Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Tvillinger og trillinger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 02-03-2012, 11:02   #1
svingen
Medlem

Medlem siden: Sep 2011
Meldinger: 135
svingen vil raskt nok bli berømt.svingen vil raskt nok bli berømt.
Skravle i Mars?

Tenkte jeg kunne legge inn en ny skravletråd for mars. Jeg er rett over 26 uker nå med mine tvillinggutter. Føler jeg nærmer meg målstreken med termin om 14 uker, men tiden går alikevel sakte.
Jeg har begynt å grue meg til fødselen.. Jeg har to svært forskjellige fødsler bak meg og vet veldig godt hva jeg ikke ønsker. Ut i fra hva jeg leser på nettet så skjønner jeg at flere leger, jordmødre, drypp, kontinuerlig ctg måling og elektrode på hodet til tvilling 1 er nok ikke til å komme unna. Er livredd for å bli "lenket" fast til en seng og ikke få styre fødselen selv.

En drømmefødsel for meg ville vært å kunne føde i rolige omgvielser. Gjerne i vann. Nå føler jeg at alt blir så medisinsk, og det har jeg angst for.

I går ringte bbyshop og fortalte at vogna har kommet. En bogaboo donkey med sand base og svart kalesje. Gleder meg til å få den i hus. På mandag kommer tvillingvuggen vår også.
svingen er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-03-2012, 11:30   #2
Wera
Medlem

Wera sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Trøndelag
Meldinger: 188
Wera har en aura rundt seg.Wera har en aura rundt seg.
Sv: Skravle i Mars?

Oi så flinke dere har vært med innkjøp Svingen! Vi har ikke begynt enda Holder som sagt på med flytting så det blir førstepri enda noen uker. Gleder meg til å ta fatt på den biten da

Tenker ikke mye på fødsel enda jeg. Disse er mine første så jeg har ingenting å sammenlikne med (på godt og vondt forsåvidt...). Mine har ligget i sete begge to på alle ultralyder siden den i uke 15. Kjennes ikke som om de turner særlig rundt nå heller, sparkene kommer fortsatt der de pleier. Om begge ligger i sete også framover, får jeg tilbud om KS da? Noen som vet? Skal inn til fødselsforberedende/tvillingkveld når jeg runder uke 30, men det er enda noen uker til.
Gammel 02-03-2012, 11:46   #3
svingen
Medlem

I morgen skal vi på kurs med tvillingforeningen. Forhåpentligvis får jeg noen svar da.
Gammel 02-03-2012, 12:55   #4
loppelina
Medlem

loppelina sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Meldinger: 61
loppelina vil raskt nok bli berømt.loppelina vil raskt nok bli berømt.

Wera: Nå skal jeg vel kanskje ikke referere til andre forum her inne, men om du sjekker ut tvilling-forum.com (Dobbel Glede) finner du mange tråder som omhandler tvillinger i seteleie og fødsel. Personlig fikk jeg velge om jeg ville har KS eller vaginal fødsel. Etter mye tenking ble det KS, men det er flere som har født tvillinger i sete og som synes det har vært uproblematisk
Gammel 02-03-2012, 15:59   #5
Petroline
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 41
Petroline er på vei til noe stort.

Wera: litt avhengig av hvilket sykehus du skal føde på, så kan du velge, så sant bekkenmålene dine er store nok til e setefødsel i utgangspunktet. De fleste med tv 1 i sete forløses med KS, men i utgangspunktet er begge deler greit. Jeg hadde i uke 28 begge i hodeleie, og håper å få bekreftet det på kontrollen til uken. vet ikke hva jeg ville valgt om tv1 lå med setet ned.

Hvor ofte går dere med toeggede tvillinger forresten til kontroller? jeg går til UL hver 4.uke, og fra uke 28 blodtrykksmåling hver 2.uke. syns det er lenge mellom UL fra uke 32 til uke 36, men ser ut til at det ikke blir oftere enn det.

Håper formen deres er bra. jeg kunne ikke hatt det bedre, men begynner å føle at det nærmer seg nå, og er rimelig utålmodig...
Gammel 02-03-2012, 22:05   #6
svingen
Medlem

Petroline: Mine er toeggede og jeg går hver 4 uke til ultralyd. Skal tilbake om 14 dager, da er jeg 28 uker. Så er det vel uke 32? Deretter trodde jeg det var hver 14.dag. Hvertfall for å måle livmorhals, men kanskje ikke?
Gammel 02-03-2012, 22:42   #7
Petroline
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 41
Petroline er på vei til noe stort.

Tror faktisk ikke jeg skal på UL før uke 36, heller ikke for å måle cervix. Det med cervix er jo i og for seg greit nok, ettersom de etter uke 33 ikke stopper en evt fødsel, og det er jo heller ikke vist at det å evt ha sengeleie har noen effekt på cervix. Men får se hva som skjer til uken.

Har et spørsmål. Siste dagene har jeg innimellom hatt litt den følelsen av at mensen kommer i morgen liksom, samtidig som jeg også av og til får litt ubehag nedentil, oppi der (unnskyld detaljer) (altså langt fra vond). Hva kan dette være? jeg er jo rimelig aktiv om dagen, lange turer, skiturer osv, men bør jeg roe meg litt? cervix var fin på kontroll i uke 28..
Gammel 02-03-2012, 23:49   #8
Wera
Medlem

Wera sin avatar

Medlem siden: May 2011
Meldinger: 188
Wera har en aura rundt seg.Wera har en aura rundt seg.

Jeg følges opp og skal føde på St.Olavs. Der får jeg UL hver 6.uke med mine, samt lege/jordmor-sjekk (blodtrykk, cervix, urin) annenhver uke. Synes det er leeeenge mellom UL-ene altså!
Gammel 03-03-2012, 08:52   #9
Siadatra
Supermedlem

Siadatra sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Østlandet
Meldinger: 998
Siadatra har et ubeskrivelig bra rykte.Siadatra har et ubeskrivelig bra rykte.Siadatra har et ubeskrivelig bra rykte.Siadatra har et ubeskrivelig bra rykte.Siadatra har et ubeskrivelig bra rykte.Siadatra har et ubeskrivelig bra rykte.Siadatra har et ubeskrivelig bra rykte.Siadatra har et ubeskrivelig bra rykte.Siadatra har et ubeskrivelig bra rykte.Siadatra har et ubeskrivelig bra rykte.Siadatra har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har samme bekymring som deg Svingen i forhold til fødsel: Er bekymret for å bli "lenket fast" i senga for jeg har hatt god effekt av å være i bevegelse under åpningsfasen. Ønsker også mest mulig naturlig fødsel uten epidural og riestimulerende og misliker tanken på å bli overstyrt. På sist jordmorkontroll på sykehuset (jeg blir kun fulgt opp på sykehuset selv om dette egentlig er i strid med rutinene til toeggete) snakket vi endel om fødsel og jeg forstod det sånn at det blir mye folk inne på rommet og at de pleier å gi riestimulerende etter at tv1 har kommet.

Vi har vel ikke noe annet valg enn å ta det som det kommer når alt kommer til alt.

feb06 og april07
Siadatra er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-03-2012, 09:42   #10
Scarlett
Supermedlem

Scarlett sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Meldinger: 843
Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.

Bare si at jeg er her jeg og... Har endelig senket skuldrene etter TTTS-operasjonen, men nå er livmorhalsen kort..

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:49.