Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Terminklubber > Termin i mars

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 31-08-2009, 15:06   #1
Tulipa
Medlem

Tulipa sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 164
Tulipa er som en uslipt juvél.Tulipa er som en uslipt juvél.Tulipa er som en uslipt juvél.
12 uker på vei, risiko for SA

Jeg bare lurte på om det er når man er 12 uker på vei eller 13 uker på vei at risikoen for spontanaborter er betydelig mindre?
2. trimester starter vel ikke før man har kommet til 13 uker eller har jeg misforstått?

I morgen er jeg 12 uker på vei og føler at det er en liten milepæl men kanskje jeg ikke skal hoppe i taket enda.

Når var dere/kommer dere til å være åpne for alle om at dere er gravide? Har jo hørt at mange venter på det magiske tallet 12. Men er det egentlig 13 det menes?
Tulipa er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 15:19   #2
Pulverheksa
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: 12 uker på vei, risiko for SA

Det er vel 12 fullgåtte uker, eller..? Enig i at det er litt forvirrende det der...
  Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 15:43   #3
Karette
Seniormedlem

Karette sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,960
Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.

Det er ved 12 fullgåtte uker.

MEN, egentlig er risikoen etter at hjertet har begynt å slå svært liten for at det skal gå galt
Karette er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 15:45   #4
Nurken
Veteranmedlem

Nurken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 3,446
Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg er også 12 uker i morgen, og for meg er det en milepæl uten tvil. Spurte legen min om dette, og fikk beskjed om at det var å komme til uke 12 som var greia. Men har også hørt, som du nevner, at en del mener det er ut uke 12....

Hmm...forvirrende. Jeg syns uansett vi skal glede oss i morgen,jeg!

Juni-08
Mars-10
Nurken er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 16:58   #5
Tulipa
Medlem

Tulipa sin avatar

Tulipa er som en uslipt juvél.Tulipa er som en uslipt juvél.Tulipa er som en uslipt juvél.

Mulig at jeg er litt treg i oppfattelsen men måtte bare få litt klarhet i hva egentlig fullgåtte uker vil si.
Jeg vil jo si at i dag når jeg er i uke 11+6 er jeg i den tolvte uken. Og i morgen begynner jeg på den trettende uken. Og da trodde jeg at jeg i morgen hadde 12 fullgåtte uker.

Jeg vil jo si at når jeg er født i 1981 er jeg 28 "fullgåtte" år

Men etter det jeg forstår så mener mange her at 12 fullgått uker er 13 uker.

Jeg måtte google litt om dette men fant litt forskjellige utsagn:

På dinbaby.com fant jeg dette:
Første tredjedel går fra 1. dag av siste mens til og med uke 12. Det vil si 11(uker)+6(dager), da er man 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1.

tidsskriftet.no:
Med utgangen av 12. svangerskapsuke menes 12 fullgåtte uker, dvs. 84 dager.

Faq "Om det å være gravid" her på SM:
Når man er 10+3, da er man ti fullgåtte uker pluss tre dager på vei. Da kan man si både at man er ti uker på vei (siden man er fullgått 10 uker) og at man er inne i sin ellevte uke (siden man er fullgått 10 uker og er i ferd med å gjøre unna uke 11).
Det blir som med alderen; fra man er født og frem til den første bursdagen er man 0 år, men inne i sitt 1. leveår.
Gammel 31-08-2009, 17:36   #6
Karette
Seniormedlem

Karette sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,960
Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.

Det er riktig at du i morgen er 12 fullgåtte uker
Karette er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 18:01   #7
Saga
Seniormedlem

Saga sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 1,882
Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.

Nå er du i din 12. uke, men i morgen er du 12 fullgåtte uker og har begynt på din 13. uke.

med Spøkelsesmamma
Saga er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 18:09   #8
karijohanne
Gjest

Meldinger: n/a

Helt riktig Tulipa.
  Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 18:09   #9
Tulipa
Medlem

Tulipa sin avatar

kjempebra

Da er det en milepæl!!
Gammel 31-08-2009, 18:20   #10
Saga
Seniormedlem

Saga sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 1,882
Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.Saga har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja, det er det! Og nå skal alt gå bra, nå er risikoen veldig liten!

med Spøkelsesmamma
Saga er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT. Klokka er nå 04:32.