Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-10-2015, 12:54   #1
Ask
Supermedlem

Ask sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Meldinger: 720
Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.
Rett fra ulønnet permisjon og gravid igjen

Jeg er nå i permisjon med baby på 11 måneder, og har de siste 2 månedene ulønnet permisjon. Tilbake igjen i jobb 26. oktober. Nå er jeg gravid igjen og har termin 11. juni. I de to foregående svangerskapene var jeg mye sykemeldt, så jeg er redd for at det blir det samme igjen. Hvordan rettigheter har jeg da?Redd for å bli syk og ikke få penger... Jeg var forresten sykemeldt nesten hele graviditeten i 2014, og gikk ut i permisjon i november. Håper noen kan gi meg noen svar på hvor mye jeg MÅ jobbe for å opparbeide meg noen rett på permisjon og sykepenger. Nav kunne nemlig ikke svare meg.

To prinsesser født april 2012 og november 2014
Ask er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-10-2015, 13:23   #2
Ask
Supermedlem

Ask sin avatar

Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.
Sv: Rett fra ulønnet permisjon og gravid igjen

Kan også legge til at jeg har søkt om 80% stilling et halvt år fram i tid, så jeg vil jo ikke jobbe 100% når jeg starter. Har det noe å si for sykepengegrunnlaget? Jeg kommer til å søke om å få tilbake 100% stilling fra 1. januar sånn at jeg har full lønn de 6 månedene før jeg går i perm.

Gammel 08-10-2015, 23:05   #3
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Ask Vis post
Kan også legge til at jeg har søkt om 80% stilling et halvt år fram i tid, så jeg vil jo ikke jobbe 100% når jeg starter. Har det noe å si for sykepengegrunnlaget? Jeg kommer til å søke om å få tilbake 100% stilling fra 1. januar sånn at jeg har full lønn de 6 månedene før jeg går i perm.
Du vil få sykepenger ut fra den stillingen du har. Er det 80 %, så blir det 80 %. Blir du i tillegg sykemeldt før 1. Januar (uansett hvor mye), blir det fortsatt 80 % selv etter at du øker stillingen din. Det er fordi NAV bruker inntekten du hadde når du ble SM første gang som beregning. Mulig forresten det ikke gjelder om du jobber offentlig, så det kan du sjekke ut om du er offentlig ansatt.

Til det andre du spør om vet jeg dessverre ikke, men innbiller meg at noen andre vet? Håper du får noen svar! Ps. Det skal ligge en tråd her om noe liknende tror jeg? Hmm.. I hvert fall en plass det er diskutert.. *Se om jeg finner*
Gammel 08-10-2015, 23:07   #4
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja, se der, den lå faktisk klistret øverst HER kan du lese, se i hele tråden så du får oppdatert info
Gammel 27-10-2015, 13:42   #5
Ask
Supermedlem

Ask sin avatar

Nå har jeg jobbet to dager. Hvis jeg nå blir syk, så skjønner jeg det slik at det ikke vil være noe problem å få sykepenger?

Gammel 27-10-2015, 13:44   #6
Ask
Supermedlem

Ask sin avatar

Også var det dette med dag 16... Betyr det at jeg ikke får penger før jeg har vært syk i 16 dager? Trodde jobben betalte den perioden jeg...

Gammel 27-10-2015, 19:07   #7
HappyLittleMe
Medlem

Medlem siden: Sep 2015
Meldinger: 158
HappyLittleMe er på vei til noe stort.

Tror jeg har skjønt din situasjon sånn noenlunde, og er ingen ekspert på dette, men prøver likevel med litt informasjon:

arbeidsgiver har ansvar for sykepenger de 16 første dagene. etter dette, er det nav som utbetaler sykepenger.
hvis du er syk sammenhengende i 7 dager for eksempel, for så å jobbe i 2 dager, har jeg skjønt det slik at 7 dager er allerede beregnet i arbeidsgivers 16 dagers periode, fordi det har gått mindre enn 16 dager siden forrige sykefravær. så da er det altså 9 dager igjen som arbeidsgiver betaler sykepenger, og etter dette er det nav som betaler sykepenger hvis du er syk sammenhengende.

Her er også et utdrag fra nav, om at du har rett på sykepenger:
"Dersom man har ulønnet permisjon etter utløpet av foreldrepengeperioden, vil man kunne få rett til sykepenger etter denne bestemmelsen. Det er et vilkår at man har avtale om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen. Det er også et vilkår at man kan godtgjøre at man har et inntektstap, jf § 8-47 femte ledd."

Når det gjelder permisjon er jeg litt usikker, tenker du da i forhold til foreldrepenger hvis du er sykemeldt?
HappyLittleMe er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-10-2015, 20:29   #8
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Når man har vært i foreldrepermisjon må man vente 4 uker for egenmelding i hvert fall. Sjekket nettopp for meg selv (link HER ). Merk at dette er penger betalt ut av din arbeidsgiver (siden de betaler de 16 første dagene), du kan ha rett til penger fra NAV fra dag 1 (om jeg har forstått riktig), da med sykemelding. En annen ting jeg vet er at arbeidsgiver kan slippe unna den tiden på 16 dager om fraværet skyldes graviditet. Men om det også gjelder når man har vært borte fra jobb vet jeg jo ikek *komplisert*

Har du lest i den tråden jeg linket til? Har ikke tid å se selv nå, men se om du finner problemstillingen der Ellers får du sikkert helt riktige svar om du ringer NAV

Sist endret av Lita; 27-10-2015 kl 20:42.
Lita er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-10-2015, 20:40   #9
HappyLittleMe
Medlem

Medlem siden: Sep 2015
Meldinger: 158
HappyLittleMe er på vei til noe stort.

fint at du fyller inn litt her Lita. Ikke så lett å forstå seg på nav

Ask: Kanskje prøve å ringe en gang til, mulig du får snakke med en saksbehandler som vet noe denne gangen? Ta god tid, still alle spørsmål du lurer på og notér sånn gjorde jeg ift foreldrepenger, saksbehandler var veldig hjelpsom og jeg fikk all informasjon jeg trengte
HappyLittleMe er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:13.