Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Tvillinger og trillinger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-10-2013, 18:20   #1
LykkeligOpptimist
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2013
Sted: Oslo
Meldinger: 17
LykkeligOpptimist er som en uslipt juvél.LykkeligOpptimist er som en uslipt juvél.LykkeligOpptimist er som en uslipt juvél.
Spørsmål om tvillinggraviditet

Hurra - to små mirakler i magen! Endelig ble det vår tur Termin i mai 2014, gleder meg! Men føler meg så "dum", vanskelig å finne svar, mange spørsmål

Jeg har forstått at svangerskapet er litt annerledes med flere enn en - "du skal ha flere oppfølginger". Hva betyr det - noen som vet hvor ofte skal jeg på kontroller? Skal jeg gå til kontroll hos fastlegen, jordmor eller sykehuset? Har vært hos fastlegen, men virket som om han ikke viste så mye.... og venter på svar fra helsestasjonen (jordmor).

Hvor mye legger man på seg gjennomsnittlig med tvillinger?
LykkeligOpptimist er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-10-2013, 18:39   #2
Haria
Medlem

Haria sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Meldinger: 248
Haria vil raskt nok bli berømt.Haria vil raskt nok bli berømt.
Sv: Spørsmål om tvillinggraviditet

Anbefaler deg å registrere deg på tvilling-forum.com
Kjempefint forum for båse tvillinggravide og tvillingforeldre!

Antall kontroller varierer etter hvilken risikogruppe du settes i. Hvis det er mulighet for at det er eneggede som enten deler både morkake og fostersekk eller bare morkake, skal du ofte til kontroller etterhvert. Mener det var UL en gang i måneden fram til sykemelding (du skal sykemeldes senest i uke 24), så hver 14. dag fram til uke 32 eller noe og så en gang i uka. Mine er eneggede som delte morkake. Du velger selv om du går til vanlige kontroller hos jordmor eller lege som vanlig.

Det er ikke noe standard for hvor mye du legger på deg. Jeg kjenner ingen som har gått opp spesielt mye mer med tvillinger enn med en. Symfysemål skal ikke tas -det finnes ingen standard der for tvillinger. "Alle" kommer til å si til deg at du føder for tidlig, men veldig mange tvillinggravide går omtrent til termin! Noen få føder veldig tidlig, og det drar snittet ned. De fleste går nesten til slutt.

..og gratulerer! Tvillinger er fint Veldig slitsomt første perioden, men så blir det bare bedre og bedre!

Haria med gjengen: -96, -99, -05, -05, 14
Haria er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-10-2013, 20:00   #3
LykkeligOpptimist
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2013
Sted: Oslo
Meldinger: 17
LykkeligOpptimist er som en uslipt juvél.LykkeligOpptimist er som en uslipt juvél.LykkeligOpptimist er som en uslipt juvél.

Tusen takk!
Jeg var på tidlig ultralyd (uke 9). De så da at det var toeggede med hver sin morkake.
LykkeligOpptimist er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-10-2013, 20:25   #4
Haria
Medlem

Haria sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Meldinger: 248
Haria vil raskt nok bli berømt.Haria vil raskt nok bli berømt.

Det er helt umulig å se at det er toeggede
Eneggede kan også ha hver sin sekk og hver sin morkake. Veldig mange får den feilaktige beskjeden hos legen. Du kan se at det er toeggede bare hvis du ser to ulike kjønn, ellers må du bare vente og se, eller ev ta dna-test.
Men med hvert sitt sett av alt, trenger du ikke så mange UL, i hvertfall

Haria med gjengen: -96, -99, -05, -05, 14
Haria er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-10-2013, 23:28   #5
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Gratulerer med tvillinger på vei!

Mener at jeg hørte at ca 85 % av tvillinger med hver sine ytre og indre fosterhinner og hver sin morkake, er toeggede. Dvs at mest sannsynlig er dine tvillinger toeggede, men det er fortsatt 15 % sjanse for at de er eneggede. Men hvis dere har hatt ivf og satt inn to egg, eller brukt andre hormoner for å bli gravid, er det vel sannsynlig at de er toeggede.

Jeg hadde toeggede som hadde alt separat inni magen, og ble fulgt opp med UL 12 uker (hadde UL 8 uker først hvor vi fikk konstantert tvillinger), så ordinær UL ca 18-19 uker. Deretter etter 4 uker eller sånn og så annenhver uke. På slutten var jeg på kontroll hver uke pga mye ekstra som kom på.

De ekstra kontrollene er at man har UL oftere for å følge med på at begge babyene vokser som de skal, og at de får næringen de trenger ved å måle blodgjennomstrømning i navlestrengene. Etterhvert måles også lengden på livmorhalsen (med vaginal UL) for å følge med på at den ikke avkortes tidlig (så man står i fare for å føde prematurt). Det er også økt fare for svangerskapsforgiftning og andre komplikasjoner, så blodtrykk og urinprøver sjekkes også hver gang.

Pga hyppige UL er ikke denne ekstra oppfølgingen noe en fastlege eller vanlig jordmor på helsestasjon gjør. Jeg ble fulgt opp på gyn poliklinikk på sykehuset, sikkert litt ulik praksis bortover.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:28.