Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 18-01-2013, 13:58   #1
Ambivalente
Medlem

Medlem siden: Jul 2011
Meldinger: 212
Ambivalente er på vei til noe stort.
Ta ut ferie før eller etter ulønnet permisjon?

Jeg skal ta noen måneder ulønnet permisjon i løpet av 2013. Hva bør jeg gjøre i forhold til ferien min? Jeg har 5 ukers ferie hos arbeidsgiver.

Min del av permisjonen er over 29.04. Mannens er over 20.06. I utgangspunktet ønsker vi å vente med barnehageoppstart til august/september, alternativt januar 2014.

Bør/kan jeg ta ut ferie i forkant av ulønnet permisjon? Eller i etterkant? Vurderer også å bare ta ut 3 uker, og flytte 2 uker (10 dager) over til 2014 for å ha litt ekstra ferie å gå på året etter med barnehagestart osv.
Gammel 18-01-2013, 19:15   #2
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Ta ut ferie før eller etter ulønnet permisjon?

Du tenker å ta ulønnet permisjon etter at far er ferdig med sin foreldrepengeperiode i juni? Eller tenker du å ta ut ulønnet permisjon etter at du er ferdig med din foreldrepengeperiode, og skyve på fars foreldrepengeperiode?

I praksis er det vel ikke så veldig stor forskjell på å ta ut ferie før eller etter ulønnet permisjon, men dersom du har en arbeidsgiver som kan tenkes å skape trøbbel for deg mtp. å innvilge ulønnet permisjon, så lønner det seg å vente med ferien til etter den ulønnede permisjonen. Dersom du tar ut ferie etter at begges foreldrepengeperiode er over, har du ikke lenger rettskrav på ulønnet foreldrepermisjon etterpå - da er du avhengig av arbeidsgivers velsignelse.

Det aller beste er vel egentlig å ta ut den lovbestemte ferien (inntil fire uker og én dag) mens du fortsatt er i foreldrepermisjon (altså pause foreldrepengene for å ta ferie i stedet), men det forutsetter jo også at fars foreldrepengeperiode forskyves.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-02-2013, 09:00   #3
Ambivalente
Medlem

Medlem siden: Jul 2011
Meldinger: 212
Ambivalente er på vei til noe stort.

Du er så flink, Tossi!
Ringte lønnskontoret fredag, og ble dessverre ikke mye klokere. Personen jeg snakket med var mest opptatt av at dersom jeg ikke var på jobb i juni (ferie avregnes i juni), ville de ikke kunne trekke meg for ferie i 2013. Resten kunne h*n ikke svare på...

Kan du hjelpe meg litt til?
Jeg gikk ut i 80% perm 16.05.12, tok ut all ferien jeg hadde opptjent i 2012 i 2012. Arbeidsgiver dekker lønn og fulle feriepenger. Det betyr at jeg nå i 2013 har feriepenger beregnet etter 100% lønn fra 01.01-16.05, deretter etter 80% fra 16.05-31.12.

Dersom jeg ikke går tilbake i jobb i 2013, forlenger med ulønnet permisjon til 2014, hva skjer da med feriedager i 2013? Kan jeg feks be om at de avregner ca 10 feriedager på februar/mars-lønnen, og så flytter de dagene over til 2014?
Gammel 11-02-2013, 20:44   #4
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Ambivalente Vis post
Dersom jeg ikke går tilbake i jobb i 2013, forlenger med ulønnet permisjon til 2014, hva skjer da med feriedager i 2013? Kan jeg feks be om at de avregner ca 10 feriedager på februar/mars-lønnen, og så flytter de dagene over til 2014?
Ikke helt sikker på hva du mener med å avregne 10 dager i februar/mars, og så flytte dagene til 2014..? I utgangspunktet kan man ikke overføre mer enn to uker (tre med den femte ferieuka) til året etter.

Ferieloven er dessuten slik at arbeidsgiver ikke kan kreve at arbeidstaker avvikler ferie mens man mottar foreldrepenger, men arbeidsgiver kan velge å fastsette ferie til perioden arbeidstaker tar ulønnet foreldrepermisjon.

Antageligvis ikke helt svar på det du spurte om, men...
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-05-2016, 19:05   #5
Emi33
Juniormedlem

Medlem siden: May 2016
Meldinger: 1
Emi33 er på vei til noe stort.

Hva betyr: arbeidsgiver kan velge å fastsette ferie til perioden arbeidstaker tar ulønnet foreldrepermisjon.'?
Emi33 er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:40.