Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-05-2013, 13:48   #21
Mamms-1
Juniormedlem

Medlem siden: May 2013
Meldinger: 5
Mamms-1 er en kommende stjerne på ryktebørsen.
Sv: Vedrørende sykepengerettigheter etter ulønnet foreldrepermisjon

Jeg har nå sittet i tlf med flere fra NAV, alle sier det samme, det er kun dersom man har vært i ulønnet permisjon i mindre enn 1 mnd at man har noe som helst rettigheter. Jeg tror nok du har tolket svaret fra Arbeidsdepartementet feil...Synd, men.
Mamms-1 er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-05-2013, 22:36   #22
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Mamms-1 Vis post
Jeg har nå sittet i tlf med flere fra NAV, alle sier det samme, det er kun dersom man har vært i ulønnet permisjon i mindre enn 1 mnd at man har noe som helst rettigheter. Jeg tror nok du har tolket svaret fra Arbeidsdepartementet feil...Synd, men.
Fant du referansenummeret på svarbrevet fra Arbeidsdepartementet, og fikk NAV-kontorene til å lese det grundig?

Jeg har lest om og om igjen nå, og klarer ikke tolke svaret fra Arbeidsdepartementet og spesielt uttalelsen fra Arbeids- og velferdsdirektoratet som jeg siterer nesten nederst i #10 annerledes enn jeg har gjort så langt.

For meg er det ikke viktig å ha rett, jeg synes det er viktigst å vite hva som er rett. Og så hjelper det jo ikke om tolkningen er riktig dersom den ikke er videreformidlet til og praktisert av NAV-kontorene rundt om. Har sendt oppfølgingsmail til både departementet og direktoratet nå, så får vi se om det kommer noe svar...
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-05-2013, 00:32   #23
Mamms-1
Juniormedlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi Vis post
Fant du referansenummeret på svarbrevet fra Arbeidsdepartementet, og fikk NAV-kontorene til å lese det grundig?

Jeg har lest om og om igjen nå, og klarer ikke tolke svaret fra Arbeidsdepartementet og spesielt uttalelsen fra Arbeids- og velferdsdirektoratet som jeg siterer nesten nederst i #10 annerledes enn jeg har gjort så langt.

For meg er det ikke viktig å ha rett, jeg synes det er viktigst å vite hva som er rett. Og så hjelper det jo ikke om tolkningen er riktig dersom den ikke er videreformidlet til og praktisert av NAV-kontorene rundt om. Har sendt oppfølgingsmail til både departementet og direktoratet nå, så får vi se om det kommer noe svar...
Hei Takk for at du har sendt ny mail til de. Jeg lette etter referansenummeret, men finner det ikke? Jeg er midt oppi denne situasjonene nå og leverer sykmelding om noen få uker etter ett år ulønnet foreldrepermisjon. Forventer ikke å få et øre dessverre...
Gammel 22-06-2013, 18:03   #24
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Har sendt oppfølgingsmail til både departementet og direktoratet nå, så får vi se om det kommer noe svar...
Da har jeg faktisk fått svar!

Jeg er kopimottaker av brev fra Arbeidsdepartementet til Arbeids- og velferdsdirektoratet, hvor AD skriver at "etter folketrygdloven § 8-47 tredje ledd bokstav d kan man ha rett til sykepenger hvis man blir sykmeldt mindre enn en måned siden siste permisjon etter arbeidsmiljøloven § 12-5. Det er en forutsetning at man kan godtgjøre et inntektstap."

Arbeidsmiljøloven § 12-5 gir bestemmelser om både lønnet og ulønnet foreldrepermisjon, altså har AD her klargjort at man under gitte betingelser (som vist i #1) har sykepengerettigheter i behold i inntil en måned etter at man har avsluttet også ulønnet foreldrepermisjon.

Videre ber AD direktoratet om å "følge opp saken på egnet måte, for eksempel ved å klargjøre denne forståelsen i rundskrivet."

Håper virkelig at NAV tar dette til etterretning nå, og at ingen trenger å bli feilinformert om sine rettigheter framover. Veldig synd for de som feilaktig har fått avslag på krav om sykepenger, men det skader ikke å prøve seg på en klage selv om det har gått en stund.
Gammel 09-07-2013, 19:03   #25
Mamms-1
Juniormedlem

Jeg har sendt inn krav om sykepenger til NAV da arbeidsgiver sa at de ikke hadde arbeidsgiveransvar for sykmeldingen min. Jeg fikk i dag mail fra avdelingsdirektøren og seniorrådgiveren i arbeidsdepartementet hvor de skriver:

