Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 18-03-2011, 13:58   #11
Maijenta
Supermedlem

Maijenta sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,198
Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.
Sv: Vedrørende sykepengerettigheter etter ulønnet foreldrepermisjon

Gjelder dette uansett prosentstilling man går tilbake til? (Tenker å jobbe feks 80% når jeg er tilbake etter den ulønnede permisjonen.)
Gammel 18-03-2011, 14:15   #12
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Det gjelder uansett stillingsprosent man går tilbake til, men om man går tilbake i en lavere stillingsprosent enn den man normalt sett har kan jo grunnlaget bli noe lavere når størrelsen på sykepengeutbetalingen beregnes.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 18-03-2011, 22:51   #13
JST
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2011
Meldinger: 4
JST er på vei til noe stort.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi Vis post
Du er gravid nå, og mangler opptjeningsgrunnlag for foreldrepenger - et grunnlag du kunne ha hatt dersom du hadde fått de sykepengene du sannsynligvis har hatt krav på?
Ja det kan se sånn ut. Og jeg regner med at vi dessverre ikke er de eneste som har havnet i en slik situasjon. Med over 8000 innlegg her på forumet har du for alt jeg vet kanskje vært borti dette før også...

Sitat:
Det er egentlig synd at det ikke er NAV som har feilinformert deg, for da hadde du stått mye sterkere. I dette tilfellet er det jo arbeidsgiver som er skyld i at du ikke har satt fram krav om sykepenger, og da kan det bli mye vanskeligere å nå fram med et krav. Har du noen dokumentasjon på at arbeidsgiveren din sa at du ikke hadde rett på sykepenger, f.eks. e-postkorrespondanse?
Ja, har en litt tvetydig epost som vi kan referere til, så det er jo verdt et forsøk på å gå til arbeidsgiver med dette. Men erfaring fra tidligere tilsier at straks det er snakk om penger som arbeidsgiver egentlig burde refundere (hadde jo sannsynligvis krav på disse sykepengene) så blir de fort litt vanskelig å ha med å gjøre.

Sitat:
Går straks ut i ulønnet foreldrepermisjon selv og håper så klart å unngå denne problemstillingen. Men veldig kjekt å få vite at man kanskje står sterkere enn man trodde hvis man skulle bli sykemeldt. Igjen - takk til Tossi!
Hvis du har ferie til overs kan du ta ut denne på slutten av den ulønnede permisjonen og dermed kanskje unngå hele problemstillingen - Tossi kan sikkert bekrefte/avkrefte dette
JST er logget av   Svar med sitat
Gammel 18-03-2011, 23:41   #14
JST
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2011
Meldinger: 4
JST er på vei til noe stort.

Har lett litt mer rundt på internettet og funnet en lovkommentar til Folketrygdloven som sier følgende:

Sitat:
Ved lov 19. desember 2003 nr. 135 ble tidsrommet hvor sykepengeretten fremdeles er i behold, redusert fra tre måneder til en måned. Samtidig ble retten til sykepenger ved avbrudd av etterutdanning og under etterlønnsperiode utvidet. Se Ot.prp. nr. 10 (2003-2004).

Beregning og utbetaling er ellers stort sett som for næringsdrivende, men det er ikke adgang til å tegne tilleggsforsikring for sykepenger.'

(573) Bestemmelsen gjør unntak fra fristen i første ledd på en måned for medlemmer som har rett til sluttvederlag fra arbeidsgiver i forbindelse med oppsigelse, og for medlemmer med utdanningspermisjon i opptil ett år. For sistnevnte er det et vilkår at utdanningen må avbrytes på grunn av sykdom. Se Ot.prp. nr. 10 (2003-2004).
Lovendringen fra 2003 som det refereres til finnes her:

http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/nl-20031219-135.html

Tidsrommet hvor sykepengeretten fremdeles er i behold ble altså redusert fra 3 måneder til 1 måned i lovendringen fra 2003. Dersom man har utdanningspermisjon fra et arbeidsforhold er fristen 12 måneder.

