Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Generelt om svangerskap
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 07-12-2016, 18:13   #1
Fru Kajsa
Juniormedlem

Medlem siden: Dec 2016
Sted: Oslo
Meldinger: 5
Fru Kajsa er på vei til noe stort.
Når starte opp med folat etter MA?

Jeg er ny på forumet her. Er 36 år og var inntil igår gravid i uke 9, men pga småblødninger kontaktet jeg gynekolog, som i forrigårs påviste MA, og at denne trolig skjedde i uke 7. Fikk ekstra UL på sykehuset igår, som påviste det samme. Ble sendt hjem med tabletter og fullførte "kuren" hjemme. Mitt spørsmål er nå; skal jeg starte opp med folat og D-vitamin med en gang? Vi ønsker å bli gravide på nytt og har lyst til å prøve etter neste mens. Har noen erfaring? Det høres rimelig ut å starte opp med en gang? Det kan da ikke skade? Tenker da på alle de tablettene jeg tok i går.

Sist endret av Fru Kajsa; 07-12-2016 kl 18:36.
Fru Kajsa er logget av   Svar med sitat
Gammel 07-12-2016, 19:44   #2
spøkelsesmamma
Supermedlem

spøkelsesmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2013
Meldinger: 1,480
spøkelsesmamma er som en uslipt juvél.spøkelsesmamma er som en uslipt juvél.spøkelsesmamma er som en uslipt juvél.
Sv: Når starte opp med folat etter MA?

Folat kan man begynne å ta når man planlegger å bli gravid, så det er det bare å begynne/fortsette med.

Jeg har ingen erfaring med å bli gravid etter en MA, men har fått med meg at det er lurt å vente til etter neste mens, siden det kan komme ut litt rester da.

Lykke til videre!

spøkelsesmamma er logget av   Svar med sitat
Gammel 07-12-2016, 19:51   #3
Fru Kajsa
Juniormedlem

Sitat:
Opprinnelig postet av spøkelsesmamma Vis post
Folat kan man begynne å ta når man planlegger å bli gravid, så det er det bare å begynne/fortsette med.

Jeg har ingen erfaring med å bli gravid etter en MA, men har fått med meg at det er lurt å vente til etter neste mens, siden det kan komme ut litt rester da.

Lykke til videre!
Takk for svar! Ja, det er nok bare å fortsette, har ikke fått noe beskjed om å vente, så bør nok bare starte opp imorgen for å sikre at beholdningen av folat er god. Vi venter med neste forsøk til etter neste mens Håper på bedre lykke neste gang

Sist endret av Fru Kajsa; 07-12-2016 kl 20:38.
Gammel 08-12-2016, 18:36   #4
Butterfly_83
Medlem

Butterfly_83 sin avatar

Medlem siden: Jun 2012
Sted: Nord-Norge
Meldinger: 430
Butterfly_83 er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Så trist du mista! Håper det går bra med deg !

Jeg hadde en MA i slutten av oktober, var nesten 12 uker men det hadde skjedd rundt uke 9.
Vi skal prøve igjen, Bare noen uker siden jeg slutta å blø, :fikk mensen rett etter blødningene etter tabelettene jeg fikk Etc.
Har ikkke slutta å ta folat siden vi skal prøve igjen

Butterfly_83 er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-12-2016, 19:21   #5
Fru Kajsa
Juniormedlem

Butterfly 83: Så leit å høre om din erfaring også, men håper det går deres vei på neste forsøk ❤️ Det går ganske bra her; har litt vondt idag, men ikke mye blod. Det meste kom nok kvelden det skjedde. Tenker å starte opp med folat og vit D nå ikveld, siden vi prøver på nytt etter at neste mens er over. Leser om MA på nett og forum, og forstår det slik at MA er ganske "vanlig", noe gynekologen også sa. Håper jeg kommer greit inn i "ny" syklus igjen. Du hadde kommet lenger enn meg; sender deg en god klem!
Gammel 08-12-2016, 20:22   #6
Butterfly_83
Medlem

Butterfly_83 sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Fru Kajsa Vis post
Butterfly 83: Så leit å høre om din erfaring også, men håper det går deres vei på neste forsøk ❤️ Det går ganske bra her; har litt vondt idag, men ikke mye blod. Det meste kom nok kvelden det skjedde. Tenker å starte opp med folat og vit D nå ikveld, siden vi prøver på nytt etter at neste mens er over. Leser om MA på nett og forum, og forstår det slik at MA er ganske "vanlig", noe gynekologen også sa. Håper jeg kommer greit inn i "ny" syklus igjen. Du hadde kommet lenger enn meg; sender deg en god klem!
Vi har begynt prøvinga igjen så spent på hvor la d tid det tar, hadde el i forrige uke så bare å vente i spenning å se.
Jeg trodde også at mesteparten kom ut den dagen jeg fikk tabelettene men på kontroll etter et par uker viste det seg at det var rester igjen, rett under grensa til utskraping men gynekologen fikk fjerna litt med et sugekateter og ny kontroll etter en stund , hadde da nettopp vært ferdig med mensen (som han egentli ikkw trodde jeg skulle få før enda mange uker) og merka da jeg hadde mensen at det kom mere rester ut, og siste kontrollen så alt fint ut. Ingen rester igjen og slimhinnene i livmora så bra ut sa han. Han råda mg til å vente med å prøve Til enda en mensen var over men føler meg klar til å begynne å prøve , og er ikke livmora køar enda så fester nok ikke egget seg til livmora .

Gammel 09-12-2016, 19:33   #7
Fru Kajsa
Juniormedlem

Krysser fingrene for positiv test for dere! Jeg ble undersøkt av to gynekologer, min egen pluss sykehusets, men fikk ikke beskjed om at de skulle følge opp med kontroll for å se at alt er ute. Kanskje jeg burde ta kontakt selv for å høre som er anbefalt? Fikk kun beskjed om å ta kontakt hvis blødning uteble. Kommer fremdeles "rester" tre dager etterpå, så regner med at ikke alt er borte inni der, tar vel litt tid. Litt vondt midt på dagen, samt kvelden. Spennende for dere med EL 😀
Gammel 09-12-2016, 19:41   #8
Butterfly_83
Medlem

Butterfly_83 sin avatar

Kanskje du får time i posten etterhvert ? Gikk ganske fort før jeg fikk det. Jeg synes jeg fikk super oppfølging etterpå med flere kontrollert og beskjed om å eige til føden (der jeg ble innlagt da jeg tok tab) om jeg begynte å styrtblø etc for det skulle jeg ikke gjøre. Kjekt når man blør en stund for da er det større sjangser før at alt kommer ut av seg selv og man slipper utskraping

Gammel 11-12-2016, 09:49   #9
Fru Kajsa
Juniormedlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Butterfly_83 Vis post
Kanskje du får time i posten etterhvert ? Gikk ganske fort før jeg fikk det. Jeg synes jeg fikk super oppfølging etterpå med flere kontrollert og beskjed om å eige til føden (der jeg ble innlagt da jeg tok tab) om jeg begynte å styrtblø etc for det skulle jeg ikke gjøre. Kjekt når man blør en stund for da er det større sjangser før at alt kommer ut av seg selv og man slipper utskraping
Ja, det kan hende jeg blir innkalt til etterkontroll, de nevnte ingenting om det, eller så kan jeg ta en tlf dit bare for å høre. Fikk bare beskjed om å melde meg ved null blødning, for mye blødning, feber eller tegn til infeksjon, evt smerter utover tre uker (tror jeg). Blør litt mindre for hver dag, men har enda litt vondt; føler meg øm både i underlivet og korsryggen, men avtar vel etterhvert.
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:53.