"Etter folketrygdloven § 8-47 beholder en yrkesaktiv som på sykmeldingstidspunktet har vært ute av arbeidslivet mindre enn en måned sykepengeretten etter nærmere gitte regler. Etter bestemmelsens tredje ledd bokstav d) er tidsrom med lovbestemt permisjon etter arbeidsmiljøloven §§ 12-1 til 12-5 likestilt med arbeid dersom vedkommende har avtale om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen. Ulønnet permisjon etter arbeidsmiljøloven er da likestilt med arbeid. Det er et vilkår at man kan godtgjøre inntektstap og har et sykepengegrunnlag som minst tilsvarer grunnbeløpet. Sykepenger ytes fra 15.dag etter sykmeldingstidspunktet og utgjør 65% av sykepengegrunnlaget. Dersom man er i jobb på sykmeldingstidspunktet uten å fylle vilkåret om fire ukers opptjeningstid, får man 100 prosent fra 15. dag".
Så Tossi har rett!! Nå er jeg veldig spent på om jeg får avslag fra NAV, tror egentlig det, de kan ikke reglene på dette, heller ikke min arbeidsgiver. Spørsmålet er hvordan man kan godtgjøre et inntektstap når man han vært i ulønnet permisjon. Har spurt om dette også, håper de svarer meg raskt. Dette er veldig viktig at riktige personer blir informert om, NAV burde da virkelig vite dette! Det er jo sikkert veldig mange som har tapt mye penger de egentlig hadde krav på.
Gammel 08-08-2013, 00:33   #26
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Supert at også du fikk bekreftelse fra AD på at tolkningen er korrekt, Mamms!

Håper det løser seg med saken din.
Gammel 08-08-2013, 10:32   #27
Vika
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2010
Meldinger: 668
Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.

Dette henger jeg ikke helt med på, hvordan blir det for meg? Jeg skal ha annenhver uke med jobb og ulønnet permisjon fra august og ut året. Vil jeg få sykepenger fult ut for de 50% jeg jobber, og 65% av de 50 % jeg har ulønnet permisjon? Eller vil jeg få 65% for hele måneden?

Mia kom til verden 13.09.13
i uke 33 etter 1. fryseforsøk
Vika er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-08-2013, 19:50   #28
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Mamms-1 Vis post
Spørsmålet er hvordan man kan godtgjøre et inntektstap når man han vært i ulønnet permisjon.
Man har et inntektstap fra og med den dagen man hadde avtalt å gjeninntre i stillingen.

Sitat:
Opprinnelig postet av Vika Vis post
Dette henger jeg ikke helt med på, hvordan blir det for meg? Jeg skal ha annenhver uke med jobb og ulønnet permisjon fra august og ut året. Vil jeg få sykepenger fult ut for de 50% jeg jobber, og 65% av de 50 % jeg har ulønnet permisjon? Eller vil jeg få 65% for hele måneden?
Denne kombinasjonen av arbeid og permisjon vil etter min mening ikke falle inn under begrepet ulønnet foreldrepermisjon etter arbeidsmiljøloven § 12-5 (2), da sistnevnte er en fulltidspermisjon i inntil 12 måneder.

Din løsning er mer en arbeidstidsordning hjemlet i arbeidsmiljøloven § 10-2 (4). Du er hele tiden i et arbeidsforhold, men har pga. omsorgsansvar ("vektige velferdsgrunner") inngått en avtale med arbeidsgiver om å jobbe i 50 % stilling hvor arbeidstiden er én uke på og én uke av. Du havner altså aldri inn under unntaksbestemmelsene i ftl § 8-47, du har hele tiden fulle sykepengerettigheter i behold. Dermed vil du få sykepenger basert på 100 % av den inntekten du faktisk har ved en sykmelding, altså vil sykepengene dine tilsvare den utbetalingen du har når du går i 50 % stilling.

Understreker at dette er min lekmannstolkning.
Gammel 08-08-2013, 21:14   #29
Vika
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2010
Meldinger: 668
Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.

Sitat:
Denne kombinasjonen av arbeid og permisjon vil etter min mening ikke falle inn under begrepet ulønnet foreldrepermisjon etter arbeidsmiljøloven § 12-5 (2), da sistnevnte er en fulltidspermisjon i inntil 12 måneder.

Din løsning er mer en arbeidstidsordning hjemlet i arbeidsmiljøloven § 10-2 (4). Du er hele tiden i et arbeidsforhold, men har pga. omsorgsansvar ("vektige velferdsgrunner") inngått en avtale med arbeidsgiver om å jobbe i 50 % stilling hvor arbeidstiden er én uke på og én uke av. Du havner altså aldri inn under unntaksbestemmelsene i ftl § 8-47, du har hele tiden fulle sykepengerettigheter i behold. Dermed vil du få sykepenger basert på 100 % av den inntekten du faktisk har ved en sykmelding, altså vil sykepengene dine tilsvare den utbetalingen du har når du går i 50 % stilling.

Understreker at dette er min lekmannstolkning.
Takker! Da vil det med andre ord si at jeg bør søke om en måned om gangen og ikke et halvt år i en smekk

Mia kom til verden 13.09.13
i uke 33 etter 1. fryseforsøk
Vika er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-08-2013, 22:20   #30
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Vika Vis post
Takker! Da vil det med andre ord si at jeg bør søke om en måned om gangen og ikke et halvt år i en smekk
Du har ikke søkt og fått innvilget denne arbeidstidsordningen enda? Arbeidstakere har en ubetinget rett på ulønnet foreldrepermisjon etter aml § 12-5 (2), men arbeidsgiver kan avslå søknader om redusert arbeidstid etter aml § 10-2 (4) dersom gjennomføring vil medføre "vesentlige ulemper" for virksomheten. Når det gjelder hvordan en reduksjon i arbeidstid skal gjennomføres har arbeidsgiver også et ord med i laget.
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:11.