Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-09-2014, 22:40   #11
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Stor mor = stor baby?

Svangerskapsomsorgen forsøkes gitt etter behov/risiko. Det betyr at når forskning sier at en gruppe har økt risiko for noe, så kan det settes inn tiltak for å begrense den.

Jeg synes ikke det er mer stigmatiserende å få ekstra kontroller pga BMI enn pga f.eks. alder. Både glukosebelastningstest og overtidskontroll tilbys godt voksne gravide. Ikke helt ulikt, så langt jeg kan forstå.

Ellers er det helt klart at det er individuelle forskjeller som fører til variasjon i fødselsvekt på barnet. Både mors og barnets genetikk pluss hva mor foretar seg.

Det ekstra fokuset på kosthold og vektøkning som har vært ført i Norge de senere årene har ført til at utviklingen i prosent store babyer har blitt reversert. Med de fordelene det har både for mor og barn.

Du finner omtale av en artikkel om dette emnet på Folkehelseinstituttets hjemmeside.

Sist endret av Gulli_70; 11-09-2014 kl 22:45. Begrunnelse: Rettet lenke
Gulli_70 er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-09-2014, 23:04   #12
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Men retningslinjene så langt (her) har ikke vært at f.eks. røykende/snusende mødre skal følges opp, det er jo også en kjent risiko.

Takk for nyttig lesing, liker sånt

Hadde vært interessant å sett hvor mye av dette som avdekkes ved vanlige kontroller - dette med opp til to ekstra ultralyder + den ordinære, vil ta opp veldig mye plass (og koste mye penger) for helse Norge. Men det tar vel litt tid (og ressurser) å sette opp studier som kan sammenligne, se om det har noen effekt.. Det er økt risiko for svangerskapforgiftning, og svangerskapsdiabetes - men begge disse tingene skal man kunne avdekke uten ultralyd. Og som jeg sa før, en billigere prøve hadde jo vært at man ved BMI over 35, eller 30 med så-så mye vektøkning gjennomgikk glukosebelastningstesten, den vil jo si mye om tilstanden (og kunne gjøre at det ikke utvikler seg).
Gammel 12-09-2014, 07:47   #13
Fibi
Medlem

Fibi sin avatar

Medlem siden: Jan 2014
Meldinger: 310
Fibi er som en uslipt juvél.Fibi er som en uslipt juvél.Fibi er som en uslipt juvél.Fibi er som en uslipt juvél.

Jeg er overvektig, og har vært det i alle tre svangerskapene, men barna mine har ikke vært store. Heller tvert om. 2250 gram (uke 36), 2600 gram (uke 38) og så Liam på 545, men han er ikke representativ siden han kom så tidlig. Men han var allerede ganske vekstretardert.

Liam Nathaniel - født 09.06.2014 - 24+6 uker

Fibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-09-2014, 07:55   #14
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Så de det på SF målet?
Gammel 12-09-2014, 08:13   #15
Fibi
Medlem

Fibi sin avatar

Meldinger: 310
Fibi er som en uslipt juvél.Fibi er som en uslipt juvél.Fibi er som en uslipt juvél.Fibi er som en uslipt juvél.

Nei. SF-målet lå omtrent midt på streken hele tiden. I siste svangerskap kom jeg aldri så langt ut i svangerskapet at de begynte å måle.

Liam Nathaniel - født 09.06.2014 - 24+6 uker

Fibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-09-2014, 08:16   #16
Merida
Medlem

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 241
Merida vil raskt nok bli berømt.Merida vil raskt nok bli berømt.

Jeg har ligget under sf kurven med mine to siste barn (altså under hele feltet) men de har ikke vært bittesmå for det. Ca 2,5 kg i uke 36
Merida er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-09-2014, 11:06   #17
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Her har SF målet vært stort, men sist kom en på 3.4 kg til (sikker) termin - like stort SF mål denne gangen (over snittet), men baby målt til helt på snittet i dag uke 37 (også helt sikker termin)

Nei, alle dine er kanskje født prematurt (noen tidligere enn andre), Fibi?Så hadde vel ikke fått sett SF målets utvikling så mye.. Godt du er velsignet med 4 velskapte barn da til tross for komplikasjonene
Gammel 13-09-2014, 17:09   #18
issa
Medlem

issa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Meldinger: 339
issa er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Jeg tenker at uansett risiko er det viktig å følge opp. For ikke lenge siden leste jeg at det er en trend blandt gravide å slanke seg for å få små barn. Disse er vel også en risikogruppe? Som sykepleier med erfaring fra nyfødt intensiv, har jeg sett dette før. I enkelte kulturer har dette lenge vært en trend. Min erfaring er at jeg heller vil ha et barn litt over snittet, enn en litt under.

Som Lita sier er glucosebelastningen en billig (om enn ubehagelig) test for å avdekke risikoen
Gammel 13-09-2014, 17:48   #19
Theraga
Medlem

Theraga sin avatar

Sted: Hedmark
Meldinger: 234
Theraga er på vei til noe stort.

Her må vi også betale for væsken vi må drikke under glykosebelastningstesten.. Det ble jeg litt overrasket over, for fikk ikke vite det før etterpå
Gammel 13-09-2014, 17:57   #20
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Å? Trodde Sør var gratis i svangerskap?! Kan det Være at de ikke visste det? Den brukes jo også av diabetes pasienter, så mulig de ikke visste bedre?

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:13.