Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Tvillinger og trillinger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 29-08-2012, 21:12   #1
wilmamor
Medlem

Medlem siden: May 2012
Meldinger: 405
wilmamor vil raskt nok bli berømt.
Hvor lenge er formen ok? - tvillinggravid

Hei!
Dere som er / var tvillinggravide - hvor lenge følte dere formen var ok? Da tenker jeg på overskudd og energi til å dra rundt og handle og ordne ting. Hvor tidlig bør jeg ha ting i hus og på plass? Hva kan jeg forvente av formen - når daler den og 'hvor dårlig/stor' blir man?
Vet jo dette er veldig individuelt, men glad for tilbakemeldinger

Min utstyrstråd Magebilder
wilmamor er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-08-2012, 00:25   #2
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvor lenge er formen ok? - tvillinggravid

Uke 30 begynte det å gå nedover. Fra uke 33 var jeg grusomt sliten, orket ikke noe, trøtt, sov dårlig, mye ødemer. Orket ikke handle mat engang, orket bare besøk av dem som absoutt måtte innom og som ikke krevde at jeg stelte meg spesielt mye (sminke og annet enn joggis). Var ødemene som tok knekken på formen min tror jeg, og dårlig søvn. Fikk svangerskapsforgiftning da jeg var 36-37 uker.

Magen blir jo kompakt og diger etterhvert... Min ble omtrent firkantet på slutten, hard og stappfull av babyer
37+3 hadde jeg S/F-mål på 48 cm, som er 13 cm høyere enn 40 ukers mage med en baby.
http://forum.snartmamma.com/showpost...6&postcount=56

Jeg ville handle alt selv/sammen med mannen og jentungen, så ville gjøre det ferdig tidlig i tilfelle jeg ble i dårlig form, lagt inn på sykehuset, prematur fødsel osv. Hadde ikke lyst til å ligge i seng/sofa og andre skulle ordne utenat jeg fikk være med på der, og ordne til barnerommet hjemme. Så var ferdig med det aller meste da jeg var ca 25 uker. Hadde orket shopping en månedstid til etter det, men det kan man jo aldri vite. Vil anbefale å få unna de viktigste tingene snart, det er jo ikke noe poeng i å utsette egentlig.
Gammel 30-08-2012, 00:47   #3
wilmamor
Medlem

Takk for svar, Firkløver Ja, det symfyse-målet sier jo sitt..

Merker at jeg ikke orker så mye på en dag allerede, så bør nok planlegge litt. Jeg ønsker å delta selv siden jeg nok er litt sær på ting.. Heldigvis har vi ordnet vaskehjelp, siden husarbeid er et stort ork fra før. Vi har en del fra snuppa, så er egentlig ikke allverden vi må ordne (må ha en seng til, ny vogn, ny bil, litt klær, stelleprodukter/bleier, flasker m.m.- hm blir jo litt allikevel!) Men en ønsker jo å ha litt overskudd til snuppa vi alt har, merker at det virkelig skorter på tålmodighet om dagen for henne, stakkar..

Kan være greit å vite litt hva jeg kan forvente å orke framover, og at det kanskje er greit å belage seg på at ting blir tungt fra rundt uke 30-34?

Håper det går bra med deg og dine små

Gammel 30-08-2012, 11:03   #4
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Greit å porsjonere ut og ta det nå framover, hvis du allerede merker du blir fort sliten.

For min del så var det plutselig en dag som det bare kom deisende i hodet på meg, kjente at NÅ butter det skikkelig imot! Visste at det er vanlig å bli utkjørt i siste trimester, og gjorde derfor tidlig ferdig babysaker og sånn, men siden det gikk bra så lenge så trodde jeg at jeg var heldig og skulle bli en sånn super-tvillinggravid som styrer på helt fram til fødsel.
Det går bra her - full fres med 3 barn er det såklart, men så utrolig givende. De minste er 19 mnd og har mer og mer glede av hverandre. Det må være utrolig gøy å være tvilling!

Sist endret av Firkløver; 30-08-2012 kl 11:11.
Firkløver er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2012, 00:11   #5
wilmamor
Medlem

Ja, tenker også at det må være stooor glede å ha et søsken som er helt på samme nivå/alder

Gammel 31-08-2012, 00:25   #6
Tjorven ♥
Veteranmedlem

Tjorven ♥ sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Saltkråkan
Meldinger: 3,937
Blogginnlegg: 25
Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi var på ferie i noen uker frem til jeg var 29 uker, og etter ferien har jeg følt meg sliten.. En kombinasjon av at jeg var sliten etter ferien og at graviditeten tar på mer.
Jeg skal vaske de siste klærene og pakke fødebagen nå, for jeg vil bruke de siste ukene på å ruge og sove så mye som mulig. Kjenner at jeg absolutt har et større behov for søvn.

