Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 22-03-2013, 20:30   #1
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sparketelling kan være livreddende!

En svært nyttig artikkel om en mor som takker "Tell med meg"-studien for at datteren overlevde svangerskapet.

Flere studier bekrefter nå hvor viktig det er at helsevesenet stoler på mors egen overvåking av livet i magen, og prosjektlederen for "Tell med meg"-studien er klar på at det foreligger nok kunnskap om lite liv i svangerskapet til at LUB kan gå ut med klare råd:

• Det aller viktigste kjennetegnet på "for lite liv i magen" er at den gravide kvinnen selv tydelig kjenner at barnet sparker mindre.

• Om kvinnen er usikker på hva som er lite eller mye liv, kan man som hovedregel si at et friskt barn sjelden sparker mindre enn 10 spark i løpet av to timer på en tid av døgnet det ellers pleier å være aktivt. (Selv om det ikke finnes en sikker alarmgrense, er dette en tommelfingerregel som kan være veiledende. Andre alarmgrenser som har versert, har hatt grenser på ikke å kjenne liv på opptil et helt døgn, noe som kan være direkte farlig!).

Men det er ikke kun antallet bevegelser som har noe å si. Ny forskning viser at også bevegelsenes kvalitet, er viktig. Kjennes bevegelsene svakere eller sterkere?
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"

Sist endret av Tossi; 22-03-2013 kl 22:23.
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-03-2013, 20:44   #2
Frozen
Supermedlem

Frozen sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Meldinger: 518
Blogginnlegg: 34
Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.
Sv: Sparketelling kan være livreddende!

Flott, Tossi! Dette er viktig!!
Gammel 22-03-2013, 20:50   #3
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Svar med sitat
Gammel 25-03-2014, 21:56   #4
siirene
Medlem

siirene sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Meldinger: 309
siirene har en aura rundt seg.siirene har en aura rundt seg.siirene har en aura rundt seg.

Jeg kjenner jeg ble litt bekymret av å lese det jeg...

Jeg kjenner sjelden ti spark i løpet av to timer. Kjenner litt romstering bare nå og da. Ikke ofte det er kraftige spark

med Elsemor og Izabella

siirene er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-03-2014, 22:12   #5
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av siirene Vis post
Jeg kjenner sjelden ti spark i løpet av to timer. Kjenner litt romstering bare nå og da. Ikke ofte det er kraftige spark
"Spark" er et litt misvisende begrep - all bevegelse skal telles med, dog med unntak av hikke. Så romstering er godt nok , trenger ikke være avtrykk av fotbladene på utsiden av magen. Det er her mors vurdering er så viktig, for det er mor som kjenner hva som er normalen for sitt barn.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-03-2014, 22:17   #6
siirene
Medlem

siirene sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Meldinger: 309
siirene har en aura rundt seg.siirene har en aura rundt seg.siirene har en aura rundt seg.

Takk

med Elsemor og Izabella

siirene er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-03-2014, 23:26   #7
Ull
Supermedlem

Ull sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Meldinger: 801
Ull er bare skikkelig grei.Ull er bare skikkelig grei.Ull er bare skikkelig grei.Ull er bare skikkelig grei.

Kjenner jeg ti romstreringer ila en hel dag er jeg heldig, så dette er neppe noe for meg.

Sladrer med lirypa
Ull er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:06.