Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-08-2015, 00:52   #1
Troya
Medlem

Troya sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Meldinger: 269
Troya vil raskt nok bli berømt.
svangerskapspenger

Jobber i bhg, (1 og 2 åringer) Jobben vil jeg skal SM meg mest mulig, mem legen vil ha tilrettelegging. Noe som resulterer i 100% jobb og 0 tilrettelegging. Er fortsatt veldig kvalm og ekstremt trøtt. Går på kvalmestillende og må sove 3-4 timer etter jobb. Noen ganger sover jeg helt rundt til neste morgen. Noe som preger familielivet veldig. Klarer ikke å ta meg av mine egne barn.
Hvilke muligheter har jeg, og hva burde jeg gjøre?

Troya er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-08-2015, 08:34   #2
Monkey
Seniormedlem

Monkey sin avatar

Medlem siden: Jun 2003
Meldinger: 2,347
Monkey har et ubeskrivelig bra rykte.Monkey har et ubeskrivelig bra rykte.Monkey har et ubeskrivelig bra rykte.Monkey har et ubeskrivelig bra rykte.Monkey har et ubeskrivelig bra rykte.Monkey har et ubeskrivelig bra rykte.Monkey har et ubeskrivelig bra rykte.Monkey har et ubeskrivelig bra rykte.Monkey har et ubeskrivelig bra rykte.Monkey har et ubeskrivelig bra rykte.Monkey har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: svangerskapspenger

Tror jeg ville forklart legen at jobben nekter tilrettelegging, og bedt om hjelp til å søke svangerskapspenger. Da vil mest sannsynlig nav presse jobben din litt ifht tilrettelegging, og så om jobben nekter - vil du trolig kunne få svangerskapspenger.
Arbeidsgiver plikter egentlig å tilrettelegge ganske mye, og jeg vet det på sykemeldinger er egen rubrikk hvor legen kan skrive at du ikke trenger sykemelding om det tilrettelegges slik og slik. En slags vente og se sykemelding. Jeg måtte hente inn bedriftsjordmor for å få til tilrettelegging, så jeg vet kossen den kampen er.
Gammel 14-08-2015, 10:07   #3
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Jobben får NAV på nakken om de ikke tilrettelegger. Det er veldig stengt, de får rett og slett ikke lov å si sånt (om de ikke kan dokumentere hvorfor du ikke kan gjøre en annen ting den tiden du er på jobb om du får en gradert prosent etter hvert.

Svangerskapspenger skal kun gis der det er fare for barnets liv.

Du har samme problemstilling som meg, min arbeidsgiver kunne heller ikke tilrettelegge mente dem, og mente svangerskapspenher kunne søkes. Det ville ikke legen min, siden det ikke var riktig i dette tilfelle (men sykepenger, siden det er noe som blir syk, ikke barnet).
Gammel 14-08-2015, 11:48   #4
Troya
Medlem

Troya sin avatar

skal ta det opp igjen med både lege ig arbeidsgiver dette med sk.penger. Jobben bruker historien min for alt det den er verdt. Sier at jeg ikke burde ta noen sjanser, spiller på samvittigheten og alle de gangene det har gått gale, så nå sitter jeg her livredd for å gjøre noe som kan skade lille frøet. Nå føler jeg at dette har gått over til stressrelatert og psykososialt på jobben.
Jeg blei sm under IVF behandling, noe sjefen reagerte på (jeg fortalte ikke hva vi holdt på med) og betvilte hele sm min. Fratok meg retten til egenmelding for 6 mnd. Og holdt tilbake lønn. Nå vil hun trikse til siden vi er en IA bedrift og gi meg til bake egenmeldingene slik at jeg kan være hjemme. Om ikke legen SM mer en det jeg har fått til nå. De har allerede ansatt en vikar ut året i stedet for meg som har overtatt alle mine oppgaver.
Er mye mer, men da kan jeg bli gjenkjent her, så kan ikke fortelle mer