Jeg begynner derfor å helle mot at §8-47 i Folketrygdloven kanskje er ment å skulle tolkes slik heidi24 fikk opplyst fra sitt NAV-kontor:

Sitat:
Dersom en er mer enn 1 mnd ulønnet mister en enhver rett til sykepenger, spiller ingen rolle om permisjonen er hjemlet i loven. Fra 14 dager til 1 mnd kan en få 65% av pensjonsgivende inntekt.
Selv om departementet åpenbart har kommet med en annen tolkning....
JST er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-03-2011, 00:27   #15
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av JST Vis post
Ja det kan se sånn ut. Og jeg regner med at vi dessverre ikke er de eneste som har havnet i en slik situasjon. Med over 8000 innlegg her på forumet har du for alt jeg vet kanskje vært borti dette før også...
Jeg har lest om mange som på forhånd har fått beskjed fra arbeidsgiver/NAV om at de ville miste sykepengerettighetene sine om de valgte å ta ut ulønnet foreldrepermisjon, og det var dette som har vært utløsende for at jeg i det hele tatt begynte runddansen med NAV/direktorat/departement for å få en avklaring (jeg var uenig i tolkningen/praksisen om fullstendig tap av sykepengerettigheter).

Så vidt jeg kan huske har jeg ikke lest om noen her inne som har vært i denne konkrete situasjonensom du er nå, men på det tidspunktet man har gått ut i ulønnet foreldrepermisjon er man jo som regel (for øyeblikket) ferdig med SnartMamma og over på NybaktMamma eller tilsvarende.

Nå vet ikke jeg hvor lang tid det har gått siden du ble sykmeldt, og hvor lang tid det er igjen til du skal ut i foreldrepermisjon på nytt, men NAV refunderer jo uansett for tre måneder tilbake før kravet settes fram - det er kanskje ikke tilstrekkelig for å sikre deg foreldrepenger i neste permisjon, men det gir i alle fall noen kroner i tiden fram til neste permisjon.

Når det gjelder en eventuell klage - man kan jo prøve seg på en argumentasjon om at NAV har bedrevet feilinformasjon på dette området, om ikke mot deg spesielt så har de feilinformert generelt (f.eks. din arbeidsgiver?), og at det er årsaken til at du ikke framsatte krav i tide.

Sitat:
Hvis du har ferie til overs kan du ta ut denne på slutten av den ulønnede permisjonen og dermed kanskje unngå hele problemstillingen - Tossi kan sikkert bekrefte/avkrefte dette
Man unngår ikke hele problemstillingen ved å ta ut ferie på slutten av den ulønnede foreldrepermisjonen, man bare forkorter perioden man helst ikke bør bli sykmeldt.

Sitat:
Tidsrommet hvor sykepengeretten fremdeles er i behold ble altså redusert fra 3 måneder til 1 måned i lovendringen fra 2003. Dersom man har utdanningspermisjon fra et arbeidsforhold er fristen 12 måneder.

Jeg begynner derfor å helle mot at §8-47 i Folketrygdloven kanskje er ment å skulle tolkes slik heidi24 fikk opplyst fra sitt NAV-kontor (...)
Dette er en unntaksbestemmelse som kun gjelder personer som mottar sluttvederlag/etterlønn eller som må avbryte utdanningspermisjon pga. sykdom. Denne unntaksbestemmelsen gjelder ikke for ulønnet foreldrepermisjon etter aml § 12-5, for sistnevnte har en egen bokstav i § 8-47 og er likestilt med arbeid (noe sluttvederlag/etterlønn/utdanningsperm ikke er).
Gammel 07-02-2012, 20:57   #16
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Om man velger 100 % dekningsgrad og planlegger å ta ulønnet foreldrepermisjon etterpå, er det jo greit å forsikre seg om at man beholder sitt rettskrav på ulønnet foreldrepermisjon etter arbeidsmiljøloven § 12-5 (2) slik at det ikke oppstår problemer. Etter at det har vært flere tråder her med spørsmål om reglene for ubetinget rett til ulønnet permisjon etter endt foreldrepengeperiode, har jeg vært i kontakt med bl.a. Arbeidstilsynets svartjeneste, og under her ligger en oppsummering av svarene jeg fikk.

