Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Komplikasjoner og plager

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 31-08-2006, 15:09   #1
*heidi*
Gjest

Meldinger: n/a
Blodtrykk som svinger veldig..eller feil målinger??

Ja, begynner å lure litt. Hadde litt høyt blodtrykk på første svangerskapskontroll, og høyt blodtrykk ligger i familien. Har ikke tenkt så mye mer over det, men var hos kiropraktor i dag og da målte hun blodtrykket mitt - og det var kjempehøyt! Målte tre ganger for å være sikker og alle gangene lå det på ca. 165/110!
Dro rett bort på legekontoret som ligger borti gata og de målte meg der også: Da var blodtrykket normalt! 120/75.

Skjønner ingenting jeg. Kan det svinge så mye på bare en halvtimes tid?
Eller kan det ha noe med apparatene å gjøre? Kiropraktor hadde ett elektronisk, mens hos legen måler de på gamlemåten.

Noen som vet??
  Svar med sitat
Gammel 05-09-2006, 12:13   #2
Sparky
Gjest

Sv: Blodtrykk som svinger veldig..eller feil målinger??

Det kan være apparatene som er forskjellige. Opplevde i forrige svangerskap at målingene på sykehuset lå langt over det som ble målt hos jordmor. Tallene varierte også sterkt avhengig av om jeg var hos lege eller jordmor. Det er jo uansett verdt å holde et ekstra øye med blodtrykket ditt, sånn i tilfelle.
  Svar med sitat
Gammel 05-09-2006, 12:27   #3
Puselus
Gjest

Jeg har hørt, og opplevd at de elektroniske appartene kan være ustabile. Jeg jobbet i hjemmesykepleien før og målte mitt eget blodtrykk da det viste seg å være litt høyt, og det ble veldig høyt og ujevnte fra gang til gang på det elektroniske.
Når en sykepleier har målt manuelt, har det vært nokså stabilt.
Sier ikke det er det som har skjedd her, men at det kan være en mulighet.
Jeg tror nok jeg hadde stolt mest på det manuelle målet, det er min mening, men så jeg er ingen lege...
  Svar med sitat
Gammel 06-09-2006, 17:01   #4
chica2
Gjest

Forskjellige apparater kan vise forskjellig, i tillegg vil det bli variasjoner etter størrelsen på mansjetten rundt armen. Har brukt både digitale og "gammeldagse" blodtrykksapparater i jobben. Stoler mest på de gamle. Finnes mange billige digitale som måler helt feil.
Dessuten varierer blodtrykket etter om man er avslappet, nervøs, stresset osv.
  Svar med sitat
Gammel 06-09-2006, 17:17   #5
SuzyQ
Supermedlem

Medlem siden: May 2005
Sted: Sørum
Meldinger: 884
SuzyQ er fantastisk mot andre.SuzyQ er fantastisk mot andre.SuzyQ er fantastisk mot andre.SuzyQ er fantastisk mot andre.SuzyQ er fantastisk mot andre.SuzyQ er fantastisk mot andre.SuzyQ er fantastisk mot andre.

Er nok forskjell både på apparater og hvor man måler ja!

Jeg har hatt høyt BT nesten hver gang jeg har målt hos legen, nesten så hun ville legge meg inn(!) (Måtte gå med måler i 24 timer som viste noe helt annet.)
På samme tid hadde jeg heller lavt BT da jeg målte det hjemme med et digitalt apparat, og sånn er det fortsatt.
Hos JM har jeg akkurat passe
SuzyQ er logget av   Svar med sitat
Gammel 07-09-2006, 18:53   #6
*heidi*
Gjest

Takk for svar! Har vært enda en gang hos kiropraktor - blodtrykket var igjen veldig høyt. Målte det da jeg var på ordinær ultralyd dagen etter - da var det igjen normalt (denne gangen målt på den "gammeldagse" måten).
Så da slår jeg meg til ro med at det er de elektroniske apparatene som ikke er helt til å stole på. Dumt at de brukes da egentlig - kan jo skremme vettet av folk
  Svar med sitat
Gammel 07-09-2006, 21:10   #7
neet
Seniormedlem

neet sin avatar

Medlem siden: Mar 2003
Sted: Vestlandet
Meldinger: 2,723
neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.

en annen ting er at en del bruker altfor trange mansjetter (det båndet som er rundt armen som blåser deg opp) Dersom mansjetten er for trang får man feil BT. Det blir altfor høyt. Endel av disse elektriske BT apparatene har ganske små mansjetter, og de som bruker disse apparatene har ofte ikke større mansjetter til de som trenger det.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT. Klokka er nå 08:17.