelt og logisk valg.
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:57.