Når det i arbeidsmiljøloven § 12-5 (2) står at den ulønnede permisjonen "må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd", så menes det umiddelbart etter foreldrepengeperioden som helhet - altså en sammenhengende foreldrepengeperiode sett fra barnets ståsted. Når mor er ferdig med sine foreldrepenger og far umiddelbart begynner sitt uttak mens mor jobber, har begge foreldrene fortsatt sitt rettskrav på ulønnet foreldrepermisjon i behold til etter at far er ferdig med sitt uttak.

Dersom f.eks. mor begynner sin ulønnede foreldrepermisjon umiddelbart etter at den samlede foreldrepengeperioden er over, så har far ubetinget rett på ulønnet foreldrepermisjon umiddelbart etter at mor er ferdig.

Dersom mor tar ut f.eks. ferie eller avspasering etter endt foreldrepengeperiode, regnes dette som et brudd i perioden, og hverken mor eller far har lenger en ubetinget rett på ulønnet foreldrepermisjon.

Det som hele veien er rettesnoren, er at perioden med foreldrepenger og ulønnet foreldrepermisjon skal være sammenhengende for barnet, uavhengig av hvilken forelder som tar ut foreldrepenger eller har ulønnet permisjon.

Jeg har også fått bekreftet av Arbeidstilsynet at en arbeidstaker etter arbeidsmiljøloven har en ubetinget rett til å ta ulønnet foreldrepermisjon i så kort tid som man ønsker, kun begrenset oppad til ett år.

Med bakgrunn i at det i kommentar til Hovedtariffavtalen §20 (7) står at retten til ulønnet foreldrepermisjon etter arbeidsmiljøloven § 12-5 (2) er medregnet i statsansattes utvidede rett til ulønnet permisjon (tjenestefri uten lønn i inntil tre år), sendte jeg derfor en e-post til Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet (FAD) og spurte hvordan det kan ha seg at det i HTA kan stå at foreldre ikke har rettskrav på å ta ulønnet omsorgspermisjon som deltid eller for kortere tidsrom enn seks måneder, men at det kan innvilges dersom tjenesten tillater det.

Jeg fikk svar dagen etter(!), som var såpass enkelt som at en ansatt først kan ta ut permisjon etter aml § 12-5 (2), og deretter etter § 20 (7). Det er altså viktig at både arbeidstaker og arbeidsgiver er klar over hvilken type permisjon arbeidstakeren er i til en hver tid, og at man ikke blander betingelsene for de to - det er kun for permisjon etter HTA §20 (7) at arbeidsgiver kan legge føringer for hvor kort eller lang ulønnet permisjon en arbeidstaker kan ha.
Gammel 07-01-2013, 23:22   #17
Toanro
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2013
Meldinger: 1
Toanro er på vei til noe stort.

Her er en viktig nyanse i denne gode diskusjonen.

Iht. folketrygdloven §8-47,6 blir generelt inntektsgrunnlaget for sykepenger redusert til 65 %. Den eneste måten å få 100 % utebetaling av lønnen som sykepenger er dersom du tilfressstiller kravet i §8-47,1b - dvs. at du må ha vært ute i ulønnet permisjon i maks 1 mnd og at du er i jobb når du blir sjukemeldt. Alternativet er å få 65 % av lønnen som sjukepenger og evt. også som grunnlag for foreldrepenger. Alle som har vært ute i ulønnet permisjon i lengre enn 1 mnd bør derfor forsøke å jobbe i minst 4 uker. Et annet forhold er at man ikke får sjukepenger for de 2 første vekene etter denne paragrafen.

Ellers av diskusjonen og grunnlaget ser ut til å være riktig.
Toanro er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2013, 00:23   #18
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Toanro Vis post
Den eneste måten å få 100 % utebetaling av lønnen som sykepenger er dersom du tilfressstiller kravet i §8-47,1b - dvs. at du må ha vært ute i ulønnet permisjon i maks 1 mnd og at du er i jobb når du blir sjukemeldt (...).
Her tolker jeg (og etter min mening også departementet) loven noe annerledes enn deg.

Hele denne tråden handler om at man ikke trenger å arbeide i fire uker selv etter mer enn en måned med ulønnet foreldrepermisjon for å ha rett på sykepenger.

