Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Tvillinger og trillinger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-02-2012, 20:29   #1
Scarlett
Supermedlem

Scarlett sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Sted: Trøndelag
Meldinger: 843
Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.
Enegga tvillinger og TTTS

Tenkte jeg skulle legge inn litt om det for de som ikke vet hva det er.

Sitat:
Tvilling- tvilling transfusjonssyndrom (TTTS) er en sjelden svangerskapskomplikasjon som kan ramme eneggede tvillingsvangerskap der tvillingene deler morkake. Hvis det befruktede egget deler seg etter 3-6 dager etter befruktning kan det utvikles en felles morkake med blodkarforbindelser mellom fostrene, men fostrene ligger i hver sin fostersekk (monochoriale tvillinger). Dette gjelder cirka 2/3-deler av de eneggede tvillingparene. 10-15 prosent av disse igjen utvikler en eller annen grad av TTTS.

De felles blodkarforbindelsene muliggjør at blod kan gå fra den ene tvillingen til den andre. Vanligvis går blodet kun fra den ene til den andre, i andre tilfeller veksler det hvem som er donor (giver) og mottaker. Den ene kan få mer næring enn den andre, slik at den ene blir liten og blodfattig, den andre stor og blodrik.

TTTS kan være kronisk og utvikles over tid i svangerskapet eller skje akutt. Et kronisk forløp kan føre til at tvillingene ved fødsel er så ulike i størrelse og farge at man ikke helt tror de er eneggede. TTTS kan være svært alvorlig og true fostrenes liv. Tilstanden oppdages ved ultralyd, der man blant annet ser at det er mye fostervann i den ene fostersekken og lite i den andre, det er størrelsesforskjell mellom tvillingene samt manglende fylning av urinblære og magesekk hos den lille tvillingen.

Hvis tilstanden er svært alvorlig kan det fra svangerskapsuke 18 til 26 være aktuelt med behandling i form av en kikkhullsoperasjon, der man ved hjelp av laser svir igjen noen av blodkarene som forbinder sirkulasjonen mellom tvillingene i morkaka. Operasjonen utføres blant annet ved Universitetsklinikken i Hamburg, og resultatene viser at det i nesten 80 prosent av tilfellene går bra med ett eller to av barna. Det anslås at 10-15 norske par får utført en slik operasjon årlig.

Etter uke 26 avtar risikoen for TTTS. Oppdages det etter denne tiden, er en mulig behandling tapping av fostervann. Det gjøres for å forhindre tidlig fødsel. Hvis TTTS oppstår sent i svangerskapet kan det også være aktuelt å avslutte svangerskapet tidligere enn normalt.
Hentet fra http://www.tvilling.no/index.php?pag...&article_id=30
Gammel 05-03-2012, 12:08   #2
Scarlett
Supermedlem

Scarlett sin avatar

Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.
Sv: Enegga tvillinger og TTTS

Nå føler jeg at jeg kan skrive om vår opplevelse av TTTS nå når jeg har fått det litt på avstand..

Det ble oppdaget at tvillingene hadde utviklet TTTS i uke 18 ca. Jeg måtte hyppigere inn på kontroller og følte meg vel ivaretatt. Var inn på UL en torsdag der det var dramatisk utvikling. Den ene tvillingen hadde veldig lite fostervann, mens den andre hadde masse! Men den som hadde mye hadde ikke nok til at det var mulig å sende oss til Hamburg for operasjon. Derfor måtte jeg inn på ny UL på mandag der det viste at det hadde stabilisert seg og ingen endring. Ny UL på fredag der det igjen var dramatisk endring og papirene våre ble sendt til Hamburg.

På mandagsmorgen satt vi på flyet, jeg og mannen min. Jeg med en utrolig stram og sprengt mage fordi det var så mye fostervann. Direkte vondt var det. Kom ned i Hamburg og dro rett til sykehuset. Der var det mye venting, og klokken 22 fikk vi komme inn på UL. UL viste at begge tvillingene hadde det bra, blodstrømen var fin og de led ingen nød. Dette var godt å høre.

