Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-01-2015, 09:36   #1
ForrestFairy
Medlem

ForrestFairy sin avatar

Medlem siden: Jan 2015
Sted: Lier
Meldinger: 71
ForrestFairy er på vei til noe stort.
Har/skal du ha oppfølging hos lege eller jordmor, og hvorfor?

Usikker på om jeg skal gå til kontroll hos lege eller jordmor, og tar derfor gjerne i mot noen refleksjoner hvorfor dere valgte som dere gjorde. Forrige gang var jeg helt klart overbevist om at jeg ville til jordmor. Det føltes på et vis tryggere. Denne gangen er jeg ikke sikker. Tenker jeg like gjerne kan ta legen, siden jeg sikkert må innom der et par ganger under svangerskapet allikevel. Har heller ikke så godt inntrykk av helsestasjonen her i kommunen, så frister ikke helt å dra dit.

ForrestFairy er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2015, 10:25   #2
Tust
Medlem

Medlem siden: Oct 2014
Meldinger: 52
Tust er en kommende stjerne på ryktebørsen.
Sv: Har/skal du ha oppfølging hos lege eller jordmor, og hvorfor?

Sitat:
Opprinnelig postet av ForrestFairy Vis post
Usikker på om jeg skal gå til kontroll hos lege eller jordmor, og tar derfor gjerne i mot noen refleksjoner hvorfor dere valgte som dere gjorde. Forrige gang var jeg helt klart overbevist om at jeg ville til jordmor. Det føltes på et vis tryggere. Denne gangen er jeg ikke sikker. Tenker jeg like gjerne kan ta legen, siden jeg sikkert må innom der et par ganger under svangerskapet allikevel. Har heller ikke så godt inntrykk av helsestasjonen her i kommunen, så frister ikke helt å dra dit.
Jeg har gått annehver gang til lege/jormor, og dette har gitt en veldig trygghet for meg
legen har jo sine områder som hun er flink på, å det skal jo taes endel prøver og sånn, så greit å ha ho inn i bilde i sammen med jormor, som er spesialutdannet på svangerskap/fødsel godt med mye kompetanse inni bildet

Jenta vår kom 21/2-2015
http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=398123
Tust er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2015, 10:34   #3
Røya
Medlem

Røya sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 384
Røya vil raskt nok bli berømt.

Jeg har oppfølging på sykehuset pga høyrisikosvangerskap denne gangen, så problemstillingen er ikke helt relevant for meg i dette svangerskapet. Men hadde ikke det vært tilfelle, ville jeg valgt oppfølging hos jordmor, akkurat som forrige gang. Mine erfaringer er at jordmor tar seg bedre tid, åpner for mer prat rundt svangerskapet og er mer til stede i timen enn legene ofte er. I tillegg har jeg hatt bedre kjemi med jordmor enn lege begge ganger, selv om det har vært i to ulike kommuner/helsestasjoner.

Røya er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2015, 10:46   #4
caaarina
Supermedlem

caaarina sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 841
caaarina er bare skikkelig grei.caaarina er bare skikkelig grei.caaarina er bare skikkelig grei.caaarina er bare skikkelig grei.

valgte jordmor fordi hun har jo svangerskap/fødsel som sitt felt, mens en lege kan *alt* om du skjønner.. ikke alle leger er like gode på graviditet som der på andre sykdommer.vanselig å forklare men håper du skjlnner hva jeg mener

augustklubben 2012 - fødselsrapport

feb/marsklubben 2015 - Fødselsrapport
caaarina er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2015, 10:55   #5
Pindus
Medlem

Pindus sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Meldinger: 345
Pindus vil raskt nok bli berømt.Pindus vil raskt nok bli berømt.

Jeg går til jordmor. Det er kjekt fordi hun jobber med dette hver dag og sitter inne med mye kunnskap og erfaringer.. Er inne en halvtime av gangen og får også mer informasjon om de ulike tilbudene de har i kommunen...
Om det oppstår "problemer" eller at jeg blir dårlig har jeg funnet ut at det er lettere å få hastetime hos legen, og legen er såpass fersk i faget at hun henviser meg som regel asap til ul, føden osv om det er noe hun vil ha sjekket opp
Jordmora hadde nok sendt meg videre om det var nødvendig - men jeg liker dobbelsjekke-strategien til legen min - det er derfor jeg foretrekker de legene som kommer rett fra legestudiet men hos legen får jeg som regel ikke mer enn 10min i stolen, det er alltid forsinkelser og hun har enda ikke fortalt meg noe jeg ikke visste fra før
Gammel 08-01-2015, 11:09   #6
MammaIgjen
Medlem

MammaIgjen sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Sted: Tønsberg
Meldinger: 38
MammaIgjen er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Kun vært til lege,ernæringsfysiolog og til UL til nå. Men skal til jordmor til uka hvis jeg ikke husker feil. Skal til privat og ikke på helsestasjonen. Sist bodde jeg ikke her hjemme,men i en naboby så da gikk jeg annenhver gang til lege/jordmor. Lege her i hjembyen min og jordmor i byen jeg bodde.
Har endel mer oppfølging nå ifht at jeg er slankeoperert og fødte prematurt sist.
MammaIgjen er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2015, 11:35   #7
Jannike_79
Medlem

Jannike_79 sin avatar

Medlem siden: Sep 2014
Sted: Telemark
Meldinger: 244
Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.

Jeg går til legen min, også har hun ett nært samarbeid med en gynekolog som jeg får komme til om det er noe spesielt.

Jeg har valgt å ikke gå til jordmor denne gangen, mye pga. dårlige opplevelser sist gang, men også fordi jeg har ett godt forhold til legen min og er trygg på at hun raskt sender meg videre hvis det trengs. All informasjon har jeg fått på lik linje som sist, så er ikke stresset pga. det.

Jannike_79, mamma til prinsessa 2004.
Jannike_79 er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2015, 14:15   #8
Miffy
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2012
Meldinger: 2,108
Miffy er på vei til noe stort.Miffy er på vei til noe stort.Miffy er på vei til noe stort.Miffy er på vei til noe stort.Miffy er på vei til noe stort.

Skal til lege og privat jordmor annen hver gang. Akkurat som sist

En liten august 2015
Miffy er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2015, 14:25   #9
Tallahassee
Seniormedlem

Tallahassee sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 2,239
Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg gikk kun til jordmor da jeg var ung og førstegangsfødende. Nå venter jeg nr.3, og både nå og sist følte jeg ikke behovet. Fant den informasjonen jeg trengte selv, og liker ikke bruke tid på "bare prat". Greit å forholde seg til legen som tar det medisinske, sykemeldinger og som også kan prate, om de tingene jeg syns er viktig.
Gammel 08-01-2015, 14:39   #10
ForrestFairy
Medlem

ForrestFairy sin avatar

Medlem siden: Jan 2015
Sted: Lier
Meldinger: 71
ForrestFairy er på vei til noe stort.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tallahassee Vis post
Jeg gikk kun til jordmor da jeg var ung og førstegangsfødende. Nå venter jeg nr.3, og både nå og sist følte jeg ikke behovet. Fant den informasjonen jeg trengte selv, og liker ikke bruke tid på "bare prat". Greit å forholde seg til legen som tar det medisinske, sykemeldinger og som også kan prate, om de tingene jeg syns er viktig.
Er litt sånn jeg tenker og. Forrige gang hadde jeg mange spørsmål, og visste ikke hva jeg gikk til. Nå vet jeg hva som skal skje. Samtidig er det ofte forsinkelser hos legen....

ForrestFairy er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:26.