|
15-06-2009, 22:44
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 4,325
|
Fjerne kulepennstrek på tøy
Jeg har et lyst plagg som jeg har fått en liten blå kulepennstrek på. Fant det igjen etter litt sortering og vasking av sommertøy nå og hadde helt glemt den streken helt til jeg oppdaget den igjen når jeg skulle henge opp på tørkestativet. Noen som har gode tips for å fjerne kulepennstrek fra tøy? Det er altså en gammel flekk/strek som har fått satt seg og den har fått en runde eller fler i vaskemaskina uten å egentlig blekne noe særlig.
Vanish funker ikke.
|
|
|
16-06-2009, 12:50
|
|
Gjest
|
Sv: Fjerne kulepennstrek på tøy
Aldri prøvd mot kulepenn,men når ungene får flekker på klærne,hva det nå skulle være,tar jeg Domestos fresh på, lar det stå en god stund før jeg slenger plagget i maskinen! Funker veldig bra på alt fra blod,ketchup,bær osv! Men,aldri prøvd mot kulepenn altså...
|
|
|
16-06-2009, 13:04
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2004
Sted: Akershus
Meldinger: 1,744
|
Jeg har fått fjernet kulepenn fra hvit duk med Blenda sensitive flekkfjerner.
|
16-06-2009, 19:08
|
|
Veteranmedlem
|
Domestos fresh, bleker den? Det er farge på tøyet, men altså det er lyst.
|
|
|
17-06-2009, 10:20
|
|
Gjest
|
Sitat:
Opprinnelig postet av ibi
|
Den inneholder klor, så den vil nok bleke tøyet ja.
Jeg har god erfaring med bruk av eddik, zalo, biotex eller vanish flekkfjerner (begge er på spray flaske) for å fjerne flekker. Og så vet jeg man kan bruke sånn såpe som er en grønn blokk (sun light er det den heter), men den har jeg aldri prøvd.
|
|
|
17-06-2009, 13:32
|
|
Gjest
|
Sitat:
Opprinnelig postet av ibi
|
Nei,den bleker uten å klore!!!! Jeg bruker den på farget tøy!!!!  Er ikk klor i den nei!!
|
|
|
18-06-2009, 00:04
|
|
Gjest
|
Sitat:
Opprinnelig postet av H@nne
Nei,den bleker uten å klore!!!! Jeg bruker den på farget tøy!!!!  Er ikk klor i den nei!!
|
Ok, bare tenkte det kanskje fantes to versjoner en med og uten klor, siden den jeg har stående er merket så godt med "uten klor". I forhåndsregler rundt bruk av den står det også "HUDKONTAKT
Irriterer huden. På grunn av blekeffekten kan huden forbigående bli hvitaktig." Så tenkte den kanskje ikke var så god på farget tøy...
Sist endret av snorkfrøken82; 18-06-2009 kl 17:57.
|
|
|
18-06-2009, 12:27
|
|
Gjest
|
Sitat:
Opprinnelig postet av snorkfrøken82
Ok, bare tenkte det kanskje fantes to versjoner en med og uten klor, siden den jeg har stående er merket så godt med "uten klor". I forhåndsregler rundt bruk av den står det også "HUDKONTAKT
Irriterer huden. På grunn av blekeffekten kan huden forbigående bli hvitaktig." Så tenkte den kanskje ikke var så god på farget tøy.
|
Mulig de har to typer,men det har jeg ikke sett! Jeg synes den fungerer veldig bra på all slags flekker,og jeg bruker den som sagt både på farget og hvitt tøy  Har enda ikke opplevd at tøyet blir misfarget
|
|
|
18-06-2009, 13:58
|
|
Veteranmedlem
|
Hverken vanish eller zalo funka. Vanish har jeg erfaring med fra tidligere, at ikke funker så bra på det meste i grunn og prøvde dette før jeg vasket plagget første gangen, litt bedre erfaring med biotex, men bor på en liten plass og jeg ser at de rett og slett ikke har den i noen av butikkene vi har her  ...
Kanskje jeg skal ty til domestos da, siden det ikke misfarger - huske å kjøpe på butikken i dag. Har lite erfaring med den selv, da det stort sett er grønsåpe, salmiakk og klorin som finnes her i huset.
Tusen takk for råd så langt. Tar gjerne i mot flere, tilfelle kulepennflekken er skikkelig stri å handskes med.
|
|
|
Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:40.
|