Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 23-07-2014, 23:31   #1
Mammalise78
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2012
Meldinger: 7
Mammalise78 er på vei til noe stort.
En eller to? Eller vanishing twin?

Har tatt innvendig UL hos gyn, og han så litt på "noe" som dukket opp i bildet i tillegg til det han målte som et foster (6 uker/8 uke gravid). Det viste ikke på første ul (4uker/6 uker gravid) og han sa at "det kan av og til starte med to, og så blir det bare en. Men vi får følge med... Og så tok han ferie... Hva gjør jeg så? Venter 10 uker til på UL, eller griner meg til en ny UL før det? Noen som har vært i samme situasjon?
Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (48.6 KB, 34 visninger)

Sist endret av Mammalise78; 24-07-2014 kl 00:09. Begrunnelse: Stavefeil
Mammalise78 er logget av   Svar med sitat
Gammel 23-07-2014, 23:47   #2
ninanoor
Supermedlem

ninanoor sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Meldinger: 863
ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.
Sv: En eller to? Eller vanishing twin?

Jeg ville nok fått en second opinion jeg, og betalt for en privat ul.
Håper du finner svar
Gammel 24-07-2014, 03:05   #3
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Hvor grundig var gyn da? Sjekket han med ul-proben fra flere vinkler for å få klarere bilder av den minste? Et foster som ses ovenfra og ned, vil jo ha mye mindre flate enn et foster som ses fra siden. Jeg går ut fra at han sjekket dette ordentlig, men måtte bare spørre....

Ingen hjerteaktivitet å skimte på den minste? Det KAN jo være litt tidlig når du er 8 uker, men man skal aldri si aldri.

Jeg ser på bildet ditt at de to er plassert i den samme fostersekken (ytre fosterhinner). Det er ikke er noen avgrensning eller strek mellom de to etter det jeg kan se (mulig bildekvaliteten ikke er god eller det var vanskelig å få fremstilt skillet på ul), men det ser nesten ut til at de er plassert i den samme indre fostersekken (fosterhinnene) også?

Noen tanker omkring dette..:
Med tvillinger så finnes det flere varianter av hvor mye fosterhinner de deler. Er man gravid med én baby, er saken grei fordi den da har sin indre og ytre fosterhinne alene. Tvillinger kan ha hver sin indre og ytre hinne (dette hadde jeg ), eller de kan ha hver sin indre men én felles ytre, eller de kan ha både indre og ytre fosterhinner felles. Dette siste kalles mono-mono-tvillinger (mono pga én av hver type hinner). Slike er alltid eneggede tvillinger, og mono-mono er alltid et høyrisikosvangerskap og derfor veldig viktig å avdekke slik at man får den svangerskapsoppfølgingen som er nødvendig pga den felles morkaken og at det ikke blir problemer med knuter på navlestrengene bl.a. Mono-mono-tvillinger er veldig sjeldent, kun 1 % av alle eneggede tvillinger er av denne formen. Jo lenger man venter med å undersøke nøye med ul om man ser den streken som tilsier at tvillingene har separate indre fosterhinner, jo vanskeligere er det å se den, fordi det blir trangt og mye kroppsdeler, og i det hele tatt...

Jeg ville derfor bedt om ny ul om 2(-4) uker, da får du avklart om det er liv i den dere er usikre på, og om det er liv, er det viktig å få avklart om de har separate eller felles indre fosterhinner. Du kan jo ikke gå i mange uker uten å få vite mer.

Edit: Legger til lenker til nettsider med ultralydbilder av de ulike alternativene med fosterhinner.
http://www.fetalsono.com/teachfiles/ChorAm.lasso
Mono-mono: http://www.google.no/imgres?imgurl=h...d=0CCAQMygDMAM

Sist endret av Firkløver; 24-07-2014 kl 03:32. Begrunnelse: Lagt inn lenker
Firkløver er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-07-2014, 03:20   #4
ninanoor
Supermedlem

ninanoor sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Meldinger: 863
ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.

Kudos ti Firkløver for utfyllende og meget godt svar!
Gammel 24-07-2014, 13:51   #5
Mammalise78
Juniormedlem

Tusen takk for svar! Har fått time hos fastlegen min når jeg er i uke 12, og da kan jeg få henvisning til en iul på sykehuset ganske umiddelbart. Nå har alle private ferie, så da er det nok bare å vente et par uker til. Mitt inntrykk var at gyn ikke var så veldig interessert i å undersøke den minste, enten fordi han hadde det veldig travelt eller fordi han hadde konkludert for seg selv at det ikke var "noe som kunne bli til noe". Vi hørte hjertelyd på den største, men gyn brukte ikke noe særlig tid på å undersøke den minste noe særlig nei. Det var visst litt vanskelig å få målt den største også, og han sa at livmoren min lå så høyt.
Gammel 24-07-2014, 21:09   #6
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Da ville jeg nok gått ut fra at det er én baby, og heller få en positiv overraskelse..
Det ordner seg sikkert med ul når du får vært hos fastlegen. Oppdater oss gjerne!
Gammel 24-07-2014, 21:12   #7
Mammalise78
Juniormedlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Firkløver Vis post
Da ville jeg nok gått ut fra at det er én baby, og heller få en positiv overraskelse..
Det ordner seg sikkert med ul når du får vært hos fastlegen. Oppdater oss gjerne!

Takk! Jo jeg tenker det samme. Det holder forsåvidt med én baby for oss... Blir barn nr 4 her i heimen Men vi har husrom og hjerterom, så vi tar imot med takk uansett

Skal oppdatere etter ny ul

Gammel 24-07-2014, 21:38   #8
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja, flott svar av Firkløver!

Det kan ikke ha vært plommesekken da? Husker ikke når den forsvinner, kanskje det er lenge før.. Men du får oppdatere etter ny UL, ja!
Gammel 24-07-2014, 23:52   #9
Linner80
Supermedlem

Linner80 sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 986
Linner80 er fantastisk mot andre.Linner80 er fantastisk mot andre.Linner80 er fantastisk mot andre.Linner80 er fantastisk mot andre.Linner80 er fantastisk mot andre.Linner80 er fantastisk mot andre.Linner80 er fantastisk mot andre.

Firkløver , for et flott svar

Jeg tenkte også plommesekk først.mkanskje den ikke er fått helt til grunne enda? Blir spennende å høre hva de sier og ser på neste UL
Gammel 25-07-2014, 12:13   #10
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Takk

Etter det jeg ser på ul-bilder på nett, er plommesekken hvit ring som er svart inni. Og så vil jeg vel tro at en gyn ser forskjell på "noe/ett eller annet" og en plommesekk. Kanskje plommesekken ser annerledes ut når den er i ferd med å gå til grunne, Linner?

http://www.google.no/imgres?imgurl=h...d=0CEQQMygeMB4
http://www.google.no/imgres?imgurl=h...d=0CCEQMygEMAQ

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:27.