Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-01-2010, 17:50   #11
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 2,403
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Høye blodsukkerverdier + kosthold

Når blodsukkerverdien etter 2 timer ved en glukosebelastning er mellom 7,8 og 11 regnes det vanligvis som nedsatt glukosetoleranse. Som du sier er det først når verdien går over 11 man regner det som diabetes.
Når glukosebelastningen blir gjort under svangerskap regnes imidlertid alt over 7,8 som svangerskapsdiabetes. Mener også at 2-timers verdier over 9 tilsier at man skal ha oppfølging av spesialist. Hvorfor grenseverdiene er anderledes under svangerskap vet jeg ikke... Men kanskje det kan skyldes at effekten av insulin svekkes hos alle når man er gravid
Gammel 08-01-2010, 18:03   #12
fleur
Medlem

fleur sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Sted: Asker
Meldinger: 331
fleur er fantastisk mot andre.fleur er fantastisk mot andre.fleur er fantastisk mot andre.fleur er fantastisk mot andre.fleur er fantastisk mot andre.fleur er fantastisk mot andre.fleur er fantastisk mot andre.

Men hvis glukosebelastningsverdiene påvirkes lite av det du spiser, hvordan kan det da hjelpe å legge om kostholdet?
Vil verdiene på glukosebelastningen gå ned om man har hatt et bra kosthold en stund?

fleur er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2010, 18:19   #13
joaninha
Seniormedlem

joaninha sin avatar

Meldinger: 1,803
joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.

Poenget er vel at du ved testen har påvist at kroppen din ikke klarer å kvitte seg med sukkeret så bra som den skulle. Derfor bør kostholdet optimaliseres for å unngå at du får *jevnt høyt* blodsukker!

Sist endret av joaninha; 08-01-2010 kl 18:22.
joaninha er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2010, 18:23   #14
Mjau
Medlem

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Meldinger: 443
Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.

Hei.
Jeg har også fått påvist svangerskapsdiabetes, men ligger fint innenfor normalen med et normalt kosthold. Hadde litt over 9 som verdi på glukosebelastningstesten og får oppfølging på sykehuset. Men når jeg har vært der har det vist seg at ting går så bra at det egentlig ikke hadde vært nødvendig.

Syns det høres ut som du har fått rare råd av jordmoren din jeg.
Hun som har hatt oppfølgingen på meg har gitt meg et hefte over hvor mye jeg kan spise av hva til måltidene når det kommer til normale matvarer.

Du kan spise syltetøy på brødskiva, men kanskje bare på den ene, og så tar du ost eller feks leverpostei på den andre. Eller på knekkebrød, eller grovt brød.
Du kan også drikke et glass brus i ny og ne. Om jeg gjør det drikke rjeg lightbrus og sammen med måltid.

Det jeg ser gir størst utslag for min del er feks grøt, frukt og juice. Kaker og godis selvfølgelig siden det er sukker.

Man trenger ikke kutte helt, men om man skal nyte en sjokolade trenger man ikke spise hele på en gang, men litt rett etter et sunt måltid feks. Da holder blodsukkeret mitt seg helt fint i alle fall. Eneste gangene jeg har havnet over er når jeg har spist risgrøt om jeg ikke husker feil.

De som har fulgt opp meg har sagt at jeg skal holde et helt normalt kosthold uten for mye sukker.

Det er litt slitsomt i starten når man går og tenker på det hele tida, men etterhvert går ting litt mer av seg selv når det gjelder spisingen og hva man spiser.

Frys med termin okt. 2013
Mjau er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2010, 18:24   #15
fleur
Medlem

fleur sin avatar

fleur er fantastisk mot andre.fleur er fantastisk mot andre.fleur er fantastisk mot andre.fleur er fantastisk mot andre.fleur er fantastisk mot andre.fleur er fantastisk mot andre.fleur er fantastisk mot andre.

jo det er greit, men skal ta en ny glukosetest 4 uker etter den første. Poenget med test nr. 2 er vel at verdiene skal gå ned?
så hvis jeg har et generelt bra kosthold, vil kroppen klare bedre å kvitte seg med sukkeret da?

Gammel 08-01-2010, 18:28   #16
Mjau
Medlem

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Meldinger: 443
Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.Mjau har mye å være stolt av.

Poenget med test nummer to er kanskje for deg at de vil se om tilstanden er forværret?

Jeg tok ikke noen ny slik test, men de har tatt slik langtidsmåling på meg to ganger for å følge med om diabetesen øker på mot slutten av svangerskapet, noe den visstnok gjenre gjør.
Noen må ha insulin på slutten av svangerskapet om det øker på.

Hvis du holder et bra kosthold vil blodsukkeret holde seg stabilt. Det er poenget med kostholdsendringen.
Det er visst slik at så og si alle gravide har litt høyere blodsukkerverdier enn de har til vanlig som jeg har forstått. Men noen sine kropper klarer å regulere bedre enn andre

Frys med termin okt. 2013
Mjau er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2010, 22:32   #17
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Meldinger: 2,403
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Signerer Mjau - man kommer veldig langt med et normalt sunt kosthold der man tenker litt over hva man spiser og kombinerer "utskeielsene" med mat.

Som johaninha sier - poenget med glukosebelastningen er å se hvor godt kroppen din takler et sukkersjokk, altså hvor godt insulinen virker der og da. Et riktig kosthold vil føre til mer normale blodsukkerverdier, men dette gjelder verdiene man måler selv i hverdagen og har lite med glukosebelastningen å gjøre.
Jeg har heller ikke tatt mer enn den ene testen, men havnet da over grenseverdien på 7,8 (hadde 8,0 etter to timer). Antar hensikten med at du skal ta en ny test om fire uker er for å sjekke om du har gått fra å ligge nær grenseverdien for svangerskapsdiabetes til å faktisk utvikle svangerskapsdiabetes. Hvordan kroppen reagerer på insulin endrer seg i løpet av svangerskapet og selv om man ikke får utslag på en glukosebelastning på et tidspunkt i svangerskapet, kan resultatet bli anderledes senere.
Gammel 09-01-2010, 10:05   #18
fleur
Medlem

fleur sin avatar

Ok takker for svar alle sammen. Har enda et par spørsmål jeg hehe..

Her er forresten artikkelen som sier at man skal spise karbohydratrik mat: http://www.nettdoktor.no/graviditet_...psdiabetes.php
Igjen blir jeg forvirra for jeg trodde man skulle kutte på nettopp brød, pasta og poteter?

Hva med fett? Må man kutte på det også? Blir vanskelig om man verken kan spise fett eller brød.

I mitt konkrete tilfelle med en verdi på 7,4 i grenseland sa jordmor at jeg bare skulle være litt mer forsiktig med sukker. Trenger jeg å legge om kostholdet like mye som jeg tror? Jeg er sjokoholiker og har spist veldig mye søtsaker så jeg ville jo tro at å kutte ned på dette er nok? Eller må jeg legge om selve kostholdet mitt også? Går det f.eks. greit å drikke vann med litt roses's lime oppi hver dag? Og spise pasta, baguetter osv?
Og hva har det å si om jeg har veeeldig lyst til å skeie ut en lørdag og spise litt ekstra søtsaker utenom måltidene, f.eks. sjokolade, litt is osv? I og med at hun sa jeg skulle kutte ned på sukkeret, betyr vel ikke at jeg skal kutte det ut?

Gammel 09-01-2010, 10:40   #19
Meiose
Seniormedlem

Meiose sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Cyberspace
Meldinger: 1,673
Blogginnlegg: 4
Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg regner med at karbohydratrik mat her betyr fiberrik. Og du trenger ikke kutte ut fett, men ikke bytt ut karbohydrater med fett! Fiber stabiliserer blodsukkeret.
Siden du fremdeles er under grenseverdien for glukoseintoleranse tolker jeg det som at jm mener at du skal tenke litt over det du spiser, ikke kutte ut alt som om du skulle hatt diabetes. Så lenge du har ett stabilt blodsukker vil ikke en sjokolade ha så mye å si, men man trenger ikke drikke Cola på tom mage- ser du forskjellen?
Tror ikke det er så vanskelig som det kan virke ved første øyesyn!
Gammel 09-01-2010, 11:20   #20
fleur
Medlem

fleur sin avatar

Hva er forresten deres syn på lett-brus, lett-saft osv? Jordmor er helt imot dette, men jeg elsker lett-solo og syns det er vanskelig å kutte ut nå som jeg må være forsiktig med sukker. Hun mener lett-drikke øker blodsukkeret. Men er dette vitenskapelig bevist da? Når jeg leser om temaet finner jeg noen som mener det øker blodsukkeret, mens andre mener det senker blodsukkeret.

Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT. Klokka er nå 08:38.