Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 20-01-2012, 23:50   #1
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
Regnestykker: 100 % versus 80 % dekningsgrad

Ser at mange lurer på dette, så her er forslag til (lekmanns)regnestykker for å finne ut hva man taper ved å velge 80 % framfor 100 %. Disse er for enkelhets skyld basert på at far kun tar fedrekvoten, men her kan man justere regnestykket selv ut fra antall dager (antall uker permisjon ganger fem dager = antallet dager pr. person).

100 % dekningsgrad = 47 uker totalt = 235 dager (mor 175 dager og far 60 dager)
80 % dekningsgrad = 57 uker totalt = 285 dager (mor 225 dager og far 60 dager)

Beregning av foreldrepenger ved 100 % dekning i 47 uker
Mors årsinntekt delt på 52 uker = mors ukelønn
Mors ukelønn delt på 5 dager = mors dagslønn
Mors daglønn ganger 175 dager = mors totale utbetaling ved kort permisjonstid

Fars årsinntekt delt på 52 uker = fars ukelønn
Fars ukelønn delt på 5 dager = fars daglønn
Fars daglønn ganger 60 dager = fars totale utbetaling ved kort permisjonstid

Mors totale utbetaling + fars totale ubetaling = foreldrenes totale utbetaling ved kort permisjonstid

Beregning av foreldrepenger ved 80 % dekning i 57 uker
Finn mors dagslønn på samme måte som for 100 % dekningsgrad
Mors dagslønn ganger 80 delt på 100 = mors dagslønn med 80 % dekningsgrad
Mors dagslønn (80 %) ganger 225 dager = mors totale utbetaling ved lang permisjonstid (100 % dekningsgrad)

Finn fars årsinntekt på samme måte som for 100 % dekningsgrad
Fars daglønn ganger 80 delt på 100 = fars dagslønn med 80 % dekningsgrad
Fars daglønn (80 %) ganger 60 dager = fars totale utbetaling ved lang permisjonstid

Mors totale utbetaling + fars totale ubetaling = foreldrenes totale utbetaling ved lang permisjonstid (80 % dekningsgrad)

Foreldrenes totale utbetaling ved lang permisjonstid minus foreldrenes totale utbetaling ved kort permisjonstid = summen man taper ved å velge 80 %.

Eksempelvis vil et par der mor tjener 300 000,- og far 400 000,- få utbetalt drøyt 12 000,- mindre fordelt på ti uker lenger permisjonstid ved å velge 80 % dekningsgrad. Velger man 100 % dekningsgrad får man altså utbetalt drøyt 12 000,- mer fordelt på ti uker kortere permisjonstid - og om ønskelig kan man fortsatt ha like lang permisjon ved å ta ulønnet foreldrepermisjon etter at foreldrepengeperioden er over. Ulønnet foreldrepermisjon innebærer dog at sykepengerettighetene reduseres noe, så dette (i tillegg til egen evne til sparing ) bør også inkluderes i det totale regnestykket.

Grovt oppsummert, forutsatt at arbeidsgiver til begge betaler overskytende av 6G:

Jo mer mor tjener, jo mindre taper man på å velge 80 % dekningsgrad. Jo mer far tjener, jo mer taper man på å velge 80 % dekningsgrad. Best inntjening på å velge 100 % har man altså i de tilfellene der mor tjener lite og far mye. Dårligst inntjening på å velge 100 % har man i de tilfellene der far tjener lite og mor mye.

I tillegg må man ta høyde for eventuell bortfall av toppskatt for mor dersom man velger 80 % dekningsgrad, det vil muligens kunne redusere tapet ved å velge 80 %.

Jeg har ikke fått disse regnestykkene kvalitetssikret av noen som kan det, men håper og tror at dette stemmer med virkeligheten. Om man benytter seg av disse regnestykkene bør man selvsagt få summene dobbeltsjekket med NAV og evt. andre med økonomisk og matematisk sans før man tar noen beslutninger, jeg garanterer ingenting.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"

Sist endret av Tossi; 20-01-2012 kl 23:52.
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 00:04   #2
Miie
Supermedlem

Miie sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Meldinger: 849
Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.Miie har mye å være stolt av.
Sv: Regnestykker: 100 % versus 80 % dekningsgrad

Ville bare si at det finnes en slik veileder-sak på sidene til NAV, der man kan legge inn diverse tall og velge enten 80 eller 100 %. Vet dog ikke hvor nøyaktig den er, men skulle tro man får en god pekepinn om forskjellen der.

Forøvrig veldig bra innlegg Tossi! Mange (inkludert meg selv) som sliter fælt med å finne ut av dette!
Gammel 23-01-2012, 19:18   #3
joaninha
Seniormedlem

joaninha sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,800
joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Miie Vis post
Ville bare si at det finnes en slik veileder-sak på sidene til NAV, der man kan legge inn diverse tall og velge enten 80 eller 100 %. Vet dog ikke hvor nøyaktig den er, men skulle tro man får en god pekepinn om forskjellen der.
Den tar dessverre ikke med den delen av permisjonspengene som overstiger 6G, så hvis man tjener bedre enn det vil den ikke bli helt korrekt.

joaninha er logget av   Svar med sitat
Gammel 23-01-2012, 22:17   #4
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Om man får betalt for mer enn 6 G av inntekten, avhenger av arbeidsavtalen.
I tillegg må man vurdere om skatten blir forskjellig, samt pensjonsopptjeningen (nå teller jo alle år).

Jeg må innrømme at jeg ga opp å finregne...
Gammel 24-01-2012, 22:47   #5
maiblomst
Medlem

maiblomst sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Meldinger: 232
maiblomst har en aura rundt seg.maiblomst har en aura rundt seg.

Regnestykket tar ikke med forskjellen i feriepenger, som i de fleste tilfeller kommer i tillegg på mors permisjon.

Jeg får full lønn fra arbeidsgiver, og tjener opp feriepenger som om jeg var i full jobb, mens mannen kun får permisjonspenger fra nav og dermed ingen feriepenger. Dette blir også noen tusen i forskjell som påvirker regnestykket.

Mannen og jeg tjener rimelig likt, men det er bare jeg som får betalt over 6G av arbeidsgiver. Om han kun tar fedrekvote vil vi få utbetalt ca 10.000 mer ved 100% lønn, og som statsansatt er jeg rimelig godt dekket under ulønnet omsorgspermisjon så det blir nok den løsningen denne gangen.
Gammel 24-01-2012, 22:56   #6
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja, det er et godt poeng at regnestykket ikke inkluderer feriepenger.
Sitat:
Opprinnelig postet av maiblomst Vis post
(...) som statsansatt er jeg rimelig godt dekket under ulønnet omsorgspermisjon (...)
Her er jeg usikker på hva du mener - meg bekjent er man ikke bedre dekket (økonomisk/trygdemessig) under ulønnet foreldrepermisjon som statsansatt enn hva andre arbeidstakere er..?
Gammel 25-01-2012, 10:59   #7
maiblomst
Medlem

maiblomst sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Meldinger: 232
maiblomst har en aura rundt seg.maiblomst har en aura rundt seg.

Tossi: Opptjening av ansenitet fortsetter, og medlemsskap i statens pensjonskasse opprettholdes og det gir en del fordeler om det skjer noe uforutsett. Gruppelivsordningen gjelder som om jeg var på jobb.

Dette er etter hva jeg kjenner til langt bedre betingelser enn mange i det private har.

Sitat:
Alle medlemmer av Statens Pensjonskasse som har ulønnet permisjon, er forsikret i inntil 2 år som om de sto i stilling, hvis det skulle inntreffe et pensjonstilfelle. Dette innebærer at tiden fra pensjoneringstidspunktet (for eksempel ulykkestidspunktet) fram til aldersgrensen er pensjonsgivende tjenestetid.

Lov om Statens pensjonskasse.

Gruppelivsordning
Gammel 25-01-2012, 19:14   #8
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av maiblomst Vis post
Tossi: Opptjening av ansenitet fortsetter, og medlemsskap i statens pensjonskasse opprettholdes og det gir en del fordeler om det skjer noe uforutsett. Gruppelivsordningen gjelder som om jeg var på jobb.

Dette er etter hva jeg kjenner til langt bedre betingelser enn mange i det private har.
Jeg har ikke tenkt over at man som statsansatt beholder gruppelivsforsikring og ansiennitetsopptjening også under ulønnet omsorgspermisjon etter HTA, det er jo kjempeflott.

Jeg ser ikke bort fra at det finnes tariffavtaler/arbeidsavtaler i det private som også gir slike fordeler under ulønnet omsorgspermisjon, det vet jeg ikke - det er i så fall noe den enkelte må sjekke opp selv.
Gammel 15-12-2012, 21:12   #9
Søndagsbarn
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2012
Meldinger: 25
Søndagsbarn er på vei til noe stort.

Har jeg regnet helt feil nå?

Vi tjener helt likt, 405800 i året. Regner jeg helt feil eller får jeg mer utbetalt ved å velge 80% dekningsgrad?

Taper ca 11000 på å velge 80% pga mannens 12 uker..
Søndagsbarn er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-12-2012, 21:57   #10
Timar
Supermedlem

Timar sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 1,219
Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Søndagsbarn Vis post
Har jeg regnet helt feil nå?

Vi tjener helt likt, 405800 i året. Regner jeg helt feil eller får jeg mer utbetalt ved å velge 80% dekningsgrad?

Taper ca 11000 på å velge 80% pga mannens 12 uker..

Slik ble mitt regnestykke også. 80 % i 45 uker ga mer utbetalt enn 100 % i 35 uker, men når pappapermisjonen legges på, så tapte vi ganske mye på 80 % likevel.

Også kjent som Supersnuppa!
Timar er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:44.