Grunnen ligger i at § 8-47 tredje ledd bokstav d likestiller ulønnet foreldrepermisjon hjemlet i arbeidsmiljøloven med arbeid. Man kan dermed ha ulønnet foreldrepermisjon i inntil ett år (hele perioden regnes for å være likestilt med arbeid), tiltre arbeid og jobbe i to uker, for deretter å bli sykemeldt og ha rett på 100 % sykepenger fra og med 15. dag.

Samtidig blir jeg litt i stuss over at departementet ikke har videreformidlet sin tolkning utover i NAV-systemet... Nesten fristende å be Justisdepartementets lovavdeling om en vurdering, men det er et juridisk ekspertorgan for regjering og sentralforvaltning, ikke for privatpersoner...
Gammel 06-04-2013, 18:52   #19
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Jeg dytter litt på denne jeg
  Svar med sitat
Gammel 10-05-2013, 10:25   #20
Mamms-1
Juniormedlem

Medlem siden: May 2013
Meldinger: 5
Mamms-1 er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Sitat:
Selv om man tar ulønnet foreldrepermisjon mister man ikke sykepengerettighetene sine!

Jeg sendte i fjor høst en henvendelse til Arbeidsdepartementet for å få en avklaring når det gjelder sykepengerettigheter etter ulønnet foreldrepermisjon.

Jeg ser at mange NAV-kontor (eller andre fagpersoner) sier til gravide som vurderer å velge 100 % lønn og deretter ulønnet permisjon i et varierende antall uker at de da vil miste sine rettigheter til sykepenger, og at man må ha vært i arbeid i minst fire uker før man igjen har rett på sykepenger. Jeg har sett flere tilfeller av det her på SM, og det var dette svaret jeg fikk da jeg i tur og orden henvendte meg til NAV servicetelefon, NAV lokalt og NAV forvaltning for å få en avklaring (og som resulterte i at jeg i ren frustrasjon henvendte meg til departementet i stedet).

Dette har jeg argumentert i mot, basert på min tolkning av folketrygdloven § 8-47 tredje ledd bokstav d. Etter en telefonsamtale med departementet før jul har jeg nå fått den skriftlige bekreftelsen jeg ønsket fra departementet (så får vi bare håpe at dette blir formidlet videre ut til NAV-kontorene...).

Sakset fra svarbrevet:

Kort oppsummert:
  • Er det mindre enn fire uker siden du tiltrådte arbeid etter endt ulønnet foreldrepermisjon hjemlet i aml § 12-5 (2) får du 100 % grunnlag i sykepenger fra 15. dag (arbeidsgiver er ikke pålagt å betale deg i arbeidsgiverperioden siden du ikke har vært i arbeid i fire uker - men jeg mener at noen tariffavtaler gir rett til sykepenger fra arbeidsgiver så lenge man har tiltrådt stillingen).
  • Dersom du er i ulønnet foreldrepermisjon hjemlet i aml § 12-5 (2) med avtale om å gjenoppta arbeidet, men blir sykmeldt før du rekker å tiltre, får du 65 % av grunnlaget ditt utbetalt fra og med 15. dag etter at du skulle ha tiltrådt arbeid.

I tillegg har jeg blitt klar over (men det var ikke nevnt i brevet) at sykepenger man mottar i henhold til § 8-47 ikke gir opptjeningsrett til feriepenger.

Så ja, du får litt dårligere sykepengerettigheter ved å velge ulønnet foreldrepermisjon i etterkant av foreldrepengeperioden - men det er en himmelvid forskjell på å ha litt reduserte rettigheter og å ikke ha noen rettigheter..!
Hei!! Ser dette er en gammel tråd, men jeg har kommet i akkurat denne situasjonen og må vite hvordan det er med denne folketrygdloven §8-47, de på NAV sier iallefall det motsatte av det som står her. Jeg håper at du kan hjelpe meg, har du det referanse nr på brevet fra Arbeidsdepartementet? Er det noen som har noen erfaring med at det stemmer at man har sykepengerettigheter etter ett år ulønnet foreldrepermisjon? Jeg har også sendt dette spørsmålet til Arbeidsdepartementet, men frykter det vil ta for lang tid å få svar, HASTER!Jeg har vært i arbeid hele tiden da, i en annen type jobb, men klarer altså ikke å gjennoppta denne andre jobben.
Mamms-1 er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:19.