Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Terminklubber > Termin i august

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-02-2006, 18:03   #1
Lenus
Gjest

Meldinger: n/a
uff Hvordan vet man om den lille har det bra?

Blir litt redd jeg når jeg leser om de som ikke vet at det ikke er noe liv før de går på ul. i uke 12.. jeg var på ul i uke 11.. da var det veldig mye liv, men hvordan vet jeg at det er liv nå? merkes det på kroppen viss den lille inni magen dør? med abort kommer det vel enn del blod, og smerter, men viss den lille bare dør inni magen.. hva skjer da?? er så redd for at når jeg kommer på ultralyd om 2 uker så er det ikke liv.. åsså har jeg fortalt til alle at jeg skal bli mamma i august..er så redd for at noe skal gå gale jeg, sikkert litt for redd, men..
  Svar med sitat
Gammel 08-02-2006, 18:41   #2
Småtten
Seniormedlem

Småtten sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 2,209
Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.Småtten har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvordan vet man om den lille har det bra?

Jeg skjønner godt tankene dine..

Ved SA (spontanabort) vil man jo som oftest blø og få smerter, men ved MA (missed abortion) kan man gå veldig lenge før det blir oppdaget.
Livmoren vil da fortsette å vokse, men fosteret sitt hjerte har sluttet å slå. Graviditetssymptomer vil fortsette som før som regel. (Husk; ingen regel uten unntak.)

Det sies at når man har sett et bankende hjerte og bevegelse, så er det mye mindre sjanse for at det skal gå galt.
Spesielt om man ser bevegelse tidlig ( uke 8-9) er det et godt tegn (nå er jo det vanskelig å vite siden ikke alle har så mange UL'er da..).

Jeg har selv vært livredd de siste 2 1/2 månedene spesielt pga. MA'en jeg hadde i fjor.
Jeg hadde sett hjertet banke 2 ganger og trodde alt ville gå bra.

Men; om du føler at alt er som det skal, så er det nok det!
Dessverre leser vi mange triste skjebner på sider som dette, og da blir engstelsen større.
Samtidig så setter vi forhåpentligvis enda større pris på at vi mest sannsynlig er så heldige at vi skal kunne få bære frem disse barna.

Føler du at engstelsen blir ekstra ille så burde du be om henisning til gyn. eller få lege/gyn. til å lete etter fosterlyd.
Gammel 08-02-2006, 19:19   #3
*Christina*
Gjest

Vet ikke.
Skulle ikke hatt internetten. Det er så mange triste aborthistorier som har satt seg. Å da kommer tvilen så fort.

Jeg har vært å sett baby 12+0 på UL.
Da jeg var 13+0 fikk jeg sterke smerter som kom som rier både i rygg og mage. Var også ekstra dårlig så håper det var en matforgiftning som gjorde det. Legen på legevakta nektet å lytte etter fosterlyd. Mente at siden jeg var ung og frisk, etter uke 12, jeg hadde sett friskt foster tidligere, og smertene gav seg så kunne det ikke være noe galt. Skal til lege i morgen og kreve at hun får prøve å lytte etter hjertelyd. Hun kan vel ikke nekte????? Så be om enda en ekstra UL for å se at alt er ok. Om det tar lang tid så tar jeg det privat. Hørte det skal være lett å få time.

Holder det enda hemmelig for omverdenen jeg. Idag var første gangen ei så på meg at jeg er gravid og kommenterte det. Ei på åpen bhg jeg pratet bare 2 minutter med. Kjempehyggelig det. Bare så synd om omstendighetene likevel ikke er lykkelige. Så tvilen er nok der for min del ja.

Svar med sitat
Gammel 08-02-2006, 19:33   #4
Sukkerspinn
Gjest

Hei.

Jeg har også hatt det slik som Lenus og *Christina* skriver. Jeg har vært veldig helig og har vært lite kvalm og har merket lite til at jeg faktisk er gravid. I flere uker har jeg gått og lurt på om det faktisk er noe som lever der inne. Har tenkt mye på at det kanskje ligger et dødt foster der. Når man først begynner å bekymre seg sånn, er det vanskelig å slutte.

Og jeg har ikke vært på ultralyd i det hele tatt. Jeg har bare vært på en eneste legekontroll og den var i uke 8.

Panikken min ble størst etter at jeg hadde offentliggjort den gode nyheten til det som var av venner og familie. Jeg synes på en måte det ville være mye verre å miste etter at alle vet om det.

Heldigvis har jeg blitt roligere i det siste, for nå ser jeg jo at jeg har lagt på meg over magen. Da må det vel være noe der inne?

Vi som bekymrer oss så mye, får rett og slett prøve å slappe av. Det er jo helt normalt at man i en periode ikke merker så mye symptomer når kvalmen er over og man ennå ikke har begynt å vokse. Og dessuten er det jo slik at hvis det skulle gå galt såpass tidlig, så er det lite leger eller andre hadde kunnet gjøre til eller fra uansett.
  Svar med sitat
Gammel 08-02-2006, 22:29   #5
Arachnida
VIP-medlem

Arachnida sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Østfold.
Meldinger: 8,823
Blogginnlegg: 4
Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.

Hvis du er veldig bekymret, kan du jo få legen din til å lytte etter hjertet da...

Jeg fikk høre hjertet til lille babyen om mandag og da ble jeg heeelt rolig igjen og lever lykkelig emd at jeg forhåpentligvis får kjenne spark snart...

...og lillebror Mai 2014...

Arachnida er logget av   Svar med sitat
Gammel 09-02-2006, 06:41   #6
Puspersille
Veteranmedlem

Puspersille sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 3,444
Puspersille har et ubeskrivelig bra rykte.Puspersille har et ubeskrivelig bra rykte.Puspersille har et ubeskrivelig bra rykte.Puspersille har et ubeskrivelig bra rykte.Puspersille har et ubeskrivelig bra rykte.Puspersille har et ubeskrivelig bra rykte.Puspersille har et ubeskrivelig bra rykte.Puspersille har et ubeskrivelig bra rykte.Puspersille har et ubeskrivelig bra rykte.Puspersille har et ubeskrivelig bra rykte.Puspersille har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg er kjemperedd for MA selv, jeg... Er livredd for at symptomene og det jeg har bare er inbilning. Ikke kjenner jeg livmora som andre her sier at de gjør osv... Dessuten har jeg ikke fått time til ul og ikke aner jeg hvem som er jordmora mi eller noe.

Puspersille er logget av   Svar med sitat
Gammel 09-02-2006, 09:26   #7
Tidl. bruker
Gjest

Jeg kjenner meg godt igjen i dette med å gå og tenke og gruble på om det står bra til med den lille i magen.

Mest sannsynlig gjør det jo det - men det hjelper liksom ikke å tenke sånn for min del...jeg vil VITE...

Var på privat UL i uke 10 - da så jeg en liten sprellemann som så helt fin ut. Men jeg føler ikke at jeg har noen garanti for at alt står bra til med h*n i dag av den grunn...

Det er vel bare noe vi må leve med - og prøve å tenke positive tanker.

Og ikke lese så mange skrekkeksempler på nettet...det tar nesten pusten fra meg noen ganger...
  Svar med sitat
Gammel 09-02-2006, 09:46   #8
Orkidè
VIP-medlem

Orkidè sin avatar

Medlem siden: Mar 2003
Sted: Rett vest
Meldinger: 9,111
Blogginnlegg: 32
Orkidè har et ubeskrivelig bra rykte.Orkidè har et ubeskrivelig bra rykte.Orkidè har et ubeskrivelig bra rykte.Orkidè har et ubeskrivelig bra rykte.Orkidè har et ubeskrivelig bra rykte.Orkidè har et ubeskrivelig bra rykte.Orkidè har et ubeskrivelig bra rykte.Orkidè har et ubeskrivelig bra rykte.Orkidè har et ubeskrivelig bra rykte.Orkidè har et ubeskrivelig bra rykte.Orkidè har et ubeskrivelig bra rykte.

Forstår veldig godt åssen du føler det, og har opplevd både MA og SA, men MA'en tok det lang tid før kroppen gav meg beskjed dessverre, nesten 5 uker, så slikt kan man ikke vite dessverre Men som mangen tidligere har skrevet, så hvis det er liv i uke 11 så går det som oftes veldig bra, husker at % låg på over 90

Det er viktig å tenke positive tanker og puste med magen, da får morkaken masse energi og oksigen som overføres tilbake til babyen

Går nok bra skal du se
Gammel 09-02-2006, 20:16   #9
Lenus
Gjest

Tusen takk for svar! er vel ingen svar som gjør at jeg slapper helt av, men.. sannsynligheten for at det går bra er jo stor når det var liv i 11 uke.. det fikk jeg beskjed av jordmoren også.. er bare sikkert litt ekstra nervøs.. tror jeg har lest alt for masse om dette her... vet mer enn hva som er sunt tror jeg.. viss det er mulig!!
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT. Klokka er nå 21:37.