Tjorven ♥ er logget av   Svar med sitat
Gammel 07-09-2012, 20:47   #7
wilmamor
Medlem

Takk for svar, alle sammen

Uff, det høres tungt og slitsomt ut, Ivrig. Heldigvis er det ikke lenge igjen til de kommer nå

Her er formen ok, men begynner å kjenne bekkenet og skal til fysioterapeut neste uke. Sover dårlig/veldig lett og våkner fort om natten, så er ganske trøtt om dagen - må ha en lur etter å ha levert snuppa i bhg - men det har jeg jo anledning til, så det går greit foreløpig her Bare å venne seg til det, vel..

Sist endret av wilmamor; 07-09-2012 kl 20:52.
Gammel 09-09-2012, 16:29   #8
Petroline
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 41
Petroline er på vei til noe stort.

Tror tvillinggravide har det veldig forskjellig, og at du ikke må bekymre deg for mye over at formen blir dårlig.
Jeg hadde et fantastisk svangerskap, med lite/ingen plager annet enn kvalme de første månedene. Jeg gikk på ski fram til skiføret dabbet av, da var jeg vel rundt uke 30/31, og syklet tur i uke 33, både nedover og oppover. Tvillingene kom plutselig i uke 34 Selv om fødsel og tiden etterpå var helt ukomplisert, ville jeg nok anbefalt å ta det litt roligere enn jeg gjorde, fordi jeg har vel en liten følelse at jeg var med på å gjøre at de kom da de kom. Burde nok holdt meg litt mer i ro....
Lykke til. Tvillinger er fantastisk, og man har tid til litt av hvert annet enn amming også
Gammel 09-09-2012, 22:02   #9
wilmamor
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Petroline Vis post
Tror tvillinggravide har det veldig forskjellig, og at du ikke må bekymre deg for mye over at formen blir dårlig.
Jeg hadde et fantastisk svangerskap, med lite/ingen plager annet enn kvalme de første månedene. Jeg gikk på ski fram til skiføret dabbet av, da var jeg vel rundt uke 30/31, og syklet tur i uke 33, både nedover og oppover. Tvillingene kom plutselig i uke 34 Selv om fødsel og tiden etterpå var helt ukomplisert, ville jeg nok anbefalt å ta det litt roligere enn jeg gjorde, fordi jeg har vel en liten følelse at jeg var med på å gjøre at de kom da de kom. Burde nok holdt meg litt mer i ro....
Lykke til. Tvillinger er fantastisk, og man har tid til litt av hvert annet enn amming også
Ja, ikke sant - noen er 'supermammaer' som er i fin form - kjenner flere som har hatt det slik. Men blir nok dårlig med både ski og sykling på meg altså Men vet at mye aktivitet og stress kan trigge prematur fødsel, (har sett litt for mange eksempler på det på jobb) så jeg gidder ikke å begynne med hopp og sprett nå når jeg ikke gjør det til vanlig

Var ute og gikk en del igår ifm en festival og idag tidlig hadde jeg en liten blødning. Regnet med at det var pga all gåingen igår, og ringte føden for sikkerthets skyld, og hun trodde det samme. Skulle ta det helt med ro idag, og ringe tilbake om det ble mer og / eller vondt. Har heldigvis ikke vært noe mer, så da var det vel pga igår - så da er det vel bare å følge rådet hennes om å begrense gåing til rundt 1 time om gangen

Gammel 09-09-2012, 22:11   #10
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Uff, man blir redd når man blør og sånn. Høres logisk ut at det var på grunn av mye gåing, håper det ikke blir noe mer.

Jeg vet også om ei som fødte tvillinger i uke 33-34 en plass, hun jobbet fullt lenger enn det som er anbefalt (overtalte legen til at hun jo hadde det helt fint), gikk og syklet mye hele tiden, trente hunder i timesvis om gangen i helgene. Føden var overbevist om at det var aktivitetsnivået hennes som satte det igang for tidlig.
Og ja, det går som regel bra med barn som blir født uke 33, men samtidig så er det mange senskader som er kjipe å få, selv om det viktigste såklart er at barna klarer seg.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:40.