Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 17-11-2015, 20:56   #1
vannmann81
Supermedlem

vannmann81 sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Grenland
Meldinger: 1,019
Blogginnlegg: 29
vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.
20% sykemeldt og skal på utenlandstur

Lurer på. Er 20% sykemeldt og skal på førjulstur som er bestilt lenge før jeg ble sykemeldt. Har tatt feriedager fra jobb for å reise, og er ikke borte på den dagen jeg er sykemeldt. Men skal jo reise i sykemeldingsperioden... Hvordan er det med det da? Må jeg gi beskjed til Nav? Eller går det bra siden jeg bare er 20% sykemeldt?

vannmann81 er logget av   Svar med sitat
Gammel 18-11-2015, 10:22   #2
LittleTeddy
Medlem

LittleTeddy sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Sted: Oslo
Meldinger: 85
LittleTeddy vil raskt nok bli berømt.
Sv: 20% sykemeldt og skal på utenlandstur

Hei!

Leste tilfeldig litt om dette i fht. jobb i går, og det korrekte er nok at du fyller ut på sykemelding at du tar ferie i den perioden du skal ha ferie. Så skal også arbeidsgiver få det med seg slik at du får fullt utbetalt lønn i ferieperioden.
(Jeg tenker på den blankett-delen som du fyller ut og sender inn til arb.giver/NAV)

God tur!

LittleTeddy er logget av   Svar med sitat
Gammel 18-11-2015, 12:59   #3
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg mener det LilleTeddy sier stemmer. På egenerklæringsdelen av sykemeldingen må du krysse av for at du skal ha ferie i sykemeldingsperioden. NAV og arbeidsgiver mener nemlig ikke at du er sykemeldt en dag i uken, men 20% av arbeidstiden. Dermed skal du på ferie mens du er sykemeldt, selv om du ikke er borte den ene dagen pr uke du tar ut sykemeldingsprosenten din.

Når du har ferie, utbetales ikke sykepenger men feriepenger. Hvis du får lønn fra arbeidsgiver utover arbeidsgiverperioden merker du ingen forskjell. Får du utbetalingen fra NAV, vil du ikke få betalt for de dagene du har ferie. Lønnen for disse dagene skal utbetales fra arbeidsgiver som feriepenger (mange arbeidsgivere utbetaler alle feriepengene i juni uavhengig av når du faktisk tar ut ferien, i så fall har du fått betaling for disse dagene allerede).
Det er ikke lov å reise til utlandet mens du får sykepenger, men det vil være lov i dette tilfellet siden du tar ut feriedager og får feriepenger (dvs ikke sykepenger) mens du er på tur.

God førjulstur!
Gammel 18-11-2015, 13:55   #4
PiaMess
Medlem

PiaMess sin avatar

Medlem siden: Aug 2015
Meldinger: 138
PiaMess er på vei til noe stort.

På den egenerklæringen krysser du av for JA. Du har avtalt ferie med arbeidsgiver i nevnte periode. Ferie er ferie. Selv om du er sykemeldt. Hva du gjør da, har faktisk ingen noe med. I tillegg så må du krysse av for at du skal oppholde deg i utlandet. Der skal du også føre inn hvilke datoer dette gjelder.

Jeg hadde dialogmøte med arbeidsgiver, lege og nav rett før sommerferien. Da hadde jeg vært sm en stund pga en operasjon, og det var ventet videre sm. Da fikk jeg det ganske godt forklart fra nav. Saksbehandleren min sa at ferie var ferie. Selv om man var syk hadde man krav på ferien sin. Det som skjer da, er at de dagene du har ferie blir holdt utenom "sykepengepotten" din. Når ferien er ferdig er du rett tilbake på sykemeldingen igjen. Det var bare å krysse av i skjema og oppgi dato for evt utenlandsopphold. Dersom det har seg sånn at du alt har levert fra deg den delen med egenerklæring, så kan du ta kontakt med nav via din side eller ringe dem for å oppgi opplysningene.

Sist endret av PiaMess; 18-11-2015 kl 14:02.
PiaMess er logget av   Svar med sitat
Gammel 18-11-2015, 21:51   #5
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

I tilfelle du har hørt at man kan få igjen feriedager ved sykdom, så gjelder det kun bare ved 100 % SM (Og med erklæring fra legen om at et opphold ikke vil ha noe å si for årsaken til sykemeldingen).
Gammel 19-11-2015, 05:57   #6
vannmann81
Supermedlem

vannmann81 sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Grenland
Meldinger: 1,019
Blogginnlegg: 29
vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.

Takk for gode svar
Hadde ikke tenkt at jeg skulle få igjen noen feriedager nei Lita, sliter nok med å få brukt opp årets 25 dager faktisk så vil gjerne få brukt dem

Er kommunalt ansatt så da vil jeg ikke merke noen forskjell da. Greit å vite, var det jeg lurte på

vannmann81 er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-11-2015, 16:38   #7
Gravidskrulla
Supermedlem

Gravidskrulla sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Meldinger: 550
Gravidskrulla har en aura rundt seg.Gravidskrulla har en aura rundt seg.Gravidskrulla har en aura rundt seg.

Mener også det er en felt å krysse av for om du oppholder deg i utlandet for den perioden du er sykemeldt, og om du skal det og krysser ja, ser ikke NAV med så blide øyne på det. Tror du må ha en legeerklæring på at utenlandsoppholdet var planlagt før sykemeldingen og at du på en måte ikke er sykemeldt for å kunne dra til utlandet, eller noe sånt...
Gammel 19-11-2015, 23:57   #8
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Så lenge man tar ut avtalt ferie i perioden man reiser, så skal det gå helt fint å reise til utlandet. Har man ferie så får man feriepenger og ikke sykepenger. Feriepenger er ikke en ytelse fra NAV, så da kan ikke NAV bestemme hva man kan og ikke kan gjøre.
Gammel 20-11-2015, 00:06   #9
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Gravidskrulla Vis post
Mener også det er en felt å krysse av for om du oppholder deg i utlandet for den perioden du er sykemeldt, og om du skal det og krysser ja, ser ikke NAV med så blide øyne på det. Tror du må ha en legeerklæring på at utenlandsoppholdet var planlagt før sykemeldingen og at du på en måte ikke er sykemeldt for å kunne dra til utlandet, eller noe sånt...
Tror bare det gjelder om du er 100 % SM Det skal være bra nok fra NAV at man krysser på del D (den man signerer) for at man skal ta ut avtalt ferie og bruke feriedager, så det blir som de sier over, at de da stopper sykepenger da, og setter inn igjen etterpå osv.. Det er fordi man som 100 % arbeidsufør har rett til å få ferien tilgode, da må man også forklare ovenfor NAV hvorfor man skal kunne å "feriere" uten å være friskmeldt for formålet. Men er man 100 % og er frisk nok til å kunne nyte ferien sin, så er det ikke noe galt i å bruke feriedager . Eller om man er under 100 % SM.

edit: Denne delen man krysser or avtalt ferie, og oppgir tidsrommet man er borte på

Sist endret av Lita; 20-11-2015 kl 00:11.
Lita er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:47.