Gammel 16-08-2015, 11:27   #5
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Men vet du, det har ikke noe å si for deg eller dem hva det du får kalles.. Men svangerskapspenger man kan kun søke om om man er i en type jobb der fosteret blir skadet (f.eks. om du jobber på en laboratorium, og er omgitt av kjemiske stoffer, og omplassering ikke er mulig). Men du kan være sykemeldt, for motta sykepenger, det har ikke noe å si for deg. Og arbeidsgiveren din kan slippe å betale fra deg fra dag 1 når fraværet ditt gjelder svangerskap. Så fra første fraværsdag i svangerskap, mot fra og med dag 15. under normale omstendigheter.

Når det gjeder retten til sykepenger er jo den begrenset når du har vært SM i ett år, etter det må man være 100 % arbeidsfør i 26 uker for å på ny ha rett til 100 % sykepenger. Men det som er så fint der er at permisjonen din er med å lage grunnlaget for nye muligheter til rettigheter for sykdom etterpå. Så til du er tilbake fra permisjon har du opparbeidet deg nye rettigheter til å være sykemeldt/syk. Så det har rett og slett ingenting å si hva det heter Og arbeidsgiver taper ikke noe mer eller mindre om du går på sykepenger vs. svangerskapspenger.

(din arbeidsgiver må søke for å få penger betale ut før de overtar ansvar med utbetaling av lønn til deg (vanligvis dag 15, som sagt), det skjer ikke automatisk når man er gravid).
Gammel 16-08-2015, 12:08   #6
Happie
Medlem

Happie sin avatar

Medlem siden: Apr 2014
Meldinger: 140
Happie vil raskt nok bli berømt.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lita Vis post
Men vet du, det har ikke noe å si for deg eller dem hva det du får kalles.. Men svangerskapspenger man kan kun søke om om man er i en type jobb der fosteret blir skadet (f.eks. om du jobber på en laboratorium, og er omgitt av kjemiske stoffer, og omplassering ikke er mulig). Men du kan være sykemeldt, for motta sykepenger, det har ikke noe å si for deg. Og arbeidsgiveren din kan slippe å betale fra deg fra dag 1 når fraværet ditt gjelder svangerskap. Så fra første fraværsdag i svangerskap, mot fra og med dag 15. under normale omstendigheter.

Når det gjeder retten til sykepenger er jo den begrenset når du har vært SM i ett år, etter det må man være 100 % arbeidsfør i 26 uker for å på ny ha rett til 100 % sykepenger. Men det som er så fint der er at permisjonen din er med å lage grunnlaget for nye muligheter til rettigheter for sykdom etterpå. Så til du er tilbake fra permisjon har du opparbeidet deg nye rettigheter til å være sykemeldt/syk. Så det har rett og slett ingenting å si hva det heter Og arbeidsgiver taper ikke noe mer eller mindre om du går på sykepenger vs. svangerskapspenger.

(din arbeidsgiver må søke for å få penger betale ut før de overtar ansvar med utbetaling av lønn til deg (vanligvis dag 15, som sagt), det skjer ikke automatisk når man er gravid).
Godt poeng, Lita, men jeg er ikke helt enig med deg. Det vil alltid være en fordel å beholde sykepengerettighetene sine, for man vet aldri hva som kan skje under permisjonen. Man kan være uheldig å bli syk/trenge hjelp til å ta hånd om barnet, og da vil det bli skjebnesvangert hvis man ikke har rett på sykepenger.

Jeg mener også at svangerskapspenger ikke er den rette ytelsen her, så enten må du slå i bordet overfor arbeidsgiver og kreve tilrettelegging (det er de lovpålagt å gjøre) eller hvis du anser at du er for syk til å jobbe så må du forklare legen hvorfor du ikke er arbeidsfør og så får han vurdere om du kvalifiserer for sykemelding. Det er (dessverre) ingen ytelser fra folketrygden som utbetales når man mistrives på jobben.

Happie er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-08-2015, 12:55   #7
Happie
Medlem

Happie sin avatar

Forresten; hvis du kan argumentere for at fosteret kan være i fare pga feks risiko for spark mot magen fra småbarna etc så vil det kanskje være grunnlag for svangerskapspenger allikevel..
Kanskje noen andre her har erfaring med lignende situasjoner?

Gammel 16-08-2015, 13:27   #8
Troya
Medlem

Troya sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Lita Vis post
0Sjefen har allerede søkt om å få dekket arbeidsgiverperioden, og det var før jeg blei SM. Så her har de planene i orden

Sitat:
Opprinnelig postet av Happie Vis post
Forresten; hvis du kan argumentere for at fosteret kan være i fare pga feks risiko for spark mot magen fra småbarna etc så vil det kanskje være grunnlag for svangerskapspenger allikevel..
Kanskje noen andre her har erfaring med lignende situasjoner?
Jeg har lest mye på nettet nå og bhgarbeid skal kvalifisere for ssk.penger, Det grunner tunge løft og smittefare, (den siste skjønner jeg ikke helt da) Og så kommer dette med stress. At jeg kan være i fare for å miste grunnet stress.

Nå har jeg mistet en god del ganger den tiden jeg har jobbet på denne arbeidsplassen. Vi har vært utredet for habituell abort, men de finger ikke noe galt med noen av oss. Vi har til og med vært igjennom et negativt IVF.
Så kanskje det er på grunnlag av dette jeg kan søke, Verste fall får jeg et nei.

Grunnen til at legen ikke vil sm er nettopp på grunn av at skulle det skje noe under fødsel der jeg blir syk, ja da sitter vi der i saksen uten sm rettigheter.

Bare det å ikke være ønsket på jobben er et stress i seg selv.

Gammel 16-08-2015, 13:56   #9
Happie
Medlem

Happie sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Troya Vis post
Jeg har lest mye på nettet nå og bhgarbeid skal kvalifisere for ssk.penger, Det grunner tunge løft og smittefare, (den siste skjønner jeg ikke helt da)
Sikkert pga smittefaren ved sykdommer som kan være farlige for gravide, som feks femte barnesykdom, skarlagensfeber, vannkopper etc.

Sitat:
Opprinnelig postet av Troya Vis post
Verste fall får jeg et nei. Grunnen til at legen ikke vil sm er nettopp på grunn av at skulle det skje noe under fødsel der jeg blir syk, ja da sitter vi der i saksen uten sm rettigheter.

Bare det å ikke være ønsket på jobben er et stress i seg selv.

Ja, eller du kan bli syk i løpet av permisjonstiden. Men det viktigste er jo at legen ikke kan sykemelde deg bare fordi jobben din synes det er mest praktisk sånn. Hvis du blir fysisk syk av stresset omkring dette så er det sm-grunnlag, men stress i seg selv er jo ingen sykdom. Da er det vel heller svangerskapspenger du må søke om, hvis stresset utgjør en fare for fosteret og du ikke kan omplasseres slik at stresset går ned. Er ikke sikker på om NAV innvilger svangerskapspenger på grunnlag av at jobben din ikke ønsker å tilpasse arbeidssituasjonen din (dersom dette hadde vært mulig), men hvis det ikke finnes omplasseringsmuligheter så kan det nok hende det er riktig ytelse, ja.

Ville forøvrig vurdert en tlf til Arbeidstilsynet eller fagforening jeg da....

Gammel 17-08-2015, 12:01   #10
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Ja, det klart, man må være friskmeldt i permisjonen (tar det som en selvfølge, men det trenger det jo ikke være). Min lege var i alle fall kjempe klar på at han aldeles ikke søkte svangerskapspenger pga. slike ting, men mulig du møter på litt lettere folk (og takk og pris trengte jeg ikke SM i permisjonen! ).

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:55.