Tirsdag skulle de operere.. Men jeg ble bumpet i køen fordi det var en annen dame det var mer kritisk til, så hele tirsdagen gikk med på å kjede seg i grunn.

Onsdag midt i dagen ble det operasjon. Det var ikke skummelt eller vondt. Jeg synes det var utrolig fascinerende å ligge å se inni sin egen mage, spesielt da vi fikk se tvillingene. Hele operasjonen ble gjort med lokalbedøvelse og tok ca 25 minutt. Da de var ferdige tappet de ut nesten 3 liter med fosterveske fra fostersekken til tvillingen som hadde for mye fostervann. Skal si det var godt til meg og jeg følte meg som et nytt menneske etterpå!

Hadde litt vondt og var litt øm i magen påfølgende natt, men ikke så veldig. Fikk smertestillende om jeg ville ha det, men tok det bare en gang.

Dagen etter var det UL. Den viste to tvillinger som lå fint side ved side og hadde det fint. Fredags morgen hadde vi ny UL der de også sjekket hjerte osv, og alt var fint. Vi reiste hjem fredag.

Det kan oppstå komplikasjoner etter et slik inngrep og de skjer som oftest 2-3 uker etter operasjonen. Det er i dag snart 3 uker siden operasjonen og ting ser ut til å gå fint med begge tvillingene. Jeg føler jeg kan puste lettet ut og senke skuldrene.

Her ser dere bilde av meg før og etter operasjonen:

Det er 8 dager mellom disse bildene.

Sist endret av Scarlett; 04-06-2013 kl 16:01. Begrunnelse: Skrivefeil
Scarlett er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-03-2012, 12:10   #3
Scarlett
Supermedlem

Scarlett sin avatar

Og forresten, i forhold til det økonomiske så er vi heldige som bor i Norge. Alt ble dekt for meg og ledsager. Diverse utlegg vi hadde som feks taxi får vi refundert.
Gammel 11-03-2012, 13:46   #4
Minella
Medlem

Medlem siden: Nov 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 96
Minella har en aura rundt seg.Minella har en aura rundt seg.

Jeg deler litt om vår egen opplevelse med laserinngrep mot TTTS, slik at andre kan finne informasjon.

Fra den første grundige ultralyden vi hadde den 10. februar har det vært mistanke om at trillingene er eneggete. Da vi var inne for vekstkontroll 24. februar var det sterke indikasjoner på at to av fostrene var påvirket av dette syndromet, ettersom den ene hadde stor vannmengde, og den andre alt for lite, samt var liten i forhold til svangerskapslengde. Vi ble bedt om å komme tilbake 6 dager senere, og det var da ingen tvil om at det var TTTS. Det tredje fosteret var tilsynelatende lite påvirket.

Fra vi bestemte oss for å be om henvisning til Hamburg gikk alt lynkjapt. Henvisningen ble fakset torsdag 1. mars, og fredag fikk vi beskjed om at de ventet oss til forundersøkelse tirsdag 6. mars. Det var satt av tid til operasjon onsdag.

Haukeland ordnet opp med fly osv, og tirsdag formiddag sto vi utenfor hovedinngangen. Det er et stort sykehus, og lett å gå seg vill i hovedblokken. Mange tyskere snakker lite engelsk, så vi brukte litt tid på å komme riktig plass. Etter noen timers venting kom vi inn til forundersøkelse, og noen timer etter det igjen ville professoren som skulle forta inngrepet ta en kikk for å se om/hvor han kunne komme inn. De etterlot ingen tvil om at vannmengden hos det ene fosteret var så stor at det ville ført til spontan vannavgang før fostrene var levedyktige. Dermed var det et lett valg å ta, ingen tvil om at vi ville få utført inngrepet.

Vi ble satt først på listen for neste dag, og kl 0630 onsdag fikk jeg satt veneflon og livmorhalsen ble sjekket. Det ble satt på magnesiumdrypp for å hindre sammentrekninger/rier i livmoren. Fikk en lekker sykehusskjorte som rakk nesten til ankelen, og ble etterhvert trillet opp på poliklinikken. Selve inngrepet fant sted i et undersøkelsesrom, og jeg ble lokalbedøvet på inngangsstedet. Det var anestesipersonale tilstede i tilfelle nødvendig. De ga meg også smertestillende intravenøst, så jeg skulle klare å ligge i ro på ryggen såpass lenge.

Mannen fikk være med under hele inngrepet, og vi kunne følge bildene fra skopet legen førte inn på en storskjerm. Selve laserkoagulasjonen tok ca 45 minutter, der han fulgte blodårene i morkaken med skopet for å se hvilke som knyttet fostrene sammen. Disse ble lukket med laser, slik at forbindelsen ble brutt. Etter at dette var ferdig, ble jeg rullet over på siden, og det ble tappet ca 3 liter fostervann, en utrolig lettelse. Jeg har følt meg veldig stinn de siste ukene pga vannmengden, og det gir også ryggsmerter, øm mage og tung pust. Nå er jeg i toppform, og det er herlig!

Etter at inngrepet var ferdig, var det bare å vente. Hadde magnesiumdrypp på i 1 døgn, og så gikk jeg over til tyggetabletter i to døgn (herregud så grusom smak). Ultralyd torsdag og fredag morgen, og så hjem fredag kveld. Det ble heldigvis ingen spontan vannavgang, men de neste ukene er usikre.

Ultralydene viste to litt medtatte fostre, og ett sprekt (det som ikke var påvirket av syndromet). Alle tre er i live, men det minste fosteret er veldig dysmaturt, og vi bør ikke håpe på for mye. Hun har fått lite næring, og blodgjennomstrømingen i navlestrengen er dårlig. Mottakeren er også i fare pga belastning på hjertet. Alt i alt er det bare å vente å se videre, nå har vi og legene gjort det som gjøres kan. Det blir ultralyd med gjennomstrømning og vekstmåling hver uke fremover, så får vi se hvor mange barn vi ender opp med... De har hvertfall økt sjansene sine betraktelig nå.
Minella er logget av   Svar med sitat
Gammel 09-06-2012, 18:45   #5
Scarlett
Supermedlem

Scarlett sin avatar

Vil oppdatere om hvordan det har gått med oss.

Etter operasjonen har alt gått kjempefint og tvillingene har hele tiden vært nesten like store. De kom til verden 7 juni med igangsatt fødsel i uke 37+2. tv1 var litt over 3kg og tv2 var litt under. To friske sterke gutter!

Dette var var solskinnshistorie.
Gammel 04-06-2013, 16:01   #6
Scarlett
Supermedlem

Scarlett sin avatar

Tenk! På fredag er gutta 1 år! Hvor har det blitt av tiden? Året har gått fryktelig fort, og mye lettere enn hva jeg trodde med tre barn under 2 år. Gutta er friske og raske og det har ikke vært antydning til noe som har med TTTS å gjøre.
Gammel 04-06-2013, 16:03   #7
Scarlett
Supermedlem

Scarlett sin avatar

Og her er forresten film fra operasjonen.

http://www.youtube.com/watch?v=xAX2E45lEfQ
Gammel 04-06-2013, 22:14   #8
mom
Supermedlem

mom sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 1,143
Blogginnlegg: 6
mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.

Godt å høre at det gikk så bra og en meget intr film. Satt her og smilte da jeg så babyene så tydelig! Helt utrolig hvor perfekte de er bare i uke 21!
mom er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-06-2013, 22:19   #9
Vika
Supermedlem

Meldinger: 668
Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.

Takket være kjempeflinke leger kan jeg nå feire bursdagen til to herlige tantebarn til helgen!!

Mia kom til verden 13.09.13
i uke 33 etter 1. fryseforsøk
Vika er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-06-2013, 22:37   #10
Miffy
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2012
Meldinger: 2,108
Miffy er på vei til noe stort.Miffy er på vei til noe stort.Miffy er på vei til noe stort.Miffy er på vei til noe stort.Miffy er på vei til noe stort.

Wow.. For en utrolig video! Og så godt at alt gikk fint med de to guttene dine!

En liten august 2015
Miffy er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:38.