Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Oppskrifter

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 23-11-2005, 18:07   #1
julibe
VIP-medlem

julibe sin avatar

Medlem siden: Dec 2003
Sted: Jessheim
Meldinger: 7,151
julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.
Oppskrifter på julekaker for diabetikere?

Jeg har svangerskapsdiabtes, og lurer på om det er noen som har sånt på lager, eller vet hvor jeg kan oppskrifter?

Jeg kan jo ikke gå hele jula uten å spise kaker!!

Bare på besøk
julibe er logget av   Svar med sitat
Gammel 23-11-2005, 19:07   #2
Fru Blom
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Oppskrifter på julekaker for diabetikere?

Jeg henger meg på her jeg - dette vil gjerne jeg vite også selv om jeg har født når vi kommer så langt at det blir jul. Tenkte å prøve være litt flink i etterkant også.
  Svar med sitat
Gammel 23-11-2005, 19:19   #3
Fru Blom
Gjest

Jeg gikk litt på jakt, og fant da NOE i hvert fall.

KRYDDER KJEKS
INGREDIENSER:

0,75 dl myk margarin
0,6 dl Fruktose
1/2 ts brun sukker erstatning
2,5 dl mel
1/2 ts bakepulver
1 ts kanel
1 krm salt
1 ts vaniljesukker
FREMGANGSMÅTE:

Bland margarin, fruktose, og brunt sukker erstatning i en stor bolle. Rør til det er lett og luftig. Ha i mel, bakepulver, kanel og salt. Miks godt. Bland inn vanilje. Form små kaker som legges på bakepapir. Trkk de flate med en gaffel. Stek ved 190 grader i ca 8-10 minutter. Kjøl ned på rist.

KOKOSKULER

100 g mandler
1 beger cottage cheese
2 ss kakaopulver
2,5 dl havregryn 3 ts flytende søtningsstoff

1 dl kokosmasse

Kjør mandler og havregryn til fint pulver med kniven i matmølla. Bland i cottage cheese og kakaopulver og rør alt godt sammen. Smak til med flytende søtningsstoff.

Lag små, runde boller og rull dem i kokosmasse. Settes kaldt til de skal spises. Rester oppbevares i kjøleskapet, men ikke lenger enn hva holdbarheten på cottage cheesen er. De kan godt fryses.

Julefruktkake

JULEKAKE: Saftig fruktkake til julekaffen.
(Foto: Synøve Dreyer)

100 g rosiner
100 g mandler
100 g hasselnøtter
100 g tørkede aprikoser
2 dl appelsinjuice
4 egg
1 dl sukker

3 ts flytende søtningsstoff
125 g smør
2 dl hvetemel

2 dl havregryn

Finhakk rosiner, mandler, hasselnøtter og aprikoser og legg de i juicen et par timer. Pisk eggedosis av egg og sukker. Bland inn avkjølt smeltet smør vekselvis med hvetemel og havregryn. Bland i frukt/nøtteblandingen og rør alt godt sammen.

Hell røren i en godt smurt form og stek på nederste rille i stekeovnen ved 150° C i ca 1 time og 30 minutter (1 form à 1 1/2 liter). Legg matpapir over formene under steking for å bevare den lyse og fine fargen på kaken.

Avkjøl kaken i formen. Det gjør at den er lettere å hvelve uten at den går i stykker. Pakk inn kaken i aluminiumsfolie og ta en plastpose utenpå. La den ligge til neste dag før du skjærer opp kaken. Kaken kan utmerket godt fryses.

Multegodt 8 personer

400 gr multer
1 dl creme fraiche
1 dl kesam
2 ss strøsuketter
2 dl hasselnøtter

Marinade: 4 ss presset appelsinsaft og 2 ss strøsukketter

Sitronmelisse til pynt

Bland sammen marinaden og legg i multene. La multene stå og marinere seg et par timer. Rist hasselnøttene i ovnen i 10 minutter ved 180 grader.
Når de er avkjølt grovhakker du de. Pisk opp creme fraiche og tilsett kesam, smak til med strøsuketter. Danderes på tallerkener rett før servering. Pynt med sitronmelisse.
  Svar med sitat
Gammel 27-11-2005, 13:13   #4
lille ville
Gjest

Disse oppskriftene så fine ut, mailer dem til foreldrene mine, pappa har diabetis. (Jeg har ikke diabetis)Har også en venninne som har dia så kanskje jeg hiver meg og lager noe til hun kommer på besøk!!!
  Svar med sitat
Gammel 15-12-2008, 16:33   #5
jaonen
Gjest

Søk på følgende nettadresse: funksjonellmat.no/sukrin-oppskrifter.php
Der står det en del interessante oppskrifter.
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT. Klokka er nå 17:52.