Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-03-2008, 13:52   #1
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a
Nødvendig barneutstyr

Jeg har ikke peiling på hva babyen trenger. Eller, jeg vet at den trenger klær, stellebord, seng osv. Men hvor mange ting av hvert klesplagg?
Hvor mange håndklær? Hvor mange sett med sengetøy som dynetrekk og putetrekk?

Er det noen som har en liste over alt det dere skal kjøpe?
Dette er ikke lett. Vanskelig å vite hva som er bra og ikke bra. Dette blir dyrt også. Derfor tenkte vi at vi skulle handle inn litt etter litt.

Hvis noen har noen bra linker angående utstyr, så blir jeg glad om dere legger dem ut.
  Svar med sitat
Gammel 30-03-2008, 18:39   #2
Simane
Gjest

Sv: Nødvendig barneutstyr

Hvis du får en baby som gulper veldig mye kan det bli mange skift i løpet av dagen. Hvor mange man trenger av hvert klesplagg kommer an på hvor glad du er i å vaske tøy og hvor mye tid du har til å gjøre det. Jeg tror jeg hadde 15 bodyer og 7-8 pysjer i hver str de første 9 mnd pga gulping. Av sengetøy hadde jeg 4-5 sett. Selv om man har tisselaken kan det skje uhell, ikke minst gulping.

Det kan være lurt å kjøpe inn litt etter litt så blir det ikke så store utgifter med en gang. Prøv å lete på FINN etter billig barnetøy eller kanskje til og med noen som gir det bort.
  Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 04:22   #3
Sirikit
Medlem

Sirikit sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 422
Sirikit har mye å være stolt av.Sirikit har mye å være stolt av.Sirikit har mye å være stolt av.Sirikit har mye å være stolt av.Sirikit har mye å være stolt av.Sirikit har mye å være stolt av.Sirikit har mye å være stolt av.Sirikit har mye å være stolt av.Sirikit har mye å være stolt av.

Som gravid er du nå målgruppen til en gigantindustri! Framover vil de forsøke å fortelle deg om alt du skal ha, men som du faktisk ikke trenger, så det er viktig å holde hodet kaldt og visa-kortet i sjakk før du handler. Feks er ikke stellebord noe du MÅ ha. Det er kanskje kjekt å ha for noen, men mange synes en stellematte er vel så grei. Du må ikke heller ha bleiebøtte, brystpumpe, flaskevarmer, elektrisk sengevarmer for babyn eller massevis av fine klær i str 52 eller 56 (de vokser barnet ut av veeeldig fort) Selv har jeg aldri brukt lekegrind, men har man feks hund er den grei å ha. Vippestol fikk jeg aldri bruk for, heller ikke tisselaken, bleiene er for gode til det!

Her er min må-ha liste, noe av dette har jeg før av da jeg har flere barn

Til nyfødt:

Trille:
Duovogn
vognpose
stellebag

Kjøre:
Bilstol

Sove:
Krybbe/ seng
Madrass
sengtøy 2 ex.
En god del myke gulpekluter for å ha under hodet istedenfor hodepute, veldig praktisk!
babycall!

Stelle:
stellematte
diverse stelleprodukter
30-40 gaskluter, bedre med for mange enn for få!
10-15 små 40*50 håndduker, du har de oppå stellematten, oppå deler av barnets kropp under stell blant annet, kommer alltid litt tiss mm på det under stell.
5-6 store myke håndduker for babyn etter bad.
Tommy tub, genialt badekar!

Klær:
10-15 bodyer/ sparkebukser/ strømpebukser i str 56, 62 og 68
uteklær
NB: du kommer til å få mye klær i gave til babyn når du har født...

Det var det jeg kom på i farta.
En del ting må du ha når babyen kommer, men mye kan du kjøpe etterhvert som behovet melder seg. Vet du ikke hvor mange bodyer du trenger, så vent til du ser at du har for få. Ikke kjøp for mye smått. Fine drakter, bukser og feks hettegensere, veldig upraktisk på nyfødt, du må skifte hele tiden, og da er det mest praktisk med body og strømpebukse.
Sirikit er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 06:41   #4
starfish
Supermedlem

starfish sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Her
Meldinger: 559
starfish har mye å være stolt av.starfish har mye å være stolt av.starfish har mye å være stolt av.starfish har mye å være stolt av.starfish har mye å være stolt av.starfish har mye å være stolt av.starfish har mye å være stolt av.starfish har mye å være stolt av.starfish har mye å være stolt av.

Dette har jeg også lurt på.
*abonnere
Gammel 31-03-2008, 19:07   #5
UCF
Seniormedlem

UCF sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,717
UCF har en strålende fremtid.UCF har en strålende fremtid.UCF har en strålende fremtid.UCF har en strålende fremtid.UCF har en strålende fremtid.UCF har en strålende fremtid.UCF har en strålende fremtid.UCF har en strålende fremtid.UCF har en strålende fremtid.UCF har en strålende fremtid.UCF har en strålende fremtid.

Signerer Sirikit! Det er veldig mye du IKKE trenger selv om butikkene gjerne vil ha deg til å tro at du MÅ ha det. Vi klarte oss fint uten flaskevarmer sist enda vi hadde flaskebarn. Hadde heller ikke flaskesterilisator. Bæreselen ble lite brukt.

Vi hadde ikke et gulpebarn og trengte dermed ikke masse klær og mye vask. Tipper vi hadde maks 10 bodyer i hver størrelse, sannsynligvis mindre. Kjoler og fine drakter er veldig upraktiske! Vi brukte mest body, langermet tynn genser, strømpebukse, myke bukser og sokker.

Du får helt sikkert mye gaver, så ikke kjøp alt nå. Vent og se an behovene litt og hvor fort babyen vokser.

Tror vi hadde 2 sett sengetøy bare i hver størrelse, det holdt i massevis. Har tørketrommel, så da tørker det jo fort.

Sist gang hadde vi stellematte oppå vaskemaskinen. Fungerte helt fint og savnet aldri et skikkelig stellebord. Badet henne i en balje som stod i dusjen. Tror vi gjør det likt denne gangen også.
UCF er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 19:12   #6
Summer
Supermedlem

Summer sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 1,090
Summer har mye å være stolt av.Summer har mye å være stolt av.Summer har mye å være stolt av.Summer har mye å være stolt av.Summer har mye å være stolt av.Summer har mye å være stolt av.Summer har mye å være stolt av.Summer har mye å være stolt av.Summer har mye å være stolt av.

Står det ikke litt om hva man trenger til den lille i boken, om svangerskapet, men får av jordmor under svangerskapet da?

Ellers så er det mye en klarer seg fint uten, selv om div. reklame mener at det er en livsnødvendighet ja.
Gammel 31-03-2008, 19:53   #7
saxpia
Gjest

Ta ting litt som det kommer. Ikke kjøp for mye nå. Du kommer til å få mye, og du kommer også etterhvert å se hva du trenger

Sier som de andre, vi lever i en materialistisk verden der markedskreftene gjør alt de kan for å få deg som kunde
  Svar med sitat
Gammel 02-04-2008, 08:09   #8
Pingu
Medlem

Pingu sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 269
Pingu er bare skikkelig grei.Pingu er bare skikkelig grei.Pingu er bare skikkelig grei.Pingu er bare skikkelig grei.Pingu er bare skikkelig grei.

Enig med de andre i at du ikke trenger å handle inn så veldig mye på forhånd, bortsett fra nødvendig utstyr da. Ang klær så ville jeg ha kjøpt en 5-6 av hvert plagg i en str, og så heller handle mer etterpå hvis det viser seg at babyen gulper mye. Sønnen vår gulpet ikke i det hele tatt, så han kunne fint bruke samme klær i flere dager før de trengte vask. Og de vokser jo fort ut av dem, så da er det kjipt å bruke penger på klær man nesten ikke får brukt
Av sengetøy hadde vi bare 2-3 sett til de minste dynene, og det holdt i massevis!
Gammel 25-10-2008, 11:35   #9
Morten
Gjest

hei
Jeg har alt fra barnet er nyfødt av klær, leker barnestoler sprinkelseng etc.
er du intressert kan du få alt sammen billig.
Klær opp til 2 år som er pent.

mesteparten til jente vel og merke

du kan kontakte meg på
morten.o@fredfiber.net
  Svar med sitat
Gammel 25-10-2008, 15:21   #10
Janis
Gjest

Og i alle de gratis babypakkene en får, så trenger man egentlig ikke handle inn kropsvask og oljer. Bare en stellekrem til sår stump.

Får jo også en gratis bleiebøtte, til de som ønsker å ha en slik.
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT. Klokka er nå 21:09.