Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Terminklubber > Termin i februar

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 31-12-2005, 13:51   #1
Solstråle.
VIP-medlem

Solstråle. sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Sørum kommune
Meldinger: 5,056
Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.
Ang gulsot.

Spørsmål dukker opp når man leser ting her inne.
Lille jenta til Villevide har gulsot.
Er gulsot egentlig farlig? og hvis det er det er det farliger når de er mindre eller har ikke det noe å si.
For babyene kan få gulsot uansett når de er født. Jeg hadde gulsot og jeg var født 3 dager etter termin. Mamma kaldte meg: lille kineser.. hehe

Håper hvis noen vet noe om dette kan fortelle litt.

Solstråle. er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-12-2005, 13:58   #2
terti
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Ang gulsot.

Det skyldes at leveren ikke fungerer helt sånn i starten, og er dermed mer vanlig blant de som blir født for tidlig. Men mange barn har et snev av det uten at det er særlig farlig. Jeg tror man får så god behandling på sykehuset at det ikke er farlig, men man trenger jo kanskje å ligge inne lengre så man ser at det gir seg (dvs. at leveren kommer skikkelig i gang, tror jeg).
  Svar med sitat
Gammel 31-12-2005, 14:10   #3
Kiril
Gjest

Jeg hadde gulsot og datteren min hadde gulsot da hun ble født. Det skyldes vel høyere konsentrat av bilerubin i kroppen eller at barnet ikke klarer å skille ut bilerubinen- hvis jeg ikke husker feil. tror at ca halvparten av alle nyfødte har det. Uansett så blir det fleste barn kvitt gulsoten i løpet av en ukes tid, noen må i lysbehandling, og i yttereste konsekvens kan det være aktuelt å skifte ut blodet(tror jeg) Men dette er visst ikke spes alvorlig heller.
Vi måtte være på sykehuset 2 dager ekstra pga gulsot og bilyd på hjertet. Bilyd på hjertet er visst også veldig vanlig og somregel helt ufarlig. Begge deler gikk over av seg selv
  Svar med sitat
Gammel 31-12-2005, 14:16   #4
marit77
Gjest

Jeg fant dette på dinbaby:
Gulsot ser vi hos ca. 40 % av alle nyfødte som et normal-fenomen. Årsaken til at huden er gul er opphopning av stoffet bilirubin i kroppen og huden.

Bilirubin "gulfargestoffet" stoffet dannes normalt hos alle, også fosteret.
Hos fostret er det moren som gjennom navlestrengen tar hånd om dette gule avfallsproduktet. Når barnet er kommet ut av mor må barnekroppen selv kvitte seg med bilirubin. Det er barnets lever som gjør jobben, men den er ikke vant til oppgaven. Det enzymet som skal gjøre jobben trenger litt tid for å modnes, komme i farta . Derfor vil det normalt i en overgansperiode bli høy mengde bilirubin i kroppen og gulfarge på huden.
Gulsoten viser seg hos fullbårne 2-3 levedag,først i ansiktet, så på kroppen. Når mengden bilirubin blir over ver 100 100 m mol/l kommer gulheten.

Svak gulhet er ikke farlig. Men det hender av forskjellige grunner at noen barn, spesielt premature, kan få ekstra høye verdier av bilirubin. Det blir passet på, fordi alt for sterk gulsot kan skade barnet. Dette stoffet kan påvirke celler i hjernen.
Behandling av for sterk gulsot ( hos fullbårne barn >350 mikromol/l) er aktuelt. Barna blir da lagt i lys hvor hele kroppen eller deler av kroppen bestråles ( spesielle lysrør).
Det fører til at "gulfagestoffet" i huden forandres, skilles ut i gallen og så i tarmen. Hvis barnet får ekstra høye verdier av bilirubin hender det at det må gjøres blodutskiftning, en prosedure som det er stor erfaring med.
Gulsot hos barnet svinner hos de fleste gradvis i løpet av noen uker. Hvis den holder seg eller øker bør helsesøster kontaktes. Det kan da skyldes spesielle stoffer i morsmelken som fører til at gulsoten holder seg, men det kan en sjelden gang være andre sykdommer som må utelukkes.
  Svar med sitat
Gammel 31-12-2005, 14:35   #5
Solstråle.
VIP-medlem

Solstråle. sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Sørum kommune
Meldinger: 5,056
Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.Solstråle. har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk marit77 for at du fant det og la det inn her.

Solstråle. er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-12-2005, 17:17   #6
haci
Gjest

Som jeg har skjønt det er det to typer gulsot. Den vanlige der Billirubinnivået er for høyt pga av at leveren ikke klarer opgaven helt enda. Og så er det en type der det er noe iforhold til blodtyper (er ikke sikker på hva). Ihvertfall så ble det tatt blodprøve med engang de oppdaget at Lillemann hadde gulsot. For hvis det er den typen der det er noe med blodtyper så må ungen ha blodoverføring.
Den andre typen er vel ganske så ufarlig dersom det blir oppdaget. Og mange har litt gulsot som ikke krever behandling. De har en grense for hvor mye billirubin det må være før de legges i lys. Lillemann lå 24 timer i lys før vi fikk dra hjem. Da var innholdet gått under grensen. Men gul var han ganske lenge etterpå. spsielt på det hvite i øynene.
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT. Klokka er nå 03:30.