Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Tvillinger og trillinger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 13-01-2014, 22:26   #1
LykkeligOpptimist
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2013
Sted: Oslo
Meldinger: 17
LykkeligOpptimist er som en uslipt juvél.LykkeligOpptimist er som en uslipt juvél.LykkeligOpptimist er som en uslipt juvél.
hm Permisjon

Hei.

Flere rundt meg begynner å si "nå er det på tide å begynne å tenke på hvordan dere skal fordele permisjonsukene", og andre kommer med tips og råd. Synes det er vanskelig å skulle sette opp en plan for når jeg og når far skal være hjemme sammen/hver for oss - dette er våre første barn...

Man har mammakvote, pappakvote, fellesuker, i tillegg kommer tvillingukene?

Hvordan har dere her ute satt opp fordelingen? Noen som vil komme med noen tips/forslag? Tenker at det kan være lurt å være hjemme sammen noen uker helt i starten.... Hvordan er det med tvillingukene? Kan far velge å ta ukene ut i dager? eks hjemme to dager, jobbe 3 dager?

Hilsen en som prøver å finne ut av "ukekaoset"
LykkeligOpptimist er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-01-2014, 21:42   #2
martha
Medlem

Medlem siden: Aug 2013
Meldinger: 83
martha vil raskt nok bli berømt.
Sv: Permisjon

Vi sitter også og forsøker å sy sammen en fornuftig fordeling. Målet er å treffe barnehagestart som er 1. august i vårt distrikt. Da vil barna være ca 1.5 år - og jeg er muligens klar for "å levere de fra meg"...

Vi søkte om 14 dager ekstra permisjon etter fødsel, til far. Arbeidsgiver sa desverre nei (Sykehus).

I stedet tar far en uke ferie, og to tvillinguker - slik at han totalt får fem uker hjemme med oss etter fødsel.
Jeg tar hele min andel av permisjonen. Deretter utsetter jeg permisjonen fire uker ved at jeg tar ut ferie (avtalt med arbeidsgiver - NAV må opplyses om at permisjonen skal utsettes pga lovbestemt ferie - som er inntil fire uker +1 dag)
Så tar jeg de 18 fellesukene, og de siste tre tvillingukene. Det hele avsluttes med 5 uker permisjon uten lønn, etter avtale med arbeidsgiver.

Far tar sine 14 uker etter dette, så 5 uker permisjon uten lønn. Til sist tar far sin ferie (forhåpentligvis) i ukene 26 tom 29, mens jeg tar 28 tom 31.
Da får vi to uker ferie sammen og får vært hjemme til barnehagestart.
(I tillegg har jeg to uker ferie til gode, da jeg overfører de femte ferieuken fra 2014 til 2015.)

Det gjenstår bare å få NAV og arbeidsgiver med på laget

martha er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-01-2014, 22:01   #3
Haria
Medlem

Haria sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Meldinger: 248
Haria vil raskt nok bli berømt.Haria vil raskt nok bli berømt.

Anbefaler på det sterkeste å være hjemme begge to så lenge som mulig i starten. Vi tok alle tvillingukene i starten, og det var ikke for mange.

Haria med gjengen: -96, -99, -05, -05, 14
Haria er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-01-2014, 19:41   #4
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Signerer Ivrig på det med at det ikke er gitt at man "må" være begge to hjemme lenge i starten.

Vi hadde planlagt at mannen skulle være hjemme i 2 uker, men etter 1 uke så vi ikke behovet og han begynte å jobbe igjen. Jeg ammet jentene, så det var ikke noe mating, laging av MME i flasker, sterilisering av flasker etc han måtte hjelpe til.
Ikke misforså, vi hadde det veldig koselig hjemme alle 5, men vi følte at vi gikk litt oppå hverandre, begge bør ikke skifte bleier etc, ikke sant.
Isteden tok han ut en dag i ny og ne, lang sommerferie, og sparte mesteparten til "gradert uttak" av permisjonen sin.

Mens andre synes spedbarnstiden er fryktelig travel og er veldig slitne selv om de er 2 voksne hjemme lenge.
Dermed er det kanskje lurt å søke arbeidsgiver om permisjon etc, men ha en åpen avtale om at det er mulig å starte å jobbe igjen tidligere enn antatt.

Ved å ikke ta alle tvillingukene og fedrepermisjonen tidlig, kunne vi heller få lengre permisjon. Jeg begynte å jobbe deltid da jentene var 1 år, og mannen hadde permisjon noen dager hver uke. Pga dette og at vi hadde sommerferien imellom, trengte vi ikke barnehage før jentene var 1,5 år, og for oss har det vært viktig å vente til da med bhg til alle tre jentene fordi de er bedre rustet til det enn ved ett års alder.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:54.