Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 24-11-2011, 21:21   #1
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
Ny studie - fosteret like aktivt helt frem til fødsel

Ny forskning viser at den utbredte oppfatningen blant helsepersonell om at fosteret beveger seg mindre mot slutten av svangerskapet er ikke riktig - fosteret er like aktivt helt frem til fødselen.

Dette har vært min kjepphest helt siden jeg selv mistet i dødfødsel til termin for drøyt 8,5 år siden - det skal ikke bli mindre bevegelse mot slutten av svangerskapet, bare annerledes!

Da jeg ved flere anledninger kontaktet lege, jordmor og fødeavdeling på grunn av merkbart mindre liv de siste to ukene før termin, fikk også jeg høre at 'det blir mindre liv mot slutten fordi det er så trangt i magen'. Det ble ikke utført UL, kun CTG.

Jeg er glad man med tiden har blitt klokere, og håper at gravide med bekymringer for lite liv blir tatt enda mer på alvor i framtida.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-11-2011, 21:52   #2
Melly
Supermedlem

Melly sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Meldinger: 325
Melly er fantastisk mot andre.Melly er fantastisk mot andre.Melly er fantastisk mot andre.Melly er fantastisk mot andre.Melly er fantastisk mot andre.Melly er fantastisk mot andre.
Sv: Ny studie - fosteret like aktivt helt frem til fødsel

Godt du informerer om dette. Det er jo mange som tror det skal bli mindre aktivitet på slutten. Om flere vet om dette, kan man kanskje unngå tragedier som du har opplevd.
Gammel 24-11-2011, 21:56   #3
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Veldig bra at du informerer, Tossi!
Gammel 24-11-2011, 21:57   #4
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Veldig viktig informasjon. Takk for at du delte!
  Svar med sitat
Gammel 25-11-2011, 09:58   #5
Amaya
Supermedlem

Amaya sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Meldinger: 574
Blogginnlegg: 36
Amaya er fantastisk mot andre.Amaya er fantastisk mot andre.Amaya er fantastisk mot andre.Amaya er fantastisk mot andre.Amaya er fantastisk mot andre.Amaya er fantastisk mot andre.Amaya er fantastisk mot andre.

Oi, dette var jo veldig viktig informasjon. Får håpe det når ut til alle landets legekontor.
Gammel 25-11-2011, 10:01   #6
Modus
Supermedlem

Modus sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 1,107
Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Amaya Vis post
Får håpe det når ut til alle landets legekontor.

Takk for nyttig info, Tossi
Gammel 25-11-2011, 10:41   #7
Gyda
Veteranmedlem

Gyda sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 4,089
Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.

Veldig viktig ja.
Og selv har jeg heldigvis blitt tatt godt hånd om når jeg har bekymret meg for lite liv, men man føler seg jo litt hysterisk til tider og det er ikke bra.
Så jeg håper vi kan unngå den følelsen mange gravide sitter med når de ikke tør ringe føden, eller enda verre- ikke blir hørt når de forteller om mindre liv i fremtiden.

Jeg nevnte bare i en bisetning at lillesøster i magen hadde hatt et veldig rolig døgn da jeg var på UL på onsdag, og jeg ble faktisk sendt rett på ctg også for å sjekke over litt tid hvordan det stod til. Med streng beskjed om å drikke noe kaldt, og spise noe søtt dersom det var rolig, og hvis jeg ikke kjente noe SKAL man ringe føden, man skal ikke vente til dagen etter og håpe at det bare er tilfeldig, heller 10 tlf for mye.

Storesøster 2003 & lillebror 2010
MA uke 13 i 2010 + 2 SA i 2011
mettus
Gyda er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-11-2011, 00:26   #8
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Amaya Vis post
Får håpe det når ut til alle landets legekontor.
Og om det ikke gjør det, så er det greit å ha en konkret studie å slå i bordet med og kreve å bli tatt på alvor når man henvender seg med bekymring om lite liv. Det skal sjekkes med både ctg og ultralyd

Jeg fikk følgende oppskrift da jeg var på sjekk på sykehuset pga lite liv i uke 30: Er man bekymret for om det har vært lite liv, skal man legge (evnt sette) seg ned og fokusere på å telle spark/bevegelser. I løpet av 2 timer skal det være minimum 10 spark/bevegelser, hikke teller ikke med. Kommer man ikke til 10, skal man drikke noe kaldt og søtt også legge seg ned for å telle på nytt. Kommer man fortsatt ikke til 10, så skal man kontakte sykehuset med en gang.
Synet på denne "regelen" varierer helt sikkert fra sykehus til sykehus og lege til lege. Men jeg synes det var veldig greit å ha en helt konkret oppskrift å forholde meg til - det bidro til at jeg ikke på samme måte måtte vurdere selv hva som var for lite liv og jeg slapp å gruble sånn på om det var lite nok liv til å be om en sjekk.

Takk for at du delte viktig info, Tossi!

Sist endret av Tajel; 26-11-2011 kl 00:32.
Tajel er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-11-2011, 00:39   #9
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 2,857
Blogginnlegg: 38
LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk Tossi.
Gammel 26-11-2011, 00:42   #10
Miie
Supermedlem

Miie sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Meldinger: 849
Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.

Hmm, står det ikke i artikklen det linkes til at man i snitt brukte ti minutter på å kjenne to bevegelser etter uke 28, da de som var med på undersøkelsen begynte å telle?

Synes det virket veldig kort - det kan fint gå mye lenger tid her uten at jeg kjenner noe, og ti bevegelser på ti minutter er jo uansett veldig mye, eller....?

Er ikke bekymret på noe vis, for tassen i magen her har alltid vært slik, og har det tydeligvis fin-fint, men stusset bare litt over ti bevegelser på ti minutter